آفتاب

کوچ پاییزه پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک آغاز شد

کوچ پاییزه پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک آغاز شد

اراک - ایرنا - معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی گفت: کوچ پاییزه پرندگان مهاجر از جمله درناهای خاکستری به تالاب کویری میقان اراک آغاز شده است.

رضا میرزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هر ساله با تغییر شرایط آب و هوایی در اواخر مهرماه و در آبان ماه کوچ پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک آغاز می شود و این منطقه شاهد صحنه هایی از حضور تدریجی دسته های کوچک و بزرگ گونه های مختلف پرندگان است.
وی بیان کرد: سالانه بین 25 تا 30 هزار پرنده مهاجر به این تالاب کوچ پاییزه دارند که از این تعداد 12 تا 15 هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: روز 15 آبان به نام روز استانی درنا نامگذاری شده و به همین مناسبت آیین بزرگداشت این روز امسال در 14 آبان ماه جاری در تالاب کویری میقان اراک برگزار می شود.
میرزایی اظهار کرد: این آیین با هدف آموزش، فرهنگ سازی و آشتی مردم، افکار عمومی و بهره برداران محیط زیست با تالاب میقان و پرندگان میهمان به ویژه درناها برگزار می شود.
وی گفت: پرندگان مهاجر تا بارش نخستین برف سنگین در زیستگاه ها طبیعی و تالاب های استان مرکزی می مانند و پس از آن به سمت مناطق جنوبی گرمسیری و شمال آفریقا پر می گشایند.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی افزود: همزمان با این آیین از یک مدرسه تالابی در حاشیه تالاب میقان نیز رونمایی خواهد شد و دانش آموزان مدارس جامع محیط زیستی در طرح یک ساعت با محیط بان با وظایف و کار محیط بانان در حراست از مناطق تحت مدیریت و حیات وحش آشنا می شوند.
به گزارش ایرنا، میرزایی عنوان کرد: حیات تالاب میقان با آسیب ها و تهدیدهایی روبه رو است و سالانه بر این آسیب ها اضافه می شود و نیاز است با کمک مردم و با مدیریت صحیح و به کارگیری قوانین و مقررات بازدارنده از این آسیب ها جلوگیری شود تا امنیت کامل به این زیستگاه برگردد.
وی گفت: حفظ این تالاب به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و دخالت های انسانی و برداشت های معدنی از این تالاب می تواند حیات پرندگان را به خطر اندازد.
معاون نظارت و پایس محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: سفر رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به این استان با رهاوردهای خوبی در حوزه محیط زیست همراه بود که احیاء تالاب میقان یکی از مهمترین مصوبات است.
تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند.
تالاب میقان در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر ساله پذیرای انواع مرغان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز است.
تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک با سطح آبگیری 12 هکتار یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، تاثیر مستقیمی بر مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری**انتشارد دهنده:مژگان حیدری*
کد N1533269

وبگردی