آفتاب

رئیس پلیس پیشگیری ناجا: تکیه بر توانمندی های مردم، نظم آفرین است

رئیس پلیس پیشگیری ناجا: تکیه بر توانمندی های مردم، نظم آفرین است

رشت - ایرنا - رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در جامعه ما تکیه بر توانمندی و خلاقیت های مردم، نظم آفرین و امنیت محور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار محمد شرفی روز چهارشنبه در همایش رئیسان کلانتری ها و پاسگاه های استان گیلان در رشت بیان داشت: امنیت، مقوله ای چند بعدی است و هیچ امکاناتی بدون امنیت شیرین نیست.
وی با بیان اینکه دنیایی که دین اسلام برای رستگاری تعیین کرده مبتنی بر مسئولیت گرایی است، افزود: همه باید در جامعه احساس مسئولیت کنند و مسئولیت تنها بر عهده پلیس نیست.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: در دهه اول ماه محرم بیش از 54 هزار تکیه، مسجد و ... و افزون بر 10 هزار محل تجمع هیأت های مذهبی در کشور وجود داشت که بیش از 80 هزار مامور نیروی انتظامی و افزون بر 84 هزار نفر از مردم تحت عنوان همیار محله، انتظامات هیأت ها، نگهبان محله و بسیج برقراری امنیت مراسم های مذهبی دهه اول محرم را عهده دار بودند.
وی گفت: پیش از این، دور ساختن مجرم از جامعه و اعمال حبس از طریق سیاست های کیفری و ناتوان کردن مجرم مرسوم بود ولی امروز روش های پیشگیری اجتماعی تبدیل به رویه شده اند.
سردار شرفی با تاکید بر اینکه امروز پلیس نمی تواند صرفا به خودش تکیه کند، خاطرنشان کرد: تکیه بر ظرفیت های مردمی در هر عرصه ای واجب است و باید به آحاد جامعه اعتماد کرد و از آنها به عنوان همکار نیروی انتظامی بهره برد.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینکه دشمن بوسیله شبکه های اجتماعی و پایمال کردن اخلاق به دنبال ایجاد گسست بین مردم و حاکمیت است، افزود: پلیس باید از هر نوع افراط فاصله گرفته تا هر مسئله ساده ای در جامعه، یک داستان امنیتی نشود.
سردار شرفی با بیان اینکه امروز استحاله سیاسی یکی از ترفندهای اصلی دشمنان ایران است، اظهار داشت: دشمنان ایران می خواهند مبانی اعتقادی مردم را تضعیف کنند.
وی فنآوری را جدی و مهم دانست و تاکید کرد: در حال حاضر یک هزار و 800 پاسگاه و کلانتری در کشور داریم که به شبکه مجهز نبوده و ارها را به صورت دستی انجام می دهند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت جرایم در گیلان گفت: تعداد پرونده هایی که برای انواع جرایم در این استان در نظر گرفته شده ، 29 درصد کاهش یافته و با مهندسی مثبت پلیس گیلان در تشکیل پرونده، جمعیت کیفری استان زیاد نشده است.
سردار شرفی با تاکید بر اینکه میزان سرقت در گیلان طی نیمه نخست امسال 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته اضافه کرد: میانگین کشوری در این مورد تنها چهار درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه تعداد پرونده های پلیس گیلان در بحث مبارزه با قاچاق 47 درصد نسبت به گذشته زیاد شده، افزود: دستگیری قاچاقچیان در گیلان نیز 113 درصد افزایش داشته در حالیکه این عدد در کل کشور چهار درصد است.
سردار شرفی میزان رضایت مردم از نیروی انتظامی گیلان را 84 درصد ذکر و خاطرنشان کرد: پلیس گیلان، رتبه دوم کشوری را از نظر سلامت اداری دارد.

** رتبه دوم کشوری گیلان در کنترل جرایم و سرقت
فرمانده نیروی انتظامی گیلان نیز در این همایش بیان داشت: افتتاح پنج دارالقرآن فعال و تربیت یک هزار حافظ قرآن در استان طی شش ماه اول امسال، از اهداف ارزشمند عقیدتی سیاسی در توسعه فرهنگ قرآنی بوده است.
سردار محمدرضا میرحیدری ادامه داد: کسب مقام اول در اشراف فرماندهی و همچنین کسب رتبه دوم در کنترل جرایم و سرقت در کشور نیز از افتخارات پلیس گیلان است.
وی افزود: در نیمه نخست امسال ، نزاع و درگیری فردی 47 درصد کاهش یافته که نشان از تعامل خوب نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی است.
سردار میرحیدری خاطرنشان کرد: در مدت زمان یادشده، نزاع جمعی 55 درصد و قتل 23 درصد کاهش، کشفیات مواد مخدر 75 درصد، دستگیری معتادان 24 درصد و دستگیری قاچاقچیان 125 افزایش داشته است.
فرمانده انتظامی گیلان با یادآوری اینکه کاهش تصادفات از دغدغه های مقام معظم رهبری است، گفت: کاهش پنج درصدی آمار فوتی ها در نیمه نخست امسال ، حاصل توجه دقیق و مسئولانه پلیس به منویات معظم له و تدابیر فرمانده ناجا است.
خبرنگار: امیرپوراحمد ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7294/2007
کد N1526235

وبگردی