آفتاب
برای اولین بار؛

یک آمریکایی جایزه بوکر را به خانه برد/ تقدیر از «آدم‌فروشی»

یک آمریکایی جایزه بوکر را به خانه برد/ تقدیر از «آدم‌فروشی»

پل بتانی برای رمانی با نام «آدم‌فروشی» به عنوان برنده جایزه بوکر ۲۰۱۶ انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، بتانی ۵۴ ساله که در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرده اولین آمریکایی است که به عنوان برنده این جایزه در تاریخ ۴۸ ساله اهدای آن انتخاب شده است.

وی سال ۱۹۶۲ در لس‌انجلس متولد شده و وقتی ۱۷ سال داشت برای تحصیل راهی دانشگاه بوستون شد و سپس به تحصیل در رشته شعر و نویسندگی خلاق در کالج بروکلین نیویورک پرداخت.

«آدم فروشی» رمانی که این نویسنده برای آن برنده جایزه بوکر ۲۰۱۶ شده در لس‌انجلس می‌گذرد و درباره شلیک‌های غیرعادلانه پلیس به آمریکایی‌های آفریقایی تبار است. این رمان از سوی هیات داوران به عنوان ‌«رمان دوران ما» معرفی شده است.  

در بیانیه هیات داوران آمده است: این رمان قصد طرح تابوهای نژادی و سیاسی را دارد و آن را با شوخ طبعی، ذوق و کمی هم شوریدگی روایت می‌کند.

این نویسنده پیش از این در گفت‌و گو با پاریس ریویو گفته بود از این که ممکن باشد کسی این کتاب را کمدی بخواند شگفت زده شده و افزوده بود: مطمئنم که با چنین برداشتی کتابم را نوشته‌ام.  

این کتاب توسط ناشری مستقل به بازار کتاب آمده و موفق به کسب جایزه ملی کتاب حلقه منتقدان آمریکا نیز شده است.  

این رمان چهارمین رمانی است که بیتی نوشته است. او نخستین کتابش را سال ۱۹۹۶ با عنوان «پسر سفید مختط» نوشت که درباره فرهنگ تبهکاری در لس‌آنجلس بود. او به جز رمان‌هایش دو کتاب شعر هم منتشر کرده است.

بیشتر منتقدان بر این باور بودند که امسال مدلین تین با رمان «نگو هیچی ندارم» یا گریم ماکری برنت با رمان «پروژه خونین او» به عنوان برنده این جایزه انتخاب می‌شوند.  

جایزه ۵۰ هزار پوندی من بوکربه بهترین اثر داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده باشد انتخاب می‌شود و در حالی که پیشتر به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع تعلق می‌گرفت، از سال ۲۰۱۳ شامل حال هر اثر نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ شد.

کد N1532226

وبگردی