آفتاب

توسعه فعالیت های دریا محور از نگاه مسئولان کشور

توسعه فعالیت های دریا محور از نگاه مسئولان کشور

بندرعباس - ایرنا- شرایط تازه ای به روی بخش های مهم اقتصادی داخل کشور پس از برجام گشوده شده تا کشورمان با توجه به توانمندی ها و داشته های خود به ویژه با تکیه بر توسعه فعالیت های دریا محور بار دیگردر عرصه بین المللی جایگاه خود را بازیابد .

به گزارش ایرنا ؛ دراین مدت هم شاهد سفرهای متعدد هیات های اقتصادی کشورهای اروپایی، آسیایی، افریقا و حتی آمریکایی برای مشارکت در توسعه بخش های مختلف از جمله ظرفیت های دریایی به ایران بودیم که حاصل این رفت وآمدها شرایط تازه ای به روی بخش های مهم اقتصادی داخل کشور گشوده شده تا بتوانیم راه صحیح توسعه را انتخاب و از خلا های موجود رهایی پیدا کنیم.
استان هرمزگان بوسطه یک هزارو 200کیلومتر مربع مرز آبی وداتشن 14جزیر کوچک وبزرگ اعم از مسکونی، تجاری ، زیست محطی ، نفتی و گردشگردی و همچنین ظرفیت هایی کشتی سازی، نفت ،فولاد، آلومینیوم و فعالیت مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری صنعتی آمادگی کامل دراین حوزه ها برای توسعه دارد.
یادمان نرود که هرمزگان با داشتن 32 بندر تجاری وصیادی ازجمله شهید رجایی ، شهید باهنر ، بندرلنگه ، قشم وکیش بعنوان دروازه تجارت ایران شهرت دارد وبا این تفسیربایستی نگاه توسعه ای به این استان دریا محور باشد.
علاوه بر بندرها و امورشیلاتی و دریایی ، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران که با برند ایزوایکو در مجامع اقتصادی بین المللی بهتر شناخته می شود ازجمله شرکت های مورد نظر هیات های اقتصادی خارجی درسفرهای سال گذشته به ایران بود.

** پیش بینی هزاران شغل مرتبط با دریا
معاون اول رئیس جمهوری که روز سه شنبه هفته گذشته به هرمزگان سفر کرده بود با اشاره به وجود سواحل طولانی در جنوب ایران گفت: با توسعه فعالیت های مرتبط با دریا (دریا محور) می توان هزاران شغل در کشور ایجاد کرد.
اسحاق جهانگیری در حاشیه سفر به بندرعباس در مصاحبه با خبرنگار ایرنا ازحمل و نقل، شیلات، کشتی سازی و صنایع فراساحل بعنوان مهم ترین فعالیت های دریامحور مورد تاکید دولت تدبیرامید نام برد وخوشبختانه هر کدام از اینها یک فعالیت اشتغالزایی به حساب می آید که می تواند هزاران شغل در مناطق ساحلی ایجاد کند.
وی ازسواحل گسترده جنوب کشوربعنوان یک فرصت نام برد و افزود: بطوریقین دراین منطقه حساس ایران باید به یکی از قطب های مهم صنابع مرتبط با دریا تبدیل می شد اینکه چرا نشد وزارت صنعت معدن و تجارت باید آسیب شناسی دقیقی انجام بدهد که که چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: الان هم اگر بخواهیم بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که نیاز به دو تصمیم مهم و راهبری است تا صنعت کشتی سازی بتواند حرکت کند وتصور من این است که تاکنون نتوانسته ایم سازوکارخوبی برای تامین مالی ساخت کشتی پیش بینی کنیم .
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به نیاز ناوگان حمل و نقل دریایی کشور به کشتی های با ظرفیت بالا تصریح کرد: اگر نتوانیم اینگونه کشتی ها را بسازیم کشتیرانی جمهوری اسلامی مجبور است نیازهایش را از جاهای دیگر تامین کند.
'این سازو کار مالی را باید تامین کنیم و من ازمسوولان اقتصادی کشور به خصوص وزیراقتصاد و دارایی و بانک مرکزی با پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت می خواهم که جلسه ای بگذارند تا موضوع راهکار تامین مالی ساخت کشتی در ایران برایش یک سازوکاری تعریف شود و مطمئن هستم که اگر این سازوکار طراحی شود که چگونه ما پروژه های ساخت کشتی را تامین مالی بکنیم، حتما کشتی سازی در ایران راه خواهد افتاد.
وی خاطرنشان کرد: برخی کشورهای آسیایی بدون دریافت هرگونه پولی تنها پس ازساخت شناور وتحویل آن به شرکت سفارش دهنده، هزینه ساخت آنرا ازمحل درآمدهای کشتی دریافت می کنند درحالیکه درایران برخلاف آن عمل می شود وشرکت خریدار وقتی شرایط آنجا را با داخل مقایسه می کند و اینکه باید از اول پول هنگفتی را پرداخت کند معلوم است که به سمت خارج از کشور می رود.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: ما اگر سازو کارمالی مناسبی را طراحی و تهیه کنیم با زیر سا خت های موجود درهرمزگان، بوشهر، خوزستان و درآینده که در سیستان و بلوچستان تکمیل خواهد شد با نیروی انسانی مجرب و بازار خوبی که در داخل ایران و منطقه وجود دارد حتما این امکان وجود دارد که ایران به یکی ازبزرگ ترین کشتی سازها تبدیل بشود.
وی گفت: هرچند سابقه فعالیت سازه های دریایی درایزوایکو به اوایل دهه هشتاد خورشیدی برمی گردد اما امروزآماده ساخت هر سازه و سکوی دریایی با هر تناژی در زمان مناسب ومحدوده مشخص هستند.
معاون اول رئیس جمهوری از بخش نفت بعنوان مصرف کننده محصولات تولیدی صنایع فراساحل نام برد وافزود:اخیرا وزیر نفت به من نوشته که برخی شرکت های اروپایی طرف قرارداد گفته اند ساخت سکوهای دریایی تا تناژ 20هزارتن را به شرکت های سازنده ایرانی سفارش می دهند.
' این طرف بازار درست شد تامین مالی شکل گرفت و سازندگان از فرصت استفاده کردند اما آن طرف یعنی در بخش کشتی سازی ضعف( مالی) وجود دارد و من امیدوارم با تهیه سازوکارلازم بتوانیم از این مشکل عبور کنیم و ایران به جایگاه خودش درصنعت کشتی سازی برسد تا بتواند از فرصت دریا حداکثر استفاده را ببرد.
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: واقعا مصادیق بارزاقتصاد مقاومتی همینها هستند واگر کسانی دنبال این موضوع هستند و دغدغه اقتصاد مقاومتی را دارند و می خواهند به حرف های رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند وارد این فعالیت ها بشوند.
جهانگیری ازبکارگیری ظرفیت های طبیعی داخل کشور بعنوان مهم ترین ویژگی اقتصاد مقاومتی نام برد وگفت: یکی از بهترین ظرفیت هایی که خداوند به ایران داده همین دریا است.
معاون اول رئیس جمهوری ضمن تشکرو قدردانی از مدیریت ایزوایکوو به جهت فعالیت های صورت گرفته در سه سال اخیرگفت: با اراده جدی که در این مجموعه شکل گرفته شاهد ارتقای فعالیت های همه جانبه آن در زمینه ساخت انواع کشتی و همچنین صنایع فراساحل خواهیم بود.

