آفتاب

800 مرکز روستایی کشور در طرح سلامت دهان و درمان مجهز شده است

800 مرکز روستایی کشور در طرح سلامت دهان و درمان مجهز شده است

کرمانشاه- ایرنا- به گفته رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی از ابتدای سال 94 برنامه سلامت دهان و دندان روستاییان در قالب پزشک خانواده اجرا شده و طی 18 ماه 800 مرکز از یک هزار مرکز روستایی به روزرسانی و مجهز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دکتر حمید صمد زاده روز چهارشنبه در همایش 2 روزه نشست کارشناسان و مسوولان سلامت دهان و دندان که در هتل پارسیان کرمانشاه در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران افزود: با برنامه ریزی که انجام شده امیدواریم تا پایان سال 95 سه هزار مرکز شهری و روستایی مجهز شود و بتوانیم نیروی انسانی مناسبی را در اختیار این مراکز قرار بدهیم.
وی هدف از برگزاری این همایش را جمع بندی کارهایی عنوان کرد که در سال 94 انجام شده و افزود: همچنین مطرح کردن برنامه های سال 95 از دیگر اهداف این همایش است و امیدواریم به یک جمع بندی خوبی در این حوزه برسیم و شاهد اثرات مثبت آن در سلامت دهان و دندان جامعه باشیم.
آنگونه که صمد زاده گفت: بحث ارتقا سلامت دهان و دندان دانش آموزان مهمترین برنامه ای است که در سطح ملی و کشوری در 60 هزار مدرسه ابتدایی در حال انجام است و هفت میلیون دانش آموز تحت پوشش این برنامه هستند.
وی ابراز امیدواری کرد که در قالب طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزان بحث پیشگیری و درمان در سال های 95 و 96 با جدیت دنبال شود.
به گفته صمد زاده در بخش پیشگیری معاینات و تکمیل شناسنامه الکترونیک و اجرای برنامه ورانیش فلوراید(ماده دندانی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان) به صورت کشوری در سطح همه مدارس ابتدایی دنبال می شود.
وی ادامه داد که در بخش درمان نیز برنامه فیشورسیلانت (شیار پوشی) و ترمیم دندان های دانش آموزان انجام می شود.
صمد زاده گفت: در بحث پیشگیری جمعیت هدف ما به طور کلی 6 تا 14 سال را شامل می شود چرا که 95 درصد این جامعه هدف در مدارس حضور دارند و برنامه آموزش دانش آموزان و معلمان بخصوص در استفاده از ترکیبات وارنیش فلوراید را در دست اقدام داریم.
رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه با تفاهم نامه ای که با بیمه داشته ایم توانستیم موضوع ترمیم دندان ها را برای افراد زیر 14 سال بیمه بکنیم و این موضوع الان در روستاها به صورت رایگان در حال انجام است.
صمد زاده تاکید کرد که با برآوردی که از نیمه اول سال جاری انجام شده است خدمات سلامت دهان و دندان رشد چهار درصدی را نشان می دهد.
وی در خصوص موانع پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی نیز گفت: اعتبارات بیمه ای زیرمجموعه وزارت رفاه محسوب می شود و از مجموعه وزارت بهداشت خارج است که این موضوع مشکلاتی را برای افزایش سطح بیمه دهان و دندان به وجود آورده هر چند تعامل خوبی با بیمه سلامت در قالب بیمه روستاییان داشته ایم اما انتظار همکاری بیشتر با مجموعه تامین اجتماعی برای گسترش سطح بیمه دهان و دندان به شهرها را داریم.
صمد زاده در ادامه اظهار کرد که متاسفانه دندان های پوسیده ایرانیان در سنین 35 تا 45 سال به سمت کشیده شدن پیش رفته؛ نه ترمیم و پرکردن؛
وی اضافه کرد: ایرانیان به طور میانگین در این رنج سنی چهار دندان کشیده شده دارند، لذا در برنامه تحول سلامت دهان و دندان هدف ما در مرحله اول جلوگیری از پوسیدگی دندان هاست و اینکه اگر دندانی پوسیده شد به جای کشیده شدن، پر بشود.
وی همچنین در مورد وضعیت کشور از نظر دندانپزشکی گفت: حدود 50 درصد نیازهای دندانپزشکی در داخل کشور تامین می شود و بزرگترین مشکل ما در بخش واردات تجهیزات بی کیفیت دندانپزشکی از طریق قاچاق است.
8066/7457 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
کد N1526148

وبگردی