آفتاب

رئیس اتاق بازرگانی ایران: تنها راه رشد اقتصادی توجه به افزایش تولید است

رئیس اتاق بازرگانی ایران: تنها راه رشد اقتصادی توجه به افزایش تولید است

بیرجند - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید به رشد اقتصادی که تنها راه آن توسعه افزایش تولید است، گفت: مسئولان استان ها به مقوله اقتصادی باید نگاه درآمدی داشته باشند.

غلامحسین شافعی روز شنبه در نشست شورای اداری خراسان جنوبی در بیرجند افزود: در برنامه و بودجه نگاه هزینه ای است که این مساله با توسعه مغایرت دارد و باید ایجاد انگیزه برای مدیران استانی فراهم تا به توسعه کمک کند.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات این است که در کشور اولویت بندی و ظرفیت بندی از امکانات و مقدورات نداریم و در برخی از رشته ها واحدهای متعددی ایجاد شده است که کار درستی نیست.
وی ایجاد واحدهای مشابه در یک منطقه را عامل رکود دانست و گفت: این مساله به ضرر تولید است که آینده خوبی ندارد.
وی بیان کرد: همه تلاش دارند که رکود شکسته شود، منابع جدید اختصاص یابد باید توجه کرد همه واحدهای مشکل دار و تعطیل شده قابل احیا نیستند و باید منابع مالی در اختیار واحدهایی گذاشته شود که از رکود خارج شود.
شافعی از اعضای شورای اداری خراسان جنوبی خواهان توجه بیشتر به آمارهای رسمی بانک مرکزی شد و گفت: رکود از تولید شروع می شود و سایر بخش های را از جمله خدمات را هم تحت تاثیر قرار می دهد و برای خروج از رکود به تولید باید توجه شود تا مشکل رفع شود.
این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در خروج از رکود افزود: دولت کارهای فوق العاده و شایسته ای در این ارتباط انجام داده است و با تغییر نگاه جهانی پس از برجام برخی مشکلات قابل حل است.
شافعی بیان کرد: همه در جستجوی اقتصاد بزرگ ایران هستند و کشورهای مختلف متوجه شدند که ایران امن ترین و سالم ترین راه برای دستیابی به بازار 400 میلیونی منطقه است.
وی در همین حال خواهان توجه به ظرفیت ها و امکانات استان های مرزی برای توسعه بازرگانی خارجی شد و گفت: خراسان جنوبی با توجه به مرزی بودن آن، نیروی انسانی تحصیل کرده زیادی دارد و برای توسعه تجارت از ظرفیت های بالایی نیز برخوردار است.
وی همچنین با طرح مباحثی در مورد توسعه افزود: تا زمانی که نگاه توسعه از اقتصاد روستا شروع نشود در به همین پاشنه می چرخد، اگر نسبت به توسعه نگاه شهری داشته باشیم، نتیجه آن مهاجرت ،نابودی اقتصاد روستاها و حاشیه نشینی چیز دیگری نخواهد بود.
شافعی ابراز عقیده کرد که برنامه توسعه اقتصادی باید از روستا شروع شود و نمایندگاه مجلس در برنامه ششم تسعه نسبت به تمرکزگرایی امور در پایتخت تجدید نظر کنند و باید قدرت توزیع شود و نباید همه چیز مربوط به تهران باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، در ادامه توزیع اختیار در استان ها را کم دانست و گفت: با توجه به اینکه استان ها با هم از نظر توسعه متفاوت هستند اما توزیع اختیار نداریم.
وی به تاکید رهبر معظم انقلاب به مسائل اقتصادی اشاره کرد و افزود: ناهنجاری های اجتماعی و سقوط اخلاقی ریشه در امور اقتصادی دارد و با بررسی پرونده قضایی در دادگاه ها و مطالعه پرونده زندانیان به این نتیجه می رسیم که درصد بالایی از موارد طلاق، قاچاق، دزدی و ... ریشه اقتصادی دارد که توجه به این موضوع در مسائل اخلاقی و فردی تاثیر گذار است.
شافعی با بیان اینکه در توسعه یافتگی نیز مشکل داریم، اظهار کرد: اشکال اساسی این است مفهوم رونق با مفهوم توسعه یکسان دیده شده، گاهی به رونق می رسیم ولی به توسعه نمی رسیم.
وی گفت: اشکال کار این است باید همه شرط اول توسعه را بپذیرند و به سیستم سازی در مسائل اقتصادی و ... توجه شود و در بسیاری از موارد در کشور افراد به جای سیستم تصمیم می گیرند و راهبردی منسجم برای توسعه نداریم و هر دولتی به فراخور حال خود راهبردی نوشته و در قفسه مانده و دولت بعدی هم برای خودش راهبرد توسعه ای تهیه کرده است.
وی یکی از مشکلات اساسی جامعه را نداشتن برنامه توسعه متوازن عنوان کرد و خواهان توجه بیشتر در برنامه ششم توسعه به این موضوع و توجه بیشتر به بخش خصوصی شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با طرح این پرسش بهره وری در کشور کجاست؟ گفت: سیستم کارآیی در کشور کار نمی کند و در چنین جامعه ای سرمایه به سمت تولید نمی رود و در چنین شرایطی مردم کیفیت را نمی بینند و تنها به قیمت فکر می کنند.
وی در همین حال خواهان توجه و احترام جامعه به کارآفرینان شد که نباید آنها را زالو صفت نامید و گفت: شرایط نسبت به گذشته فرق کرده و باید به سمت رشد و تعالی حرکت کنیم.
شافعی با بیان اینکه نیروی کار و جوانان ایرانی از ضریب هوشی بالاتری در مقایسه با دیگر کشورها برخوردارند، یادآور شد: اگر ایرانی در سیستم محیط درستی قرار گیرد به افراد سرآمدی تبدیل خواهند شد.
6054* 2047* خبرنگار: مریم پنجابی* انتشاردهنده: عباسقلی اشکورجیری*
کد N1561145

وبگردی