آفتاب

توصیه‌های بهداشتی برای محافظت از چشم‌ها در هنگام آلودگی هوا

توصیه‌های بهداشتی برای محافظت از چشم‌ها در هنگام آلودگی هوا

همشهری آنلاین: رئیس بیمارستان فارابی، برای محافظت از چشم‌ها در هنگام آلودگی هوا، توصیه‌های بهداشتی به مردم کرد.

  • مجله چشم

به گزارش ایرنا، دکتر محمود جباروند، در نشست خبری بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران، با بیان این که مواد سمی ناشی از آلودگی هوا بیشتر روی لبه‌های چشم و مژه‌ها می‌نشینند، بهترین راه محافظت از چشم در شرایط آلودگی هوا را شست و شو با آب و شامپوی بچه عنوان کرد.

وي افزود: مواد سمی و آلاینده‌هایی که روی لبه‌های چشم و مژه‌ها می‌نشینند، با ترشح چربی در سطح پوست وارد چشم شده و سبب سوزش، قرمز شدن، آب ریزش و التهاب چشم‌ها می‌شوند.

وی تاکید کرد که نیازی به استفاده از قطره‌های استریل چشمی برای رفع این آلودگی‌ها نیست.

  • استفاده از چای برای شست‌و شوی چشم‌ها

جباروند با تایید استفاده از چای برای شست‌و‌شوی چشم‌ها در برخی موارد اظهار کرد: به بیمارانی که دچار بیماری یا عفونت‌های لبه پلک هستند، توصیه می‌شود که ابتدا با حوله گرم چند دقیقه لبه‌های پلک خود را گرم کنند و سپس با ماساژ دادن چربی‌ها و عفونت‌ها را از لبه پلک خارج کنند که پس از انجام این کار لبه های پلک شفاف و بی رنگ می‌شود.

وی افزود: همچنین بیماران می‌توانند از چای گرم برای این منظور استفاده کنند زیرا چای به دلیل حالت انقباضی خود، التهابات و قرمزی چشم‌ها را برطرف می‌کند.

جباروند تاکید کرد: استفاده از چای گرم تنها برای بیمارانی توصیه می‌شود که عفونت لبه پلک دارند اما در سایر موارد مانند عفونت قرنیه نباید از آن استفاده کرد.

  • احتمال صدمه چشمی در موتورسواران 17 برابر خودروسواران

همچنین دکتر علی صادقی طاری استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیات مدیره انجمن چشم پزشکان ایران اظهار کرد: بیشترین مشکلات و عوارض چشمی پس از بیماری دیابت، به خاطر ضربه های چشمی است که به خصوص در موتورسواران شایع است و خطر نابینایی آنها را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: احتمال صدمات چشمی در موتورسواران 17 برابر خودروسواران است که بیشتر آن به دلیل بی‌احتیاطی در رانندگی رخ می‌دهد.

  • درمان تمام سرطان‌های چشمی در صورت تشخیص به موقع

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران اظهار کرد: تمام سرطان‌های داخل و خارج چشمی در ایران به خوبی درمان می‌شوند به شرط آن که به موقع تشخیص داده شوند.

صادقی طاری در مورد علائم این سرطان‌ها توضیح داد: علائم سرطان‌های داخل چشمی شامل اشکال در بخشی از میدان دید در بزرگسالان و مشاهده لکه سفید در مردمک یا انحراف چشم‌ها و برق داخل چشم در کودکان است.

وی افزود: علامت تومورهای بیرون چشم شامل ایجاد برجستگی روی پلک و تومور کاسه چشم شامل جلوآمدگی چشم ها می‌شود.

  • بیست و ششمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران

مدیر اجرایی انجمن چشم پزشکان ایران در مورد برگزاری این کنگره در روزهای 22 تا 25 آذرماه در مرکز همایش‌های رازی اظهار کرد: این کنگره با حضور 161 نفر از متخصصان چشم پزشکی سراسر کشور و 19 میهمان از کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود.

دکتر محمدابراهیم جعفری افزود: 250 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که از این تعداد 226 مقاله پذیرفته شده که از میان آنها، 103 مقاله به صورت سخنرانی و 123 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز 6 مقاله به این کنگره ارسال کرده است که چند مورد از آن‌ها را خود ارائه خواهد کرد. همچنین در این کنگره 31 کارگاه و 10 سمپوزیوم برگزار خواهد شد.

جعفری از اجرای جراحی زنده و جشنواره فیلم و عکس با موضوع چشم پزشکی و انتخاب سه فیلم و سه عکس برتر در این حوزه خبر داد و افزود: در روز پیش کنگره نیز کارگاه های تخصصی با موضوعات قرنیه، شبکیه، گلوکوم، استرابیسم و کودکان برای مختصصان این رشته برگزار می شود که 19 امتیاز بازآموزی دارد.

کد N1549712

وبگردی