آفتاب

توانمندسازی روستائیان و عشایر راهی برای توسعه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی

توانمندسازی روستائیان و عشایر راهی برای توسعه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی

سنندج- ایرنا- روستاییان و عشایر از جمله اقشار تولید کننده و تلاشگر در زمینه های مختلف اقتصادی هستند که در کنار آن، مشکلات و نیازهایی نیز دارند و چشم انتظار توجه مسئولان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مناطق روستایی و عشایری توانایی ها و قابلیت های زیادی در بخش تولید و در کمک به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دارند که در صورت شناخت دقیق این قابلیت ها و حمایت و کمک به رشد آنها، بدون شک می توانند نقش موثرتر و پررنگ تری در اقتصاد ملی داشته باشند و نیازهای کشور را در بخش های دامداری و کشاورزی و حتی صنعتی برآورده کنند.
به نظر می رسد با توجه به قابلیت ها و توانمندی های بالقوه ای که این مناطق دارند و با توجه به وجود نیروی کار پرتوان و با انگیزه، با سرمایه گذاری و برنامه ریزی طولانی مدت می توان راه توسعه هر چه بیشتر شهرها را نیز هموار و نیاز کشور را به سرمایه گذاری های خارجی کمتر کرد.
تبعیض در ارائه خدمات، عدم حمایت های لازم از سوی مقامات محلی، منطقه ای و ملی از روستاییان، کم درآمدی روستاییان و عدم شغل مناسب برای تحصیلکردگان روستایی از جمله مشکلات روستاییان و عشایر و دلایل مهاجرت آنان به شهرها است.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در راستای توانمندسازی روستائیان در جهت اشتغال و ایجاد درآمد پایدار در روستاها، کار گروه استانی پروژه ارتقا تولید و توسعه اشتغال پایدار در دشت ها و مناطق روستایی تحت عنوان 'عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی' تشکیل شد.
کوروش مرادی افزود: ضمن تشکیل این کارگروه، ظرفیت های موجود در مناطق روستایی شناسایی شده و گام های موثری در جهت ایجاد زمینه اشتغال برای جمعیت غیر فعال از لحاظ اقتصادی و تثبیت و نگهداشت جمعیت روستایی با مشارکت قشرهای مختلف روستایی اعم از زن و مرد و گسترش آموزش نیروی کار، برداشته شده است.
وی ادامه داد: با توجه به تفاهم های صورت گرفته در راستای آموزش های لازم روش های کارآفرینی، میان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از یک طرف و برگزاری دوره های آموزشی لازم در زمینه روش های ایجاد اشتغال وبهینه کردن اقتصاد کشاورزی برابردوره های مصوب کمیته راهبردی آموزش استان و سازمان شهرداری ها ودهیاری ها سعی بر آن شده تا با فراگیری و تشریح آن برای عموم مردم از سوی مدیریت روستایی (شوراها و دهیاران) اقدامات موثری انجام گردد.
مرادی اظهار کرد: در زمینه ایجاد اشتغال نیز با اعطای تسهیلات ویژه به طرح های مشارکتی، غیر مشارکتی و تعاونی های متعددی که در روستاها وجود دارند سعی شده است تا با همسو کردن فعالیت های تولیدی و اقتصادی در جهت بهبود وضعیت اقتصاد و افزایش درآمد خانوار روستایی با عنایت به اجرایی کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی گامهای موثری در این زمینه برداشته شود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان اضافه کرد: با استقبال و ارائه بیش از 100 طرح در زمینه های مختلف اشتغال و ایجاد درآمد روستایی از سوی متقاضیـــان به فرمانداری ها و این دفتر، می توان گفت این اقدامات وده ها اقدام دیگر تأثیر مثبت و سازنده ای داشته است.
وی گفت: در زمینه مشکلات پیش روی این اقدامات می توان به لزوم ارائه وثیقه های لازم از سوی متقاضیان به بانک های عامل اشاره کرد.
مرادی ضمن اذعان به خواسته به حق بانک ها و تشکر از همکاری آنان افزود: در زمینه لزوم وثیقه های لازم با تشکیل جلساتی در جهت رفع مشکل فوق با بانک های عامل، تلاش کرده ایم که در روند اجرای کار تسهیل ایجاد گردد.

** مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان نیز در رابطه با اقدامات این نهاد در روستاها گفت: تاکنون طرح هادی در 476 روستای استان که بیش از 70 درصد جمعیت روستایی کردستان در آنها ساکن هستند، اجرا شده است.
رضا قادری افزود: اجرای طرح هادی از سال 1372 در این استان شروع شده و هر ساله این طرح بر اساس اعتبارات و بودجه های پیش بینی شده در روستاهای بالای 20 خانوار انجام شده است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح هادی در روستاها شامل تخریب برداری و آواربرداری، احداث شبکه دفع فاضلاب، زیرسازی و روسازی معابر به صورت سنگ فرش و آسفالت و ایجاد پارک کودک در برخی روستاها است.
قادری گفت: امسال در 130 روستا فاز دیگری از طرح اجرا می شود و از اواخر سال 94 تاکنون نیز 50 روستای استان آسفالت شده اند.
او با اشاره به اتمام تهیه طرح هادی برای روستاهای بالای 20 خانوار استان افزود: استان کردستان هزار و 345 روستای بالای 20خانوار دارد که طرح هادی برای تمام این روستاها تهیه شده است.
وی بازنگری در طرح هادی روستاهایی که افق 10 ساله آنها به پایان رسیده است را از برنامه های بنیاد مسکن در بخش طرح هادی روستایی اعلام کرد و گفت: در این طرح ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات، تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی برحسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی و طرح های جامع ناحیه ای تعیین می شود.
قادری در ارتباط با اهداف مورد نظر از تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی نیز افزود: ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی از جمله اهداف اجرای این طرح است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان گفت: سند مالکیت روستایی با همکاری ثبت اسناد و املاک آغاز شده و در بین 914 روستا و 21 شهر با جمعیت کمتر از 25 هزار نفر ، 74 هزار و 351 جلد سند مالکیت صادر شده است.
وی اضافه کرد: چهار هزار سند مالکیت صادر شده مربوط به شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت بوده و امسال هم پیش بینی شده چهار هزار جلد سند مالکیت دیگر برای روستاییان استان صادر شود.
وی اظهار کرد: روستاییان می توانند طبق این سندهای مالکیت حریم واحد مسکونی خود را مشخص کرده و از آن به عنوان ضمانت بانکی برای دریافت تسهیلات بهره ببرند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان گفت: تاکنون 521 هکتار زمین به متقاضیان در روستاهای کردستان واگذار شده و امسال 200 قطعه زمین دیگر در دست واگذاری است.
وی اضافه کرد: واگذاری زمین به اهالی روستاها برای احداث واحدهای مسکونی و طرح های عمرانی می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان داشته باشد.
به گفته قادری افراد مجرد ساکن در این مناطق نیز تحت شرایط خاص می توانند ضمن دریافت زمین مورد نیاز از تسهیلات بانکی احداث واحد مسکونی استفاده کنند.
به طور قطع پیشرفت و توسعه شهرها و به دنبال آن کشور، در سایه پیشرفت و توانمند سازی مناطق روستایی و عشایری امکانپذیر است و این مهم نیز با رفع نیازها و کاستی های روستاییان و عشایر تحقق می یابد.
7355/1904
**گزارشگر: وریا کرمی/ ** انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1530872

وبگردی