آفتاب
در جلسه با معاون سازمان سینمایی مطرح شد

دولت کمک کند سینمای مستند صاحب سالن اختصاصی برای اکران شود

دولت کمک کند سینمای مستند صاحب سالن اختصاصی برای اکران شود

انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند در دیدار با معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی مشکلات و معضلات این بخش از سینما را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفدهمین نشست معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با صنوف سینمایی به موضوع فیلم‌های مستند اختصاص یافت.

«اهمیت اکران فیلم مستند»، «تجهیز کتابخانه‌های عمومی کشور به آرشیو فیلم مستند»، «خرید رایت فیلمخانه‌ای فیلم مستند»، «مشارکت تشکل‌های صنفی در مستندنگاری طرح‌های بزرگ ملی» و «استفاده از ظرفیت شبکه نمایش خانگی و سرویس ویدیوی درخواستی» از مباحث مهم این نشست بود.

سرمایه‌گذاری در حداقل یک طرح پژوهشی پیشنهادی از سوی انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند از دیگر موارد مطرح شده در دیدار صنوف سینمایی با معاون توسعه و فناوری سینمایی بود.

حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ضمن تبریک به مهرداد اسکویی و سینمای ایران برای درخشش فیلم مستند «رویاهای دم صبح» با اشاره به نقش مهم سینمای مستند در معرفی سینمای ایران به جهانیان و حضور و درخشش پرشمار فیلم های مستند ایرانی در جشنواره‌های جهانی از دیدگاه و پیشنهادات مطرح شده در این نشست، استقبال کرد .

وی ظرفیت‌های آموزشی ـ پژوهشی و برنامه‌ریزی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی را تشریح کرد و طرح‌های پیشنهادی هیات مدیره تهیه‌کنندگان مستند را قابل پیگیری دانست و اظهار امیدواری کرد: با تشکیل کارگروه مشترک تامین و تحقق طرح های یاد شده به ‌زودی در دستور کار قرار گیرد.

در این نشست مرتضی رزاق کریمی با اشاره به عضویت ۲۰۰ تهیه‌کننده مستند و ۴۰۰ مستندساز در صنف مستندسازان خانه سینما، تولید سالانه ۱۰۰۰ عنوان فیلم مستند کوتاه و بلند در کشور را نشان از ظرفیت قابل اعتنای سینمای مستند کشور دانست و از انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند به عنوان یکی از صنوف فرهیخته و پیشرو خانه سینما نام برد.

سعید رشتیان رییس هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستند نیز بیان کرد: برگزاری کارگاه آموزشی توسط دو شبکه تلویزیونی آلمان در آبان ماه در خانه سینما را گامی برای شکل گیری بستر تولید مشترک با منابع سرمایه گذار خارجی می‌دانیم.

سید حسین حقگو عضو هیات مدیره و خزانه دار، در این نشست بازنگری طرح‌های متوقف مانده اکران فیلم‌های مستند و انجام طرح مطالعاتی در زمینه فیلم‌های مستند را خواستار شد و گفت: اختصاص سالن برای اکران فیلم‌های مستند از سوی دولت پیش‌نیاز اجرای این طرح است و فراهم ساختن زمینه های لازم برای تولید مشترک با دیگر کشورهای جهان را راهی برای راهیابی به بازارهای جهانی می‌دانیم.

در ادامه فخرالدین سیدی تهیه کننده و مستندساز فعال در این حوزه به مشکلات اقتصادی موجود برای اعضای این صنف اشاره کرد.

رامین حیدری فاروقی با ابراز نگرانی از این که هنوز سنت مستندنگاری به امری بدیهی در جامعه بدل نشده است، خواستار شد: نظام آموزشی کشور ضرورت این امر را به دانش‌آموزان آموزش دهد و اراده جمعی برای ثبت و مستندسازی تحولات اجتماعی در گستره وسیع آن صورت گیرد.

مجید خالقی سروش عضو هیات مدیره نیز بر سعه صدر و بالا رفتن آستانه تحمل مسئولان تاکید کرد تا با کاهش خطوط قرمز، امکان تولید مستندهای اجتماعی به عنوان تاریخ تصویری کشور برای آیندگان فراهم شود.

در نشست تخصصی معاونت توسعه با هیات مدیره صنف تهیه کنندگان مستند رمضانعلی حیدری خلیلی، سعید رجبی فروتن، پانته آ خاموشی، سهیلا عسکری و سعید رشتیان، مرتضی رزاق کریمی، مجید خالقی سروش، رامین حیدری فاروقی و فخرالدین سیدی، محمدرضا دزفولی، سید حسین حقگو حضور داشتند.

کد N1526055

وبگردی