آفتاب

جزئیات برپایی کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی در استان‌های کشور

جزئیات برپایی کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی در استان‌های کشور

استان‌های یزد، اصفهان، قزوین، خوزستان و کردستان میزبان کارگاه‌های سراسری نمایشنامه‌نویسی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، توحید معصومی مسئول امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: همان‌طور که پیش از این، وعده داده شده بود، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای حمایت از نویسندگان مستعد مراکز استانی و تولید نمایشنامه‌های بومی، اقدام به برگزاری کارگاه‌های سراسری نمایشنامه‌نویسی به میزبانی ۵ استان می‌کند. 
 
وی افزود: تاکنون استان‌های یزد، اصفهان، قزوین، خوزستان و کردستان برای میزبانی این کارگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در منطقه‌ یک، استان یزد به عنوان اولین میزبان در مرحله‌ی اول از ۶ تا ۸ آبان‌ماه، پذیرای نویسندگان و هنرجویان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد خواهد بود. 
 
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: در منطقه‌ یک، آقای نصرالله قادری نمایشنامه‌نویس و سردبیر نشریه‌ نمایش، به عنوان مدرس حضور خواهد یافت و در مناطق دیگر نیز طی برنامه‌ریزی‌های مشخص شده، استادانی چون سعید اسدی، نادر برهانی‌مرند، ایوب آقاخانی و سیدحسین فدایی‌حسین به مناطق اعزام خواهند شد.
 
وی در توضیح چگونگی برگزاری این کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی خاطرنشان کرد: این کارگاه‌ها در سه مرحله و حداکثر طی ۹ ماه به منظور تولید نمایشنامه‌های بومی و همسو با اهداف حوزه هنری، برگزار می‌شوند که در مرحله‌ اول اساتید به نوعی سنجش نویسندگان معرفی شده را انجام می‌دهند و مستعدترین‌ها به مرحله‌ بعد راه خواهند یافت. اساتید معرفی شده به هر منطقه نیز از زمان برگزاری مرحله‌ اول تا زمان برپایی مرحله‌ دوم، در فضای مجازی به طور کامل در ارتباط خواهند بود و ضمن ارائه‌ مشاوره‌های لازم، نکات فنی را نیز یادآور خواهند شد تا در پایان مرحله‌ سوم ان‌شاءالله نمایشنامه‌های خلق شده با تایید اساتید، برای تولید صحنه‌ای در دستور کار قرار گیرند.
 
معصومی در پایان یادآور شد: همواره کمبود و ضعف نمایشنامه‌های بومی از جمله گلایه‌های گروه‌های استانی بوده است. جناب آقای کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، نیز از بدو قبول مسئولیت خود، بر تلاش مضاعف برای رفع این ضعف تاکید داشتند. بر این اساس، به نظر می‌رسد با توجه به امکانات موجود، برگزاری کارگاه‌های سراسری نمایشنامه‌نویسی به شکل کنونی می‌تواند مثمرثمر باشد. امیدواریم نویسندگان مستعد و توانمند استان‌ها بتوانند از فرصت ایجاد شده نهایت بهره را ببرند و ثمره‌ آن حتما متوجه‌ بدنه‌ تئاتر کشور خواهد شد.

کد N1533058

وبگردی