آفتاب
داوود سماواتی‌یار در گفتگو با مهر:

«دست‌های هگمتانه» به نمایش درمی‌آید/ بازنویسی فیلمنامه «ش طبقه ۶»

«دست‌های هگمتانه» به نمایش درمی‌آید/ بازنویسی فیلمنامه «ش طبقه ۶»

تهیه کننده «دست های هگمتانه» با بیان اینکه این که این مستند امروز در خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آید از دو پروژه سینمایی که در آینده می‌سازد صحبت کرد.

داوود سماواتی‌یار تهیه کننده سینمای بلند و مستند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مستند «دست های هگمتانه» به کارگردانی محمدرضا اصلانی روز سه شنبه ۲۷ مهر ماه در خانه هنرمندان اکران می شود، توضیح داد: این مستند نخستین فیلم مستند بلند با موضوع میراث فرهنگی است و در این مستند به بهانه صنایع دستی به بحث میراث فرهنگی و حوزه گردشگری استان همدان نیز اشاره شده است.

وی ادامه داد: فیلمبرداری این مستند، ۳۰ روز به طول انجامید و شبنم میرزین‌العابدین به عنوان راوی در این پروژه حضور داشت، همچنین از صحبت‌های فرهاد ورهرام، مهتاج نجومی و محمدرضا جعفری جلوه در این مستند استفاده شده است.

این تهیه کننده سینمای مستند بیان کرد: مستند «دست های هگمتانه» در ۱۱۰ دقیقه ساخته شده و سرمایه تولید آن توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان تامین شده است. در مراسم نمایش این مستند از محمدرضا اصلانی کارگردان، من به عنوان تهیه کننده و محمدرضا جعفری جلوه به عنوان ناظر کیفی «دست های هگمتانه» تقدیر می شوند.

وی درباره دیگر فعالیت های خود در حوزه سینما توضیح داد: پیش از این قرار بود ۲ فیلم سینمایی «ش طبقه ۶» و «خواب عمیق» را به کارگردانی علی وزیریان جلوی دوربین ببرم که در حال حاضر وزیریان در حال بازنویسی فیلمنامه «ش طبقه ۶» است که امیدوارم بتوانم این پروژه را هرچه زودتر جلوی دوربین ببریم.

سماواتی یار با اشاره به فیلمنامه «خواب عمیق» گفت: با توجه به اینکه موضوع اصلی این فیلم درباره مرگ و کسانی است که مرگ را تجربه کرده اند، هنوز نتوانسته ایم بودجه لازم برای ساخت این پروژه سینمایی را به دست آوریم. البته وقتی حرف از سوژه هایی با موضوع مرگ می شود، کمتر کسی پیدا می شود که بخواهد روی آن سرمایه گذاری کند.

در خلاصه مستند «دست های هگمتانه» آمده است: دست های هگمتانه، نگاه جوینده و کاشف زنی است که دست هایش به درون گِلِ وجود می رود و از آن نقش‌ها برمی‌آورد برای جهان مدرن؛ و در دور دستهای شهر چندهزار ساله ی همدان- این کهن ترین شهر زنده جهان - رویای آن نقش‌ها را می‌بیند که زنان و مردان هگمتانه بر سفال و فلز و سنگ و پوست طراحی کرده‌اند. و وجود خود و حضور دست‌های خویش را، برای او، برای ما و برای همه جهان گذارده اند و می گذارند تا بدانیم و باور بداریم: اشیایی که سینه به میزبانی آن نقوش گشوده‌اند، هنوز در گسترۀ نظر و نگاه ما دیده می‌شوند. و گویی خود، شاهان جهانند. و هنوز نقش‌ها و نگاره‌ها و دست‌های آفریننده آن‌ها، رمز زندگی و هستی این شهر را در خود نهفته دارد و در خود باز می‌گوید و گاه باز می‌خواند و این بار، روی سخنش با جهان آینده است، جهان اینجا و جهان آن سو.

مستند «دست های هگمتانه» روز سه شنبه ۲۷ مهر ماه ساعت ۱۸ در تالار «شهناز» خانه هنرمندان نمایش داده می شود.

این مستند که با سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تهیه شده است می‌کوشد بر گذشته تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه (همدان) گذری تأمل برانگیز کند و مخاطب مشتاق را با دست و دل  و اندیشه و ذوق پیشینیان هنر و فرهنگ مانای این خطه بیش از پیش آشنا کند.

کد N1524580

وبگردی