آفتاب

استاد دانشگاه کوئینز کانادا:غفلت ازسلامت محیط کار،جبران ناپذیراست

استاد دانشگاه کوئینز کانادا:غفلت ازسلامت محیط کار،جبران ناپذیراست

شیراز - ایرنا - استاد دانشگاه کوئینز کانادا با بیان اینکه غفلت از سلامت جنبه های محیطی کار آسیب های جبران ناپذیر به دنبال دارد گفت:این غفلت ها هم در کشورهای صنعتی و هم در کشورهای کمتر توسعه یافته رخ می دهد.

پروفسور جون ماری استیونسون سه شنبه شب در حاشیه همایش بین المللی ارگونومی(بهبود شرایط محیط کار) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:ارگونومی به عنوان رشته ای از علوم که به دست آوردن بهترین ارتباط میان انسان و محیط را دنبال می کند باید هدف اصلی مجامع علمی باشد.
وی ادامه داد: این علم با ارزیابی قابلیت ها و محدودیت های انسان ، استرس های کاری و محیطی ، نیروهای استاتیک و دینامیک روی بدن انسان را می سنجد و آن را با معیارهای استاندارد منطبق می کند .
این استاد دانشگاه کانادا در ادامه گفت : خستگی بی رویه ناشی از کار و آسیب هایی که به ستون فقرات وارد می شود ازجمله موادی است که ناشی از طراحی های غیر استاندارد در محیط کاراست، طراحی ایستگاه کاری و ابزارها باید استاندارد شود تا سلامت کاربران و کارگران تضمین شود.
ماری استیونسن گفت: طراحی تغییر ، جایگزینی و نگهداری تجهیزات برای ارتقای بهره وری ، طراحی و تغییر فضاهای کاری و جانمایی کاری برای سهولت و سرعت عملیات خدمات و نگهداری ، طراحی و تغییر روشهای کاری شامل اتوماسیون و تخصیص وظیفه بین اپراتور و ماشین ، کنترل فاکتورهای فیزیکی مانند گرما ، سرما ، صدا ، ارتعاش و نور در محل کار برای تولید بهتر و ایمنی کارکنان ضروری است .
وی اضافه کرد : در شرایطی که به سلامت کاربران و کارگران می اندیشیم باید همه جنبه های سلامت آنان برای ما مهم باشد ، روابط بین کاربر، فعالیت کاربر و محیط اطراف وی را مورد بررسی قرار دهیم ، محیط اطراف شامل ابزار مورد استفاده، ویژگی های فیزیکی محیط و مفاهیم اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم ، اگر تمام این روابط را درک کنیم آنگاه می توانیم راهی را برای بهبود سازگاری بین افراد و عناصر مختلف کار بیابیم .
این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه شرایط باید برای بهترکردن محیط کار و بهبود شرایط کار باشد گفت: ساختار بهداشت حرفه ای درایران نسبت به کشورهای دیگر بهتر است در اغلب کارخانه های ایرانی از همه جوانب به ارگونومی نگاه می شود در کشورهای پیشرفته نگاه ها چندان جامع نیست .
این پژوهشگر و محقق ارگونومیست در باره آسیب های وارد به زنان در محیط کار گفت : متاسفانه محیط کار در بسیاری ازموارد مردانه طراحی شده است و زنان از این موضوع بیشتر آسیب می بینند،طراحی محیط کار امروزی هنوز بر اساس جنسیت مرد است این شرایط باید برای زنان بهبود یابد .
وی با بیان اینکه جنبه های محیطی در سلامت انسان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد به مشاغل خبرنگاری اشاره کرد و گفت: خبرنگاری و مشاغل مرتبط با حوزه رسانه نیز از جمله مشاغلی است که از مخاطرات محیط کار آسیب پذیر است، خبرنگاران گاه در شرایط سخت و غیر استاندارد که منطبق با سلامت کامل جسمی و روحی نیست به کار می پردازند و ممکن است از صدمات محیط کار آسیب ببینند .
مصاحبه کننده : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
کد N1525600

وبگردی