آفتاب

وجود چهار هزار دستگاه کامیون یخچال دار در کشور

وجود چهار هزار دستگاه کامیون یخچال دار در کشور

ساری - ایرنا - مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت که هم اکنون چهار هزار دستگاه کامیون یخچال دار در کشور وجود دارد که بخش زیادی از حمل و نقل بین المللی را انجام می دهد.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، محمدجواد عطرچیان روز دوشنبه در نشست برنامه ریزی و ساماندهی ناوگان حمل و نقل بین المللی با محوریت تسهیل صادرات محصولات کشاورزی بویژه مرکبات و کیوی مازندران در ساری ، افزود : 700 دستگاه از کامیون های یخچال دار دارای استاندارد بین المللی هستند.
وی گفت که پارسال از طریق حمل و نقل جاده ای بیش از 6 میلیون تن کالا از کشور صادر و 2 میلیون تن هم وارد کشور شد.
او مهم ترین مقصد صادرات و و مبدا واردات کالا از طریق حمل و نقل جاده ای را کشورهای مشترک المنافع سی آی اس اعلام کرد.
آذربایجان ، اوکراین ، مولداوی ، بلاروس ، گرجستان ، ارمنستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، قزاقستان و روسیه از اعضای سی آی اس هستند.
** کامیون های یخچال دار روسی برای مازندران
عطرچیان همچنین با تاکید بر این که وزارت راه و شهر سازی توجه ویژه ای به صادرات استان های گیلان و مازندران دارد ، گفت : در 6 ماهه گذشته 2 هزار و 500 کامیون یخچال دار روسی برای انتقال محصولات گیلان و مازندران به کار گرفته شدند.
وی علت به کارگیری کامیون های روسی را کاهش هزینه صادرات محصورات کشاورزی و باغی این استان ها ، همسو با اقتصاد مقاومتی دانست و افزود : به همین خاطر به کامیون های کشورهای شمالی حوزه دریای خزر که به ایران می آیند ، اجازه حمل محموله های کشورمان را دادیم .
عطر چیان گفت : همچنین برای حمایت بیشتر از تولیدات داخلی ، با توجه به اختلاف قیمتی که بین نرخ کرایه کامیون های ما و کامیون های خارجی وجود دارد ، مقرر شد اگر صادر کنندگان ما مایل به حمل بخشی از محموله خود با کامیون خارجی باشند، اجازه ورود موقت کامیون روسی داده شود و هیچ گونه عوارضی از آنها گرفته نشود و فقط بهای مصرف سوخت خودشان در داخل ایران را پرداخت کنند.
وی افزود : اولویت ما بر اساس اصل اقتصاد مقاومتی استفاده از ناوگان حمل و نقل داخلی است، لیکن در صورت عدم کفایت ناوگان داخل، تجار می توانند بر اساس این تصمیم ملی برای استان های شمالی و مرزی از ناوگان حمل و نقل خالی خارجی استفاده کنند.
او ادامه داد : برای این که حمل و نقل با ناوگان داخلی برای صادرات و واردات به صرفه باشد باید کامیون های ما نیز دو سر بار باشند تا پس از حمل بار به مقصد با بار جدید به مبدا بازگردند .
** هشدار نسبت به حمل و نقل واسطه ای
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در عین حال از صادرکنندگان خواست تا از انجام حمل و نقل کالاها به صورت واسطه ای خودداری کنند.
وی گفت : توصیه ما به تجار و بازرگانان استان های شمالی این است که حتما قراردهای کتبی با شرکت های حمل و نقل بین المللی ما منعقد کنند و کار حمل و نقل را از طریق واسطه ها انجام ندهند تا مانع هر گونه سودجویی از سوی سوداگران در سر مرزها شوند.
او افزود : برای این منظور لازم است بازرگانان کار صادرات را از طریق شرکت های حمل و نقل روسیه و آذربایجان که در گیلان و مازندران شعبه دارند، انجام دهند.
عطر چیان با اعلام این که محصولات صادراتی ما عمدتا خشکبار، منسوجات، میوه و تره و بار، سوخت و فرآورده های نفتی و برخی کالاهای عمومی است ، اظهار داشت: در حوزه شمال بیشترین محصولات صادراتی ما سیمان، محصولات کشاورزی و باغی هستند و محصولاتی که ریشه در کشاورزی دارند و باید به حمل و نقل و در آمد حاصله از آن نیز به عنوان خدمات فنی و مهندسی بنگریم.
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7335/1654
کد N1537254

وبگردی