آفتاب

ایرانیان خارج از کشور باید در مجلس نماینده داشته باشند

ایرانیان خارج از کشور باید در مجلس نماینده داشته باشند

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه گفت: برجام توانست قطار سرمایه‌گذاری را به مسیر اصلی خود بازگرداند اگرچه سرعت اصلی را ندارد، اما در مسیر تعادل قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، سیدجواد قوام‌شهیدی در نشست معاون اجرایی رییس‌جمهور با فعالان اقتصادی استان مرکزی و ایرانیان مقیم خارج از کشور، این نشست را محل تلاقی نظرات ایرانیان خارج از کشور و ظرفیت‌های موجود و پروژه‌هایی دانست که می‌تواند در استان شکل بگیرد و موجب انتقال دانش فنی توسط ایرانیان خارج از کشور شود.

او بیان کرد: ایرانیان به‌ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور در قله سرمایه‌گذاری و ایده‌پردازی و... هستند و در هر جای دنیا ایرانیان خارج از کشور منشا تحولات بسیاری در عرصه‌های مختلف هستند.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه  ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور باید آن‌ها در داخل کشور و در مجلس دارای نماینده باشند چرا که صدای آن‌ها در مجلس شنیده نمی‌شود، البته تحقق این مهم مشکلات قانونی دارد، اما نشدنی نیست.

قوام‌شهیدی اظهار کرد: این افراد در بسیاری از عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند و فعالیت‌های بسیاری در خارج از کشور انجام می‌دهند و به راحتی می‌توانند حلقه واسطی در علم، ثروت و توسعه باشند.

او تصریح کرد: در وزارت خارجه وظایف مربوط به ایرانیان خارج از کشور به دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور واگذار شده که وظایف اداری و تحلیل مطالب دارد و آمادگی داریم مسایل ایرانیان خارج از کشور را بشنویم و آن چه برای حضور فیزیکی و غیرفیزیکی آن‌ها لازم است را تسهیل و پیگیری کنیم.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه  اظهار کرد: در استان‌ها اخبار خوبی از این‌گونه جلسات رسیده است به عنوان مثال از برخی استان‌ها هم‌چون قزوین هیچ گلایه‌ای شنیده نشد و میل به سرمایه‌گذاری با ارقام بالا بالغ بر ۵۵۰ میلیون دلار در این استان از زمان پسابرجام تاکنون محقق شده است.

او ادامه داد: گزارشات مثبتی در خصوص بانک‌ها رسیده است، مشکل باز کردن حساب در بانک‌های خارجی نیز رفع می‌شود، هم‌چنین در فروش و صادرات مشکلات به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

قوام شهیدی با بیان این که امروز فرصت‌های مطلوبی در عرصه‌های مختلف گشایش می‌یابد، افزود: گام‌های مثبتی در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و ... برداشته شده است و آثار آن در آینده مشاهده خواهد شد.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه  ادامه داد: پنجره واحد سرمایه‌گذاری در حال محقق شدن است و تمام فعالیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی در حال شکل گرفتن است.

قوام شهیدی گفت: هدف ما دفاع از هویت، حقوق و ترویج خط و زبان فارسی و استفاده از جایگاه ایرانیان در توسعه ملی است که این مهم یکی از سرفصل‌های مهم مورد نظر سازمان ملل متحد است.

کد N1529102

وبگردی