آفتاب

تعیین حریم برای جلوگیری از نابودی بیشتر محوطه تاریخی تپه بشر

تعیین حریم برای جلوگیری از نابودی بیشتر محوطه تاریخی تپه بشر

گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه بشر شهرستان قزوین برای جلوگیری از تخریب و نابودی بیشتر این محوطه تاریخی انجام شد.

 به گزارش ایلنا، حمزه کریمی سرپرست هیات باستان‌شناسی با اعلام این مطلب گفت: ویژگی‌های مناسب جغرافیایی تپه بشر شهرستان قزوین زمینه را برای به وجود آوردن استقرارهای موقت و دائم در طی دوره‌های مختلف در این منطقه فراهم کرده است.

 وی افزود: با توجه به فقدان شناخت کافی اهالی منطقه نسبت به اهمیت میراث گذشتگان این تپه از گذشته تا به حال آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده است.

به گفته کریمی، ایجاد کانال آب و جاده خاکی در بخش شرقی که موجب جدایی بخش‌هایی از تپه شده است، تسطیح جنوب تپه به منظور کشت و زرع و ساخت تاسیسات و همچنین ساخت و سازهای مرتبط با گاوداری در بخش جنوب شرقی از دیگر آسیب‌های وارده به حریم تپه است.

 این باستان‌شناس گفت: عامل دیگری که انجام گمانه‌زنی را ضرورت بخشید، ارسال نامه شرکت راه‌سازی راه میثاق قزوین مبنی بر تجهیز کارگاه و ساخت تاسیسات در زمین خریداری شده توسط این شرکت در بخش شرقی تپه بشر بود که منجر به انجام اقدامات اولیه از سوی سازمان میراث فرهنگی شامل بازدید از محل و جلوگیری از روند انجام پروژه تا مشخص شدن وضعیت عرصه و حریم تپه بشر شد.

کریمی گفت: ۲۳ گمانه آزمایشی (Test Trench) برای مشخص شدن وضعیت عرصه و حریم تپه در قسمت‌های مختلف این اثر با رعایت عرصه حفر شد که پس از مطالعات مقدماتی بر روی یافته‌های فرهنگی چون سفال‌های سطحی و سفال‌های حاصل از کاوش می‌توان گفت این محوطه مربوط به دوران تاریخی و احتمالا ساسانی است.

 وی با اشاره به اینکه شواهدی از معماری منسجم دال بر وجود معماری گسترده بدست نیامده و تنها بقایای معماری به صورت سازه‌های سنگی خشکه‌ چین شناسایی شد، گفت: به دلیل قرارگیری بر روی بستر طبیعی تپه و عمق کم لایه‌های فرهنگی تپه استقرار این محوطه از نوع موقت است.

 تپه بشر (کهنه قلعه تپه بشر) با جهتی شمالی ـ جنوبی در ابتدای ورودی روستای بشر و در کنار جاده قزوین- رشت واقع شده است.

 مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه بشر توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری صادر شده است.

کد N1534739

وبگردی