آفتاب
مجید رحمتی در گفتگو با مهر:

کودکان کار بازیگران اصلی «آری یا نه» هستند/ دعوتی از مسئولان

کودکان کار بازیگران اصلی «آری یا نه» هستند/ دعوتی از مسئولان

مجید رحمتی از اجرای نمایشی با عنوان «آری یا نه» با محوریت کودکان کار و حضور این بچه‌ها به عنوان بازیگر سخن گفت.

مجید رحمتی کارگردان عرصه تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نمایش «آری یا نه» گفت: عید غدیر سال گذشته تصمیم گرفتیم با بچه های مرکز کودکان خیابانی یاسر واقع در شهرک بعثت نمایشی را اجرا کنیم و در پی آن با مذاکراتی که با مدیر سابق مجموعه تئاتر شهر انجام دادیم و قرار شد «آری یا نه» را در پلاتوی اجرای تئاتر شهر به صحنه ببریم.

وی افزود: من از دوران دانشجویی روی متنی با عنوان «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» نوشته برتولت برشت کار کردم. این متن پس از بازنویسی به یک نمایشنامه دیگر تبدیل شد و ما تصمیم گرفتیم موضوع آن را که یکی از چند مشکل اساسی بشر در طول تاریخ است اجرا کنیم. این مشکل بعد از مسکن و جنگ از اساسی ترین مشکلات بشریت است که بیماری نام دارد و این می‌تواند بیماری جسمی و اجتماعی باشد و نوعی از بیماری که ما دست روی آن گذاشته ایم مربوط به یکی از معضلات جامعه با عنوان کودکان کار است.

رحمتی عنوان کرد: داستان این نمایش درباره کودکی است که برای پیدا کردن دارو برای مادرش با گروهی همسفر می شود و در این سفر به یک کشف و شهود می رسد.

این کارگردان ادامه داد: محوریت اصلی «آری یا نه» کودکان و دانش آموزان کار هستند و درواقع آنها به روایت این نمایش می پردازند، البته باید بگویم با توجه به اینکه من پیشتر با مرکز کودکان خیابانی یاسر آشنا شده و برای آنها نمایشی اجرا کرده بودم از نزدیک شاهد استعدادهای درخشان این کودکان بودم به همین دلیل تصمیم گرفتم چنین نمایشی را به صحنه ببرم.

وی با اشاره به شرایط بد اجتماعی کودکان کار اظهار کرد: امکاناتی که این کودکان در اختیار دارند بسیار نازل است به همین دلیل فکر کردم می توان همچنان که یک نمایش را به صحنه برد از این کودکان هم در اجرا استفاده کرد زیرا ما در حین اجرای این نمایش مشکلات آنها ر ا هم به تصویر می کشیم.

رحمتی بیان کرد: تمام عایدی «آری یا نه» به جز پرداخت دستمزد بازیگران به این کودکان تعلق می گیرد و ما سعی می کنیم یک حساب بانکی برای آنها باز کنیم. من از همین طریق از مسئولان مربوطه به خصوص دست اندرکاران بهزیستی درخواست می کنم که به تماشای این نمایش بنشیند و به این کودکان کمک کنند.

این کارگردان با اشاره به تاثیرگذاری این نمایش بر این کودکان عنوان کرد: می توانم بگویم که «آری یا نه» و تمرین‌های آن روی این کودکان تاثیرات بسیار زیادی گذاشته به طوری که رفتار آنها بسیار تغییر کرده است، البته این تغییر به خاطر حضور آنها در این نمایش نیست بلکه ذات تئاتر باعث این امر شده است.

وی افزود: یکی از سوالات بزرگ نمایش من این است که چرا کودکان و نوجوانان باید کار کنند؟ چرا مجموعه اتقاقات دست به دست هم می دهد که یک کودک که باید کودکی کند به کار کردن روی می آورد.

رحمتی در پایان بیان کرد: از همه هنرمندان، مسئولان و مردم دعوت می کنم تا به تماشای این نمایش بنشینند و ما را در یاری بیشتر این کودکان همراهی کنند.

علیرضا کی‌منش، مسیح کاظمی، عرفان احمدزاده، امیر حسین رضایی، سهراب حیدری، فیروز غلام حضرتی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. همچنین صنم پاشا آهنگساز، مرتضی برزگرزادگان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، میثم غفاری‌نیا دستیار دوم کارگردان، رویا مرادی مدیر صحنه و امیر قالیچی تبلیغات مجازی دیگر عوامل اجرایی این اثرند.

نمایش «آری یا نه» به کارگردانی مجید رحمتی از ۲۶ مهر تا ۱۰ آبان ماه ساعت ۱۸ در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

کد N1524587

وبگردی