خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-علی کریمی: برخی افراد که در میان آنان از افراد محب و پیروی حضرت سجاد هم کم دیده نمیشوند از امام چهارم شیعیان یعنی حضرت زین العابدین علیه السلام بغیر از تنی رنجور وبیمار که دچار ضعف جسم و پریدگی رنگ صورت است چیزی نمی دانند که این خود بهانه ای در دست دشمنان معاند اهل بیت عصمت وطهارت است ، اکنون این نوشتار به مقتضای ظرفیت خود در پی این است که با بحثی دقیق و علمی پرده از این ماجرا برداشته و اثبات نماید که اقدامات و خدمات امام سجاد علیه السلام دراصل هیچ تفاوتی با نهضت عاشورای امام حسین بن علی علیهما السلام ندارد لکن هرکدام در شرایط و اوصاف زمان و دوران خود!
با مطالعه ی موشکافانه و تحلیل گرایانه تواریخ اسلامی در می یابیم که امام علی بن الحسین علیه السلام با انجام اقدامات و اعمالی که هم از حساسیت و دید حکومت فاسق و ظالم برخوردار نباشد وهم محیی و نجات بخش و هدایت کننده ی امت اسلام و شیعیان و مذهب حقه ی تشیع باشد در حقیقت نهضتی پویا و درحال شریان و جریان را سازماندهی و مدیریت نمودند.
برخی ازین اقدامات عبارت اند از :
الف-مبارزه با حکومت ظالم از راه پند و اندرز ونصیحت
برای نمونه امام سجاد علیه السلام به گواه تاریخ در طی صحبت هایی در هر روز جمعه در مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله با مواعظ و اندرز هایی همگان را به تقوا ، دین داری و احیانا بیداری ای اسلامی لکن در لفافه دعوت می نمودند . سخنانی که درآن امام علیه السلام از حساب و کتاب قیامت ، دین خدا ، قرآن ، نبوت و نکته ی کلیدی سخنانشان « امامت و ولایت » یاد می نمایند . (1)
ویا مواعظ مفصلی که به ابوحمزه ثمالی که از یاران نزدیک و مقربان امام است نقل نموده اند. که بازهم دراین سخنان ثقل کلام بر « امامت و ولایت » است . (2)
ب-مبارزه امام سجاد علیه السلام از راه ادعیه و مناجات
از مجموعه دعاهای امام زین العابدین علیه السلام کتاب مشهور «صحیفه ی سجادیه » است که از دیرباز اندیشوران آن را تحت عناوینی چون «اخت القرآن » و « زبورآل محمد» یاد نموده اند . (3)
صحیفه ی سجادیه تنها عرض دعا و مناجات و راز و نیاز با خدای متعال نیست بلکه در موارد کثیره ای دارای ابعاد اجتماعی فرهنگی عقیدتی و سیاسی می باشد که بعنوان مثال از مساله امامت و ولایت که اصلی ترین بحث اسلام است به کرّات یاد نموده اند.
شاهد مثال اینکه امام در ادعیه ای چون:
دعای مکارم الاخلاق –دعای بیستم ، در دعایی که امام روز عید قربان و روز جمعه می خواندند و همچنین در دعای عرفه به آنچه گفته شد اشاره هایی صریح نموده اند . (4)
ج-مبارزه از راه نشر احکام و آثار تربیتی و اخلاقی
شاهد براین مدعا کتاب شریف « رساله ی حقوق » امام زین العابدین است که 51 حق مسلم در رابطه با ارتباط انسان با خود وخدا و دیگران را شرح وبسط می دهد.
شیخ مفید در این زمینه می نویسد : «فقهای اهل تسنن بقدری علوم از او نقل کرده اند که بشمارش نمی گنجد و موعظ و دعاها وفضایل قرآن و حلال و حرام به حدی از آن حضرت نقل شده است که در میان دانشمندان مشهور است و شرح آن سخن را به درازا می کشاند . » (5)
د- مبارزه از طریق آزاد نمودن برده
امام در واقع با این حرکت یک کانون تربیتی تشکیل داده بود و با خرید بندگان و تعلیم وتربیت آنان در طول مدتی که دراختیار امام علیه السلام بودند و بعد آزاد نمودن آنها طیفی جدید از جامعه آن زمان را تشکیل می دادند . (6)
علی بن طاووس ضمن اعمال ماه رمضان می نویسد : « علی بن الحسین شب آخر ماه مبارک بیست برده با اندک تفاوتی بیشتر یا کمتر را آزاد می نمود . (7)
ر- مبارزه از طریق اقدام به خدمات اجتماعی
کمک ها و اقدامات اجتماعی امام سجاد علیه السلام همواره چه در دوران پرآشوب واقعه ی حرّه و چه در ایام آرامش مدینه کمک حال و مددکار تهیدستان و بینوایان و مستمندان بود .
تا آنجا که منقول است : گروهی از اهل مدینه از غذایی که شبانه بدستشان می رسید ارتزاق می نمودند ، اما از آورنده غذا اطلاعی نداشته اورا نمی شناختند ، پس از شهادت علی بن الحسین دریافتند آنکه هرشب غذا می آورده علی بن الحسین بوده است . (8)
منابع :
1-الروضه من الکافی / دار الکتب الاسلامیه ص 72
2-تحف العقول /منشورا جماعه المدرسین فی الحوزه العلمیه ص 15
3-الذریعه فی تصانیف الشیعه / دار الاضواء بیروت ج 15 ص 18 – معالم العلماء /چاپ حیدریه نجف ص 125
4-سیره پیشوایان ص 269
5- الارشاد /مکتبه ی بصیرتی قم ص 260
6-سید الاهل /تهران /ص 55
7-اقبال الاعمال /دار الکتب الاسلامیه تهران ص 261
8-نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار /قاهره ص 140
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است