آفتاب
پس از پنج دهه:

کارگاه آموزشی بین المللی صدور گواهی بهداشتی در بندرعباس آغازشد

کارگاه آموزشی بین المللی صدور گواهی بهداشتی در بندرعباس آغازشد

بندرعباس - ایرنا- دومین کارگاه آموزشی نحوه صدور گواهی نامه های بهداشتی ویژه خطوط کشتیرانی با بهره گیری از مقررات بهداشتی بین المللی ویژه کارشناسان ایرانی زیر نظر مدرسان خارجی در بندرعباس آغازشد.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: از دهه چهل خورشیدی تاکنون (بعداز ازمیر ترکیه) این دومین کارگاه آموزشی است که مبتنی برمقررات بهداشتی بین المللی زیرنظر مدرسان اعزامی از کشور آلمان برگزار می شود.
دکتر محمود سروش تعداد شرکت کنندگان دراین کارگاه آموزشی پنج روزه را (تئوری و عملی) بیش از 30 تن از نیروهای معرفی شده از سوی دانشگاه های علوم پزشکی (استانهای مرزی) شاغل در پایگاه های قرنطینه مرزی ذکر کرد و افزود: با پایان این دوره تعداد اساتید آموزش دهنده ایرانی افزایش یافته که برای تربیت کارآموزان بسیار موثر است.
به گفته وی، گواهی پایان دوره این کارگاه پنج روزه که جنبه بین المللی دارد با امضای مقامات وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهانی بهداشت و سرگروه تیم آموزش دهنده صادر می شود.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزاری این کارگاه را با این برنامه ازجمله زبان غیر فارسی و حضور اساتید بین المللی اعزامی از بندر هامبورگ آلمان کاری بزرگ و منحصر بفرد دانست که پس از حدود پنج دهه در شهر بندرعباس درحال برگزاری است.
وی یادآورشد: اولین کارگاه آموزشی صدور گواهی بهداشتی کشتی دهه چهل خورشیدی( حدود50سال قبل) با کمک سازمان بهداشت جهانی درشهر ازمیر ترکیه برگزار شد که گروهی ایرانی آموزش دیدند که هم اکنون یا در قید حیات نیستند و یا بازنشسته شده اند.
دکتر سروش، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را انجام مراقبت بهداشتی استاندارد براساس مقررات سازمان بهداشت جهانی بر روی انواع شناورهای مسافری، نفت کش، کانتینربر و همچنین فله بر ذکر کرد تا بتوان برمبنای آن گواهی های بهداشتی را صادر کرد.
در یک دهه اخیر این کارگاههای آموزشی و صدورگواهی نامه ها با بهره گیری از مقررات بهداشتی بین المللی' آی اچ آر' که دوره آن در سال 2005 میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی تکمیل و بازنگری شده برگزارمی شود.
وی اظهار کرد: با برگزاری این دوره درحال آموزش وتربیت بیش از 30 مدرس هستیم که هم اکنون بعنوان کارشناس مبارزه با بیماری ها و بهداشت محیط در پایگاههای مراقبت بهداشتی مرزی (آبی وخاکی) فعالیت دارند.
سروش از آموزش نحوه مقابله با حشرات و خطربیماری هایی همچون تب دنگ، زیکا و تب دره ریفت که ممکن است دراثر وجود آنها درمنطقه بروز کند و دیگر بیمارهای قابل انتقال از طریق حشرات بعنوان یکی از برنامه های این کارگاه آموزشی نام برد.
بخش تئوری کارگاه آموزشی بین المللی صدورگواهی نامه های بهداشتی خطوط کشتیرانی سه روز به صورت تئوری درهتل هما و دو روز نیز بطور عملی روی عرشه انواع شناورهای فله بر، نفت کش، مسافربر و کانتینربر در بنادر شهید باهنر و شهید رجایی برگزارمی شود.
رئیس اداره مراقبت و مرکز مدیریت بیمارهی های واگیردار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآورشد: نظر سازمان بهداشت جهانی این است که بعد از این جمهوری اسلامی ایران بتواند به مرکز آموزش دهنده منطقه ای مدیترانه شرقی شامل حاشیه جنوبی خلیج فارس، پاکستان و عراق تبدیل شود.
در اطلاعات منتشره وزارت بهداشت تعداد پایگاه های مراقبت بهداشتی مرزی کشور110 پایگاه (آبی و خاکی) اعلام شده است.
6149/6048 *شبس * 1488 * 1574 *خبرنگار:رضا گیلانی ** انتشار دهنده : محسن تهوری
کد N1529586

وبگردی