آفتاب

200 هیات تجاری پس از برجام برای افزایش مبادلات تجاری وارد ایران شدند

200 هیات تجاری پس از برجام برای افزایش مبادلات تجاری وارد ایران شدند

آبادان- ایرنا - معاون عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت گفت: 200 هیات تجاری پس از توافق برجام برای افزایش مبادلات تجاری به ایران سفر کردند.

به گزارش ایرنا فرزاد پیلتن وز سه شنبه در حاشیه چهارمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات منطقه آزاد اروند در محل تالار مهر در جمع خبرنگاران افزود: به طور قطع برجام در رفع فضای منفی که ضد کشور ما ایجاد شده بود در حوزه اقتصادی و تجاری موفق بود و این کاهش فضای منفی سبب افزایش سطح علاقمندی طرف های خارجی شد.
وی اظهارکرد: بسیاری از کشورهای خارجی علاقه مند شدند تا پس از برجام مذاکراتشان را مجدد با ایران آغاز کنند و بر این اساس، هیات های تجاری مختلفی از مناطق مختلف دنیا به ایران آمدند؛ ضمن آنکه هیات هایی نیز از کشور ما به سایر کشورها اعزام شدند.
وی از رفع فضای منفی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم برجام نام برد و اظهار کرد: علاوه بر این از نظر حقوقی بسیاری از بانک های کشورهای دیگر آمادگی و علاقه خود را به برقراری روابط بانکی که از زیر ساختهای اصلی تجارت است، با ایران اعلام کردند.
معاون عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت گفت: در برخی از موارد این ارتباطات برقرار شده و البته نیاز به فعالیت بیشتر دارد تا از برجام آن طور که باید و شاید از نتایجی که برای کشورمان می تواند داشته باشد، استفاده کنیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.
وی یادآور شد: با توجه به سطح کیفی، قیمتی و قابل رقابت بودن کالاهای ما در بازارها، بیش از 200 هیات تجاری پس از برجام به ایران آمدند و به دنبال این بودند تا در فضای پس از برجام، فضای تجاریشان را با کشورمان افزایش دهند و این اتفاق هم افتاده و ما شاهد رشد تدریجی صادرات کشورمان به دیگر بازارها هستیم.
پیلتن اضافه کرد:زیر ساخت های صادراتی، ایجاد امکانات لازم برای تسهیل صادرات کمک می کند به وضعیت رقابتی گذشته باز گردیم، با این حال در نظر داریم تا از طریق اعطای جوایز صادراتی این کمک ها را توسعه و تقویت کنیم.
وی از مناطق آزاد به عنوان پلی برای توسعه صادرات یاد کرد و گفت:یکی از اهداف اصلی، جذب سرمایه گذاری خارجی و تولید راحت و ارزان برای صادرات است و مناطق آزاد در این زمینه نیاز به فعالیت بیشتری دارند منتها در این شرایط منطقه آزاد اروند به نظر می رسد یکی از نمونه های موفق جذب سرمایه بوده است.
وی ادامه داد: این منطقه آزاد از سوی دیگر با ایجاد زیر ساخت های مناسب در مرز شلمچه توانسته به توسعه صادرات به ویژه به کشور عراق کمک کند.
به گزارش ایرنا با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی و تجاری چهارمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه ، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات منطقه آزاد اروند در محل تالار مهر برگزار شد.
در این همایش که معاون عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت و جمع کثیری از فعالان عرصه تجارت و اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر، و مدیران سازمان منطقه آزاد اروند حضور داشتند، از صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات منطقه آزاد اروند با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.
حجم صادرات محصولات تولیدی به صورت مستقیم، میزان اشتغالزایی، ظرفیت تولید، میزان توسعه واحد تولیدی پس از بهره برداری، رعایت مسائل زیست محیطی و داشتن فضای سبز و نام تجاری معتبر در سطح کشور از معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه بود.
در این آئین از شرکت پتروشیمی، پاسارگاد، تولید فرآورده های غذایی دریایی مرجان ،شرکت تجارت اره عالی اروند ،شرکت های تعاونی مرزنشینان موج دریا 2 شادگان ،شرکت مرزنشینان شماره 2 خرمشهر ، شرکت صالح اندیشان اروند و هفت بازرگان با اهدای تندیس و هدیه تجلیل شد.
6125/ 6037
خبرنگار:سیدبهادر حسینی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1551876

وبگردی