آفتاب
در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان مطرح شد

نقشه دو ساله برای صادرات کرمانشاه

نقشه دو ساله برای صادرات کرمانشاه

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل سالن اجتماعات اتاق ...

دنیای اقتصاد- کرمانشاه- الهام اکبری:مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل سالن اجتماعات اتاق کرمانشاه برگزار شد.

 

هدف‌گذاری صادرات چهار میلیارد دلاری

رئیس اتاق کرمانشاه در این مراسم با انتقاد از اینکه چهار سال است از صادرات سه میلیارد دلاری فراتر نرفته‏ایم، گفت: باید برای دو سال آینده صادرات استان به چهار میلیارد دلار در سال برسد.وی با بیان اینکه صادرات استان از 460میلیون دلار در 10 سال گذشته تاکنون به حدود سه‌میلیارد دلار رسیده است، اظهار کرد: متاسفانه چهار سال است که روی همین رقم سه میلیارد دلار مانده‏ایم و بالاتر نرفته‏ایم.رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه می‏توانیم طی دو سال آینده به رقم صادراتی چهار میلیارد دلار برسیم، رسیدن به این هدف را نیازمند تدوین یک استراتژی و برنامه دانست.عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران تخصیص مشوق‏های صادراتی، پرداخت کمک هزینه برای حضور در نمایشگاه و همچنین تبادل هیات‏های تجاری را از مواردی دانست که می‏تواند به رشد صادرات استان کمک کند.کاشفی با اشاره به اینکه آموزش تجار نیز ضروری است، افزود: در کرمانشاه 1200 نفر کارت بازرگانی فعال دارند و آموزش این افراد ظرفیت خوبی را برای توسعه تجارت ایجاد می‏کند. رئیس اتاق کرمانشاه بازاریابی حرفه‏ای را نیز برای توسعه صادرات استان ضروری اعلام کرد. وی با بیان اینکه به نظر نمی‏رسد به این زودی شاهد بهره‏برداری از واحدهای تولیدی با سرمایه‌گذاری عظیم در استان باشیم، تاکید کرد: باید واحدهای موجود را که دارای توان صادراتی هستند شناسایی و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

به گفته این مسوول، با وجود سه واحد پتروشیمی در استان فقط پتروشیمی اوره و آمونیاک صادرات دارد و چون دفاتر دو پتروشیمی دیگر در تهران است عمده کارهای خود را از استان‏های دیگر انجام می‏دهند که به این بخش نیز باید توجه شود. کاشفی بر لزوم راه‌اندازی دفاتر تجاری در عراق نیز تاکید کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای CIS دفاتر تجاری داریم، اما در عراق که شش تا هفت میلیارد دلار صادرات به آن انجام می‏دهیم، هنوز دفتر نداریم.وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران بخشی از هزینه‏های راه‏اندازی یک دفتر در بغداد را تقبل کرده، تصریح کرد: راه‏اندازی این دفتر 700 تا 800 میلیون تومان در سال بیشتر هزینه ندارد. رئیس اتاق کرمانشاه گفت: به علاوه باید رایزنی کنیم در عراق برای کالاهای ما تعرفه ترجیحی قرار دهند و اگر این اقدام حتی برای یک قلم کالا هم صورت بگیرد، شروع خوبی است.

 

برای حضور شرکت‌های غول‌پیکر آماده باشیم

محمدرضا مودودی، قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت نیز گفت: تجار و تولیدکنندگان باید برای حضور شرکت‌های غول‌پیکر با صادرات چند تریلیون دلاری، در همسایگی ایران آماده باشند.وی تجارت خارجی را از مباحث اصلی اقتصادی دنیا بعد از بحران اقتصادی سال 2008 دانست و اظهار کرد: بعد از این بحران اکثر کشورهای دنیا اقتصاد انقباضی را در پیش گرفتند و 19 هزار میلیارد دلار حجم تجارت جهانی که تا سال 2015 داشتیم به 16 هزار میلیارد دلار رسیده است. قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت ایران اقتصاد نفتی را رو به افول دانست و اظهار کرد: اکنون وارد عصر جدیدی شده‌ایم که تنها راه نجات اقتصاد کشور از بن‌بست صادرات غیرنفتی است. مودودی در ادامه سنتی بودن را از دیگر مشکلات تجارت در ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: هنوز به روش‏های سنتی در حال تجارت هستیم و باید برای تجارت دنیای مدرن جواب‏های مدرن داشته باشیم، وگرنه محکوم به شکست خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید صرفا خود را به بازارهایی همچون عراق و افغانستان محدود کنیم، گفت: به محض آنکه ثبات سیاسی و امنیت در این کشورها حاکم شود برندهای جهانی در این کشورهای دیوار به دیوار ما حاضر خواهند شد و در این شرایط حتی اگر دولت هم حمایت کند، تجار و تولیدکنندگان کاری از پیش نمی‏برند.مودودی در ادامه با اشاره به هم‌مرز بودن ایران با عراق اظهار کرد: عراق در همسایگی ما است اما شهرهای مرزی ما به‌عنوان پرچم‌دار تجارت ایران با عراق حضور پررنگی در این کشور ندارند و خود ما اخیرا برای ایجاد دفاتر تجاری در عراق وارد شدیم. این مسوول بر لزوم ایجاد شرکت‌های بین‌المللی تخصصی که چند شرکت دیگر را حمایت کنند و موتور محرک آنها باشند نیز تاکید کرد و افزود: در این بخش هم آماده حمایت هستیم.قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: نکته مهم دیگر اهمیت برندسازی است که در این بخش نیز آماده حمایت هستیم.