**گسترش فعالیت های ایزویکو در دوره پسا برجام
مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران که با برند ایزوایکو در مجامع اقتصادی بین المللی بهتر شناخته می شود ازجمله شرکت های مورد نظر هیات های اقتصادی خارجی درسفرهای سال گذشته به ایران بود.
وزیرصنعت معدن و تجارت که همراه معاون اول رئیس جمهوری به هرمزگان سفرکرده بود هم درگفت وگو با خبرنگارایرنا با اشاره به بازدید سه سال قبل از ایزوایکو گفت: فعالیت های آن طی این مدت از زمین تا آسمان فرق کرده که جای تشکر دارد.
محمد رضا نعمت زاده با تاکید براین مطلب که امکانات اینجا را خیلی از کشورها ندارند خطاب به مجموعه ایزوایکو گفت:امروز همه با شما هم صدا هستند وبا فراموش کردن گذشته سعی کنید با عملکرد خوبی که دارید قابلیت خودتان را ثابت کنید.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته میلیاردی در ایزوایکو با تاکید براجرای سه عنصراصلی کیفیت، قیمت و زمان بندی گفت:باید بتوانیم با استفاده از تجربه دیگران تعمیرات را روی ساعت انجام بدهیم و از هفته و ماه خارج بشویم.
معاون اول رئیس جمهوری دراین بخش هم یکی از ضرورت های توسعه صنایع دریایی و ساخت کشتی در داخل کشور را مشخص کردن ساز و کار تامین مالی برای اجرای این طرح ها عنوان کرد و اظهارداشت:اگر ساز و کار تامین مالی برای اجرای این گونه پروژه ها مشخص شود بی تردید صنعت کشتی سازی در ایران به راه خواهد افتاد.
جهانگیری ادامه داد: با تامین ساز و کارهای مالی ، با وجود زیرساختها در جنوب کشور ، نیروی انسانی مجرب و وجود بازار مناسب، ایران می تواند به یکی از کشورهای مهم کشتی سازی جهان تبدیل شود.
وی ضمن تاکید بر بهره برداری مناسب از ظرفیت دریا در توسعه کشور، بیان داشت: توسعه صنعت دریایی با توجه به نقش ویژه آن در توسعه اقتصاد و صنعت کشور، یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که همه باید برای تحقق آن تلاش کنیم.
جهانگیری تصریح کرد: اگر می خواهیم به منویات رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم، مهمترین گام استفاده از ظرفیت های داخلی کشور است.
وی افزود: در گذشته بخش زیادی از نیازهای مرتبط با صنایع دریایی و سازه های دریایی از خارج از کشور تامین می شد اما با ارتقاء توانمندی داخلی، امروز بخش عمده ای از این نیازها در داخل کشور تامین می شود .
جهانگیری با اشاره به ظرفیت های گسترده ایران در سواحل عمان و خلیج فارس افزود: سواحل دریای عمان و خلیج فارس از جمله سواحلی هستند که می توانیم آن را به کانون توسعه تبدیل نماییم.
معاون اول رییس جمهوری اقتصاد دریا را اقتصادی پردرآمد و اشتغالزا توصیف کرد و گفت: اقتصاد دریا اقتصادی بزرگ است و ایران با داشتن ظرفیت های فراوان در این بخش هم می تواند مشکلات بیکاری را برطرف ساز و هم می تواند گام هایی در جهت توسعه کشور بردارد.

