آفتاب
سفر آخر هفته

دیدار با روستای زرد و نارنجی قلات

دیدار با روستای زرد و نارنجی قلات

در این مطلب می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که جاذبه‌های استان فارس فقط به شیراز ختم نمی‌شود و روستاهای اطرافش نیز جاذبه‌هایی دارند که ...

در این مطلب می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که جاذبه‌های استان فارس فقط به شیراز ختم نمی‌شود و روستاهای اطرافش نیز جاذبه‌هایی دارند که می‌تواند سفر خوبی را برای شما به همراه داشته باشد. یکی از حاشیه‌های مهم دیدنی‌های فارس، روستایی است در 15 کیلومتری شیراز به نام «قلات».روستاي تاريخي قلات از توابع بخش مرکزي شهرستان شيراز و در 15 کيلومتري شمال غرب این شهر واقع شده و از روستاهای هدف گردشگری به شمار می‌رود. این روستا 7هزار نفر جمعیت دارد و با ارتفاع 2065 متری از سطح دريا سفر پاییزی جذابی را رقم می‌زند. بقاياي بناهاي قديمي که تاريخ برخي از آنها به قرون‌ پيش و بعد از اسلام مربوط مي‌شود، تاريخ استقرار انساني در اين ناحيه را به دوران‌گذشته پيوند مي‌زند. روستاي کوهستانی قلات بافت مسکوني متمرکزي دارد و خانه‌هاي روستاييان به صورت پلکاني، در دامنه کوه ساخته شده‌اند. بد نیست این را هم بدانید که مصالح به‌کار رفته در خانه‌هاي قديمي قلات عمدتا سنگ، خشت، گل، گچ و چوب است و سقف آنها نيز مسطح است. همچنین برخي از خانه‌ها در يک طبقه و برخي ديگر در دو طبقه ساخته شده‌اند. بافت کالبدي معماري خيره‌کننده کوهستاني و کوچه‌هاي پرپيچ و خم که جويبارهاي زلالي نيز در ميان آنها جاري است، جذابيت منحصربه‌فردي به اين روستا بخشيده‌اند.

 

پیوند طبیعت و تاریخ

آبشارهاي سه‌گانه روستاي قلات که از ميان صخره‌ها سرازير مي‌شود، از جاذبه‌ها و زيبايي‌هاي طبيعي روستاي قلات به شمار مي‌آيد. کليساي قديمي این روستا نیز که معماري سنگي و جالب توجهي دارد، در ميان درختان بلند کوچه‌هاي آرام روستا به جا مانده است. اين کليسا که در گذشته عبادتگاه مسيحيان ساکن روستا بوده است، اينک به دليل مهاجرت آنان رو به تخريب گذاشته است. تفرجگاه‌هاي معروف شب شتري و چشمه انجيري که در روزهای پاییزی لباس زرد و نارنجی بر تن می‌کنند هم گردشگران بسياري را به سوي خود جلب مي‌کنند. آسياب‌هاي آبي، گورستان قلات و نوع حجاري و حکاکي سنگ‌هاي آن، بازار قديمي و سنگفرش شده، قلعه قزل ارسلان و ديگر جاذبه‌هاي گردشگري روستاي قلات در زمره ثروت‌هاي طبيعي و تاريخي روستا به شمار مي‌روند. می‌توانید برای اقامت شبانه در روستا نیز، از مردم محلی کمک بگیرید و برخی خانه‌های روستایی را برای شب‌مانی اجاره کنید. حالا که تا قلات رفته‌اید خرید گردو، بادام، انگور، انجير، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز که از محصولات باغي این منطقه به شمار می‌رود و به فراخور فصل در این روستا به فروش می‌رسند، را از دست ندهید.

فرآورده‌هاي لبني مانند شير، پنير، کره، کشک، شيره انگور، رب انار و آب غوره از ديگر فرآورده‌هاي غذايي روستاي قلات است. پیشنهاد ما برای سوغاتی‌های ماندگار نیز محصولاتي از قبيل گيوه، سبد دستباف، گره (ظرف بافته شده) دولک، مَشک و وسايل چوبي است که از جمله توليدات صنايع دستي اين روستا به شمار می‌رود و خرید آنها، هم می‌تواند شما را با هنرهای این مرز و بوم آشنا و هم به جامعه محلی و هنرمندان قلاتی کمک کند. کشک پياز، کشک گردو، عدسي، کله پاچه و آش رشته از غذاهاي محلي رايج در اين روستا هستند؛ حتما آنها را امتحان کنید.

کد N1532953

وبگردی