 

در «تجارت» تک‌کشوری هستیم

نعمت‏الله حقیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز گفت: در صادرات و تجارت با معضل تک‌کشوری مواجهیم. وی با اشاره به سهم کمتر از 4/ 0 درصدی ایران از تجارت جهانی گفت: این در حالی است که ایران ظرفیت‌ها و موقعیت ژئوپلیتیک قابل‌توجهی در دنیا دارد.حقیقی با بیان اینکه باید این سهم را ارتقا دهیم، تاکید کرد: ایران این توانایی را دارد، زیرا با 14 کشور مرز مشترک آبی و خشکی دارد و به دریاهای آزاد مرتبط است.

به گفته این مسوول، کرمانشاه با داشتن پنج بازارچه مرزی، دو گمرک مرزی و یک گمرک در مرکز استان از قدیم شرایط مناسبی برای تجارت داشته و حتی در بغداد مرکز تجاری داشته است، اما این استان نیز مانند کل کشور نتوانسته از مزیت‏هایی که دارد به‌خوبی استفاده کند. وی به 370 کیلومتر مرز مشترک کرمانشاه با عراق اشاره کرد و ادامه داد: عراق هدف صادراتی اول ما است و 92 درصد از صادراتی که داریم به این کشور صورت می‏گیرد و خریدار همه محصولات تولیدی ما است.به گفته این مسوول، اینکه 92 درصد صادرات ما به عراق صورت می‏گیرد، نشان می‏دهد در بخش تجارت با معضل تک کشوری مواجهیم و باید به بازارهای هدف جدید هم فکر کنیم.حقیقی به رشد 900 درصدی صادرات استان به عراق طی حدود 10 سال اخیر اشاره کرد که از رقم 400 میلیون دلار به سه میلیارد دلار رسیده است و گفت: اگرچه رشد 10 برابری صادرات را داشتیم، اما هیچوقت زیرساخت‏های ما متناسب با این رشد، توسعه 10 برابری نداشته است.

به گفته این مسوول، اقدام دیگری که برای حمایت از صادرات ضروری است برقراری مشوق‏های صادراتی است که در سال‏های 80تا 84 موجب جهش قابل توجهی در میزان صادرات شد، اما از آن زمان به بعد به‌دلیل تصمیم‏گیری‏های نادرست حذف شد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه افزود: با پیگیری‏های انجام شده مقرر شد امسال بسته حمایتی برای صادرات در قانون بودجه دیده شود که در آن مشوق‏های بیمه، ترانزیت، صادرات و شرکت در نمایشگاه دیده شده و امیدواریم کرمانشاه نیز در این بسته ویژه دیده شود.وی از تجار خواست خلاقیت و دانش روز داشته باشند و از تجربه کشورهای موفق دیگر همچون ترکیه استفاده کنند، زیرا اکنون مهم‌ترین مولفه در زمینه تجارت آموزش آن هم به‌صورت تجربی و عملی است.

 

نیاز 50 میلیارد تومانی برای تکمیل زیرساخت بازارچه‏های مرزی

رضا رحیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه نیز در این مراسم اظهار امیدواری کرد: بتوانیم طی یکی، دو سال آینده جشن صادرات چهار یا پنج میلیارد دلاری را برای استان کرمانشاه بگیریم.وی رسیدن به چنین رقم صادراتی را برای کرمانشاه دور از انتظار ندانست و تصریح کرد: زمانی صادرات ما به عراق 15 میلیون دلار بود و برای رقم 500 میلیون دلار هدف‌گذاری می‏کردیم، اما اکنون به رقم سه میلیارد دلار صادرات رسیده‏ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف باید به فکر بازارهای صادراتی جدید باشیم، ادامه داد: باید به فکر تولید کالاهای صادرات محور برای بازارهایی همچون عراق، سوریه و اردن باشیم. رحیمی توسعه صادرات استان را مستلزم فراهم شدن زیرساخت‏های صادراتی دانست و تاکید کرد: برای تکمیل زیرساخت بازارچه‏های مرزی استان حدود 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی معتقد است، زیرساخت‏های برخی از بازارچه‏ها مانند «شوشمی» و «شیخ صله» اصلا در شأن تجار نیست.معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه افزود: زیرساخت‏های بازارچه «سومار» نیز قابل قبول نیست، اگرچه تاکنون حدود 20 میلیارد تومان برای این بازارچه هزینه شده و امسال هم منابع خوبی برای آن دیده شده است.رحیمی گفت: به‌رغم محدودیت‏های مالی، بازارچه سومار در دولت تدبیر و امید راه افتاد و اکنون با عبور روزانه حدود 300 کامیون، بخش عرب‌نشین عراق را پوشش می‏دهد.در پایان این نشست از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه تقدیر شد.

کد N1542993

وبگردی