** پشتیبانی درحوزه سکوهای نفتی
مدیرعامل ایزوایکو نیز درگفت وگو باخبرنکار ایرنا یکی از نیازمندی های مهم کشور را پشتببانی در حوزه سکوهای نفت وگازو ساخت این سکوها و حتی حفاری، تعمیرات و نگهداری ذکر کرد وافزود: با حمایت وهمراهی شرکت های سفارش دهنده باید پشتیبانی از این واحدها بطور جدی در دستور کار قرار بگیرد.
حمید رضاییان اصل با اشاره به توانایی های ایزوایکو در زمینه ساخت انواع شناورهای حمل کالا و فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی گفت: با تکمیل یارد عظیم گسترش آماده هستیم که وارد بستر و فضای جدیدی درحوزه صنایع دریایی و کشتی سازی بشویم.
مدیرعامل ایزوایکو از معاون اول رئیس جمهوری خواست درحوزه فاینانس به آنان کمک کند تا آنطورکه دردنیا رایج است بتوانند در شرایط رقابتی خوبی کار کنند.
رضاییان اضافه کرد: 'طبق آمارهای موجود در 45روز ابتدای سال جاری میلادی همسایه های کشتی سازی ما درخلیج فارس 16فروند سفارش ساخت جدید گرفته بودند که متاسفانه 90 درصد آنها ایرانی بودند.
وی با بیان اینکه تعدادی از آنها به بخش خصوصی تعلق دارد افزود: مالکان آنها با عرق ملی که دارند در مذاکره با ما گفتند: آیا شما می توانید فاینانس با شرایط 4درصد بدهید و خود شناور را بعنوان سند و ضامن قبول کنید.
وی ادامه داد: امروز بخش خصوصی به ما اعتماد کرده و سفارش کار می دهد طوریکه با تعمیرانواع شناورها ایزوایکو به مرحله خودگردانی رسیده است.
مدیرعامل ایزوایکو با تاکید بر حمایت دولتمردان از فعالیت های این مجتمع گفت:ما امروز درحوزه تعمیر ریگ ها و دکل های حفاری با آموزش پرسنل و کسب قابلیت های لازم فوق العاده اقتصادی و رقابتی کار می کنیم.
وی با اشاره به نیاز ریگ حفاری شهید رجایی به تعمیرات اساسی خواستار واگذاری تعمیر آن به ایزوایکو بعنوان تنها شرکت منحصر بفرد ایرانی شد که توانایی انجام آنرا دارد.
معاون اول رئیس جمهوری هم که ازاین بخش بازدید کرده بود خاطر نشان کرد: کشور دارای یک موقعیت استثنایی جغرافیایی بوده که بسیاری از کشورهای همسایه در شمال و شرق کشور را برای بهره گیری از دریا ناچار به بهره گیری از ظرفیت ایران می کند لذا باید از موضوع ترانزیت کالا به این کشورها که در اختیار ایران امکان حداکثر استفاده را ببریم.
جهانگیری ابراز داشت: حجم قابل توجه ای از حمل و نقل دنیا از خلیج فارس و تنگه هرمز عبور می کند که می توان انواع خدمات به کشتی های عبوری ارائه و درآمد کسب کرد.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی هرمزگان در کنار سواحل خلیج فارس و مکران ابراز داشت : بسیار کم از اقتصاد دریا بهره برده ایم که متناسب با حجم و امکان های موجود کشور از دریا نبوده است.
معاون اول رئیس جمهوری یاد آور شد: استان هرمزگان و شهر بندرعباس با توجه به ظرفیت ها و فعالیت هایی که درآن انجام می شود به واقع قلب تپنده توسعه و صنعت کشور است و وجود سواحل طولانی، صنایع دریایی، فعالیت های صنعتی و اقتصادی گوناگون در این استان دلایل آشکاری از این واقعیت است.
/1484/6149/6048
خبرنگار: رضا گیلانی ** انتشار دهنده : اصغر رضاخانی
کد N1527857

وبگردی