آفتاب

گزارش وزیر خارجه از اجلاس لوزان/ تاکید ظریف بر راه‌حل سیاسی برای حل بحران و ترک مخاصمه در سوریه

گزارش وزیر خارجه از اجلاس لوزان/ تاکید ظریف بر راه‌حل سیاسی برای حل بحران و ترک مخاصمه در سوریه

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس شورای پرداخت.

به گزارش ایلنا، بهروز نعمتی در حاشیه برگزاری نشست علنی مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران با بیان این‌که نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس با حضور ظریف در پی دعوت هیات رییسه مجلس از وزیر امور خارجه برگزار شد، اعلام کرد: ظریف در این نشست غیرعلنی گزارشی از اجلاس لوزان ارائه دادند.

او گفت: با توجه به اینکه ۹ کشوری که در لوزان حضور داشتند، هر یک تفکرات خاص خود را داشتند وزیر امور خارجه کشورمان نیز مواضع جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو موضوع قابل توجه در این مذاکرات، یادآور شد: بحث اول اینکه موضوع سوریه راه‌حل نظامی ندارد که پیش از این هم سیاست‌های نظام در مذاکرات منعکس شده بود.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران به موضوع سوریه با راه‌حل سیاسی نگاه می‌کند، نه نظامی که ماحصل آن کشته شدن ده‌ها هزار بی‌گناه سوری است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: مسأله بعدی ترک مخاصمه و نوع کمک‌رسانی به مردم است. سیاست‌های نظام این بوده که این موضوع به صورت آتش‌بس یا ترک مخاصمه پیگیری شود.

او ادامه داد: در حال حاضر موضوع حلب به نقطه حساسی رسیده و مذاکرات ۹ سپتامبر هم که توقف ۴۸ ساعته را مدنظر داشت جواب نداد. شاید یکی از دلایل آن این بوده که گروه‌های مختلف وحدت رویه نداشتند.

نعمتی در پایان خاطرنشان کرد: احتمال دارد در آینده نظرات گروه‌های مختلف فعال در سوریه دریافت شود و بهترین راه این باشد که آتش‌بس طولانی‌تر باشد و کریدوری باز شود که مردم حلب و سوریه بتوانند از امکانات انسان‌دوستانه بهتر استفاده کنند.

کد N1525638

وبگردی