آفتاب
استاندار سیستان و بلوچستان:

دعوت از گروههای مرجع افغانستان در اولویت طرح احیای تالاب هامون است

دعوت از گروههای مرجع افغانستان در اولویت طرح احیای تالاب هامون است

زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه تالاب بین المللی هامون سرمایه 2 کشور ایران و افغانستان است دعوت از گروههای مرجع و نقش آفرین مانند معتمدان و روسای دانشگاههای این کشور در رابطه با احیای این تالاب در اولویت قرار دارد.

به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی روز شنبه در نشست کارگروه احیا تالاب بین المللی هامون اظهار داشت: سرمنشا جریان آب تالاب هامون در کشور افغانستان است بر این اساس باید ارتباط با این کشور در زمینه احیا این تالاب جدی گرفته شود.
وی تاکید کرد: باید نهادهای مردمی و گروههای مرجع تاثیرگذار، مطلع و صاحب نظر از وضعیت تالاب هامون در کشور افغانستان شناسایی و همراه با والیان فراه و نیمروز این کشور برای شرکت در نشست هایی پیرامون احیای تالاب بین المللی هامون به سیستان و بلوچستان دعوت شوند.
وی با اشاره به سفر خود به افغانستان گفت: یک نسخه از برنامه مدیریت یکپارچه زیست بوم تالاب بین المللی هامون را در این سفر همراه خود می برم تا در نشست های مرتبط با مسئولان این کشور ارائه دهم.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: فعلا باید سند تهیه شده با عنوان «برنامه مدیریت یکپارچه زیست بومی تالاب بین المللی هامون» از سوی همه دستگاههای مرتبط جدی گرفته شود و موارد جدید به صورت پیوست به این طرح اضافه خواهد شد.
هاشمی ادامه داد: این طرح مجددا برای تصویب نهایی به شورای برنامه ریزی و توسعه استان برگشت داده می شود.
وی گفت: عمومیت نگاه در 2 سوی مرز ایران و افغانستان به احیا تالاب هامون به عنوان سرمایه اجتماعی باید همراه دست اندرکاران استانی در این موضوع قرار گیرد.
وی افزود: باید از ظرفیت های مردمی برای احیای تالاب هامون نهایت استفاده را کرد و با انجام اقدامات فوریتی خسارات وارده ناشی از طوفان به عنوان مهمترین چالش مردم شمال سیستان و بلوچستان را کاهش داد به عنوان نمونه افرادی با 60 تا 70 سال سن که ساکن منطقه سیستان هستند بر اساس تجربه می توانند راهکارهای موثری در بهبود وضعیت این تالاب یا مقابله با طوفان ارائه دهند.
استاندار سیستان و بلوچستان بر برگزاری هر ماه کارگروه تالاب هامون توسط دبیرخانه و ابلاغ تکلیف هر دستگاه بر اساس برنامه مدیریت یکپارچه زیست بومی تالاب های بین المللی تاکید کرد.
هاشمی گفت: فعلا 2 سال آزمایشی این طرح را اجرا می کنیم و از این پس سندی برای تعیین شاخص ها و اندازه گیری نقش ها وجود دارد علاوه بر اینکه تا کنون نیز اقدامات مهمی در سطح بین المللی از جمله تصویب ذخیره گاه زیست کره در یونسکو انجام شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه 2 نفر از نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون کشاورزی هستند باید از آنان در نشست های این چنینی دعوت شود تا تخصیص اعتبارات بیشتر به مساله احیا تالاب هامون در اولویت بودجه سال 96 قرار گیرد.
وی بیان کرد: باید موضوع طوفان شن و راهکارهای مقابله با آن در اولویت کاری فرمانداران حوزه سیستان قرار داشته باشد.
وی گفت: تا پایان سال کار اجرای برنامه مدیریت یکپارچه زیست بومی تالاب های بین المللی هامون را آغاز می کنیم و باید دید تا پایان سال 96 اجرای این برنامه به کجا خواهد رسید.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید یک مدیر برای اجرای این طرح تعریف شود که الزام بر دولتی بودن آن فرد نیست اما باید جایگاه قوی داشته و به کارش مسلط باشد.
مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران نیز در این نشست به تشریح اقدامات صورت گرفته در رابطه با تدوین طرح برنامه مدیریت یکپارچه زیست بومی تالاب بین المللی هامون پرداخت و گفت: توسعه ناپایدار در حوزه آبریز تالاب ها و محدودیت شدید منابع آب و رقابت بین کاربری های مختلف برای بهره برداری از منابع آبی از مهمترین مشکلات تالاب های ایران است.
محسن سلیمانی روزبهانی افزود: انتخاب اجتماعی(تحلیل ذینفعان، مطالعات پایه، اطلاع رسانی و آگاهسازی عمومی)، تدوین برنامه جامع مدیریتی تالاب ها در یک فرایند مشارکتی از طریق برگزاری کارگاهها و نشست ها، تصویب برنامه های جامع مدیریتی در بالاترین سطوح مدیریتی کشور و استان و امضای تفاهم نامه بین ذینفعان و استقرار ساختارهای بین بخشی به منظور اجرای برنامه های مدیریت تالاب ها از مهمترین اولویت های مطرح شده در این طرح به حساب می آید.
دریاچه و تالاب بین المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین المللی جهان و یکی از ذخیره گاه های زیستکره در ایران است. دریاچه و تالاب بین المللی هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان فراوانی آب به هم می پیوندند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند. رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه های خاش رود، فراه، هاروت رود، شوررود، حسین آباد و نهبندان به هامون می ریزند.
وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی 5660 کیلومتر مربع است که از این مقدار 3820 کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.
تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره گاه های زیست کره که روزهای پایانی سال 1394 در لیما پایتخت پرو برگزار شد، توسط یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره ثبت شد و به این ترتیب تعداد ذخیره گاه های زیست کره در ایران به 12 مورد افزایش یافت.
بیش از100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن باعث شد مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.
تقسیم بندی پرندگان در قالب 51 ‎خانواده نشان دهنده تنوع کم نظیر انواع پرندگان در این منطقه است بنابراین از بعد ملی و بین المللی این تالاب از اهمیت قابل توجهی برخوردار و توسط سازمان بین المللی حیات پرندگان به عنوان زیستگاه با اهمیت پرندگان معرفی شده است.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
کد N1548191

وبگردی