آفتاب
بهرام دبیری در گفتگو با مهر:

مجموعه‌ای از آثارم را پس از ۳۰ سال به نمایش می‌گذارم/سیاه چون جنگ

مجموعه‌ای از آثارم را پس از ۳۰ سال به نمایش می‌گذارم/سیاه چون جنگ

بهرام دبیری مجموعه‌ای از آثارش که مربوط به دهه ۶۰ است با عنوان «دشنه در دیس» در گالری گلستان به نمایش می‌گذارد.

بهرام دبیری هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: در این نمایشگاه ۲۳ اثر طراحی با قلم سیاه روی مقوا را به نمایش می‌گذارم که مربوط به دهه ۶۰ شمسی و زمانی است که کشورم درگیر جنگی نابرابر بود.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه فضای این طراحی‌ها خشن و تاریک است، اظهار کرد: این طراحی‌ها را سال ۶۴ کار کرده‌ام و فضای آنها تاریک و غمناک است چراکه در آن سال‌ها ایران درگیر جنگی نابرابر بود؛ کشورم در یکسو و در آن سوی دیگر تمام جهان پشت سر عراق صف کشیده بودند و مردم ایران شجاعانه از کشورشان دفاع کردند.

وی با اشاره به ارتباط این آثار با رخدادهای امروز جهان یادآور شد: چندی پیش در میان کتاب‌هایم به این آثار برخوردم و فکر کردم اکنون با توجه به تحولات منطقه‌ای زمان برای نمایش آنها مناسب است زیرا امروز فاجعه بزرگ‌تری در حال رخ دادن است.

دبیری تصریح کرد: نقشه امروز ایران برای من کافی نیست چرا که آنچه من می‌بینم گستره‌ای است به نام «فلات ایران» که از سوریه و دیواره شرقی مدیترانه آغاز شده و تا هندوستان کشیده شده است. این گستره یک سرزمین، یک تمدن، یک تاریخ و یک فرهنگ دارد و دنیای غرب کمر به ویران کردن این منطقه بسته است و امروز شاهد ویران شدن سرزمین سوریه، عراق و افغانستان هستیم که روزگاری آباد بودند و امروز مردمشان در جهنمی که غرب ساخته است، زندگی می‌کنند.

این هنرمند نقاش آثارش را یادآور خشونت‌های جنگ توصیف کرد و افزود: این آثار تاکنون به نمایش درنیامده است و همگی یادآور خشونت است. این آثار در ابعاد ۳۰ در ۴۰ سانتیمتر است و از روز پنجشنبه (سی‌ام مهرماه) تا پنجم آبان ماه در گالری گلستان به نمایش درمی‌آید.

دبیری در پایان درباره قیمت‌گذاری آثار این نمایشگاه گفت: آثارم طبق معمول پس از آنکه روی دیوار قرار گرفت، قیمت‌گذاری می‌شود اما با توجه به اینکه طراحی است، قیمت آن گران نخواهد بود.

کد N1522688

وبگردی