آفتاب

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر:صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از صادرکنندگان موثرتر عمل کند

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر:صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از صادرکنندگان موثرتر عمل کند

بوشهر- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: نوسان نرخ ارز باعث زیان صادرکنندگان شده و دراین ارتباط صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از آنان باید نقش تاثیرگذارتری ایفا کند.

علی اکبر شریف پور بوشهری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ادغام بانک توسعه و صندوق ضمانت صادرات و به دنبال آن افزایش سرمایه و اعتبارات بانک یاد شده از جمله راهکارهایی است که می تواند به صادر کنندگان کمک های مالی و تضمینی اعطا کند.
وی اضافه کرد: برای کمک بهتر به عرصه صادرات نیاز است متناسب با افزایش صادرات سرمایه های بانک توسعه صادرات و صندوق تضمین صادرات نیز افزایش پیدا کند.
شریف پور بوشهری بیان کرد: از طریق افزایش سرمایه در بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات امکان تامین اعتبارات مورد نیاز بخش بیشتری از صادرات و پوشش ریسک های سیاسی و تجاری آن را کاهش دهد.
وی بیان کرد: از دیگر چالش های پیش روی صادرکنندگان حمل و نقل است و یکی از مشکلات حوزه حمل و نقل نبود جایگاه حمل و نقل هوایی مناسب در عرصه صادرات است.
شریف پور یادآور شد: با توجه به اینکه برخی از کالاها مانند گل و سبزیجات باید در سریع ترین زمان ممکن به بازار هدف می رسند ارتقا جایگاه حمل و نقل هوایی در عرصه صادرات کشور امری اجتناب ناپذیر است.
وی گفت: ارتقا وضعیت حمل و نقل ریلی در کشور و بویژه استان بوشهر نیز از جمله ضرورت هایی است که توجه به آن باید بیشتر شود زیرا تحقق این مهم کمک شایانی به کاهش بهای تمام شده کالاها خواهد کرد.
شریف پور بوشهری افزود: در زمینه حمل و نقل دریایی نیز به دلیل برخی از تحریم ها، کمبود کانتینرهای یخچالی و نبود خط منظم و روزانه کشتیرانی سبب می شود که کالاهای یخچالی از جمله میگوی پرورشی و ماهیان حلال و حرام گوشت تولیدی استان بوشهر که مزیت صادرات دارند برای حمل به بندرعباس منتقل شود که این امر هزینه بیشتری را به صادرکنندگان بوشهری تحمیل می کند.
وی گفت: چنانچه دولت در شرایط کنونی قادر به تامین کامیون و کانتینر یخچال دار نو نیست می تواند بطور موقت مجوز خرید کامیون و کانتینرهای یخچال دار دسته دوم را صادر کند.
شریف پور بوشهری در ارتباط با سازمان تجارت جهانی اظهار کرد: تا زمان پیوستن ایران به این سازمان برقراری موافقت نامه تعرفه های ترجیحی با شرکای تجاری خود را در دستور کار قرار دهد تا با گشایش بازارهای جدید وضعیت صادرات بهبود یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت تسریع در روند احداث اسکله اختصاصی صادرات محصولات معدنی گفت: نبود این اسکله، امکان صادرات با تناژ بالای محصولات معدنی و قیری را از صادرکنندگان بوشهری سلب کرده است.
وی همچنین در ارتباط با صادرات محصولات پتروشیمی بیان کرد: با توجه به فراهم بودن زمینه صادرات محصولات متنوع پتروشیمی در استان بوشهر و رویکرد بند سه سیاست های ملی اقتصاد مقاومتی مبنی بر محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد، پیشنهاد می شود برای دارندگان کارت بازرگانی تسهیلات صادراتی مورد نیاز فراهم شود تا بتوانند در استان بوشهر صادرات محصولات پتروشیمی را به نحو مطلوبی انجام دهند.
7212/6043 ** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
کد N1560835

وبگردی