آفتاب

گران‌ترین بازیگران کمترین فروش را دارند/ گیشه خوب فیلم‌های سیاسی و اجتماعی

گران‌ترین بازیگران کمترین فروش را دارند/ گیشه خوب فیلم‌های سیاسی و اجتماعی

شورای عالی تهیه کنندگان اعلام کردکه بیش از نود در صد فیلمها نمی توانند هزینه دستمزد بازیگران خود را از گیشه ها بازگردانند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا،سید غلامرضا موسوی دبیر هیات رئیسه شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران با اشاره به  وضعیت امروز سینما گفت :  در نشست مشترکی که با حضور رئیس و نمایندگان کانون کارگردانان و هیات رئیسه شورایعالی برگزار شد، پرداخت دستمزدهای غیر متعارف و روشهای کنترل آن، راههای مقابله با تحریم نمایش فیلم‌ها در سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری و تغییر رویه معاون سازمان سینمایی در شورای پروانه ساخت و تبعات آن در اقتصاد سینمای ایران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در بحث مربوط به پرداخت دستمزدهای غیر متعارف که وقت اعظم جلسه را بخود اختصاص داد. موضوع از زوایای گوناگون و متفاوتی توسط حاضران مورد ارزیابی قرار گرفت. در همین نشست نتیجه پژوهشی که تحت سرپرستی آقای مجتبی فرآورده تهیه شده بود به اطلاع حاضران رسید. این گزارش پژوهشی در خصوص تاثیر گذاری بازیگران بر میزان استقبال مخاطب از فیلم‌های ایرانی و به تبع آن در آمد حاصل از نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما، فروش فیلم‌ها در محدوده زمانی پنج ساله، در سالهای ۹۳، ۹۲، ۹۱، ۹۰ و ۹۴ می‌باشد.

موسوی افزود:بر اساس بند ج این پژوهش «به شهادت فروش فیلمهای پنج سال اخیر گران‌ترین بازیگران» در رده کم فروش‌ترین فیلم‌ها قرار دارند. بر اساس همین گزارش پژوهشی از بیست و پنج فیلم پرفروش در پنج سال مورد اشاره، بالغ بر پنجاه درصد از فیلم‌های پرفروش، فیلم‌هایی هستند که به التهابات سیاسی – اجتماعی پرداخته‌اند و حضور بازیگران مطرح، کمترین سهم را در موفقیت نسبی فیلم‌ها داشته است.

 وی ادامه داد:از میان ۱۳۲فیلم بررسی شده، با اطمینان می‌توان گفت بیش از نود در صد آن‌ها حتی نتوانسته‌اند هزینه‌هایی را که بابت دستمزد به بازیگران خود پرداخت کرده‌اند، از گیشه سینماهای شهر تهران با نزدیک به چهارده میلیون نفر دریافت کنند.

موسوی افزود :این گزارش بیانگر عدم تاثیر گذاری بازیگران سینمای ایران در جذب مخاطب است. بازیگران مطرح در بهترین حالت، تنها می‌توانند در هفته اول اکران معرف خوبی برای فیلم باشند و پس از هفته اول اکران، جذابیت‌های دیگر فیلم همچون سوژه، داستان و بویژه حواشی پیرامون فیلم باعث استمرار اکران فیلم می‌شود.

موسوی ادامه داد: در نشست مشترک با کانون کارگردانان ابعاد پرداخت‌های غیر متعارف که اغلب نیز توسط تهیه کنندگان غیر مسئول پرداخت می‌شود مورد بحث قرار گرفت و سرانجام به این جمع بندی رسیدیم که با توجه به اینکه مسئول اصلی فیلم تهیه کننده است و باید کنترل‌های لازم توسط او صورت بگیرد، جهت مراقبت صنفی از سلامت سرمایه گذاری، تولید و امنیت بازار صرفاً پرونده‌هایی در شورای پروانه فیلمسازی توسط نمایندگان خانه سینما مورد بررسی قرار بگیرد که تهیه کنندگانش بطور کتبی معرفی و قبل از آن توسط کمیته مسئول در مورد امنیت بازار توجیه شده باشند.

 وی ادامه داد : این تصمیم به تصویب هیات رئیسه شورایعالی رسید و پس از آن بحث تحریم نمایش فیلم‌ها توسط سینماهای حوزه هنری مطرح شد که در ‌‌نهایت و پس از گفت‌و‌گوهای متفاوت مقرر شد که پیشنهاد متقابل تحریم حوزه هنری و عدم ارائه فیلم‌ها به سالن‌های تحت مدیریت این مرکز از شورایعالی بطور جدی بررسی و اتخاذ تصمیم شود.

موسوی افزود: آخرین دستور جلسه نیز به دخالت‌های غیر معقول در شورای پروانه فیلمسازی و رفتارهایی که عملاً باعث نگرانی اصناف حاضر در جلسه بود، شده در ‌‌نهایت پیشنهاد شد که موضوع ابتدا از راه مذاکره حل و فصل شود و در صورت عدم همکاری و تاکید برخی از مدیران بر رفتارهای ناصواب تصمیماتی جدی اتخاذ و پس از تصویب شوراهای مرکزی اعلام و اجراشود

در این نشست آقایان محمد بزرگ نیا ریاست کانون کارگردانان و مازیار می‌ری و محمد علی سجادی اعضای شورای مرکزی کانون و از هیات رئیسه شورایعالی منوچهر شاهسواری، سید ضیاء هاشمی، مهرداد فرید، علی آشتیانی‌پور، عبداله اسفندیاری، سید مسعود اطیابی، کامران قدکچیان، علیرضا داودنژاد، محمد بانکی و سید غلامرضا موسوی حضور داشتند.

کد N1525167

وبگردی