آفتاب
قائم مقام وزیر صنعت:

رونق تولیدات صنعتی بیانگر تحول دربازار و افزایش امید به آینده است

رونق تولیدات صنعتی بیانگر تحول دربازار و افزایش امید به آینده است

یزد- ایرنا – قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رونق تولید در برخی صنایع در سال جاری مبین تحول در بازار و افزایش امید به آینده است که از نتایج گشوده شدن فضای صادرات کشور به دنبال تلاش های دولت تدبیر و امید و تحولات بین المللی است.

به گزارش ایرنا، مجتبی خسروتاج روز پنجشنبه در سومین نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان یزد با تبریک روز مبارزه با استکبار گفت: در 3 ماه اول امسال رشد تولید ناخالص ملی چهار درصد بوده و در 3 ماه بعدی نیز قطعا بیشتر خواهد بود.
وی افزود: رشد تولید درسنگ و آهن، انواع خودرو سواری، وانت و کامیون، لاستیک خودرو، پتروشیمی، یخچال و لوازم خانگی، نئوپان و برخی دیگر از محصولات که در سال جاری اتفاق افتاده، رشد تولید ناخالص ملی را به همراه دارد.
قائم مقام وزیر صنعت از رشد 20 درصدی تولید خودرو در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد و گفت: لاستیک خودرو نیز تنها از شرکت های دارای برند و نمایندگی رسمی به کشور وارد می شود که همین موضوع سبب شده تا وضعیت تولیدکنندگان لاستیک کشور بهبود یابد و با رشد 17 درصدی تولید در این زمینه مواجه شویم.
خسرو تاج در خصوص کاهش صادرات کاشی و سرامیک در هفت ماه امسال نیز گفت: برخی کالاها مصرف دوره ای دارد و افزایش صادرات آنها نیازمند آینده نگری، تغییر تجهیزات، کاهش هزینه ها و بازاریابی برای بازارهای جدید است که در ارتباط با صنعت کاشی و سرامیک این رویه باید دنبال شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: بزرگترین چالش و مشکل صنعت کاشی و سرامیک ایران و استان یزد بازاریابی است و باید برای یافتن بازارهای جدید برای این صنعت برنامه ریزی شود.
خسروتاج در خصوص ورود استان یزد به بازار اسپانیا و صادرات کاشی و سرامیک به این کشور گفت: ورود به این عرصه از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و نشان دهنده ظرفیت بالای استان و کشور در این عرصه ئر ورود به بازاری سخت و پرچالش است.
وی یادآور شد: این که موفق به حضور در بازار کاشی و سرامیک اسپانیا به عنوان یکی از سخت‌ترین بازارهای کاشی و سرامیک دنیا شویم نشان دهنده این است که در دیگر بازارها که ورود به آنها آسان تر است می‌توانیم حضور فعالی داشته باشیم.
این مسئول در عین حال از آمادگی سازمان تجارت ایران برای مشارکت در ایجاد بازار توسعه صادرات کاشی و سرامیک در کشورهای عمان و اسپانیا با همکاری استان یزد خبرداد.
وی یادآور شد: استان یزد از ظرفیت های صادراتی خوبی برخوردار است و همان طور که انتخاب تولیدات استان یزد در ابتدا با مطالعه بوده و به نسبت سایر استان ها کمترین مشکل را دارد امروز هم باید در انتخاب کالاهای صادراتی و بازار هدف صادرات دقت لازم صورت گیرد و به سمت کشورهای با ظرفیت بازار بالا رفت.
قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به ادامه روند صادرات کشور در شرایط تحریم نیز گفت: برخی از بنگاه های تولیدی در شرایط چند ساله تحریم زرنگ شده و بدون حمایت بازار تجارت جهانی توانستند به صادرات ادامه داده و با وجود برخی هزینه های بالا فعالیت های خوبی در این بخش انجام داده اند.
خسروتاج تصریح کرد: صادرات یک متغیر مستقل نبوده و تولید، مصرف، سیاست های بانکی و موارد مختلف دیگر در آن تاثیر دارد و در چند سال اخیر بی ثباتی در بازارهای عربی و هزینه های حمل و نقل مشکلاتی را برای بازار کاشی ایجاد کرده با این حال به دلیل تلاش تولید کنندگان یزدی، این صنعت موفق خواهد بود.
وی گفت:‌ یکی از دلایلی که نتوانستیم در عرصه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه موفقیت زیادی کسب کنیم این بود که واحدهای تولید کننده این بخش بیشتر کوچک بود اما در صادرات کاشی و سرامیک با این مشکل مواجه نیستیم با این حال باید شناخت بازار و استفاده از فضای رقابتی برخی کشورها را در اولویت بگذاریم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در این سفر یک روزه به همراه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد از چند واحد تولیدی این استان بازدید کرد.
1968/ 6014/ خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشاردهنده : کاظم شاملو *
@irnayazdd
کد N1540171

وبگردی