آفتاب

روایتی از شغلی رو به فراموشی در مستند «آه و آهن»

روایتی از شغلی رو به فراموشی در مستند «آه و آهن»

مستند «آه و آهن» با پخش از مجموعه «سینما حقیقت» وضعیت شغلی رو به فراموشی را روایت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید حبیبی کارگردان مستند «آه و آهن» درباره این اثر گفت: موضوع این فیلم درباره آهنگری سنتی به عنوان یکی از مشاغلی است که با گسترش صنعت و تکنولوژی رو به فراموشی می رود.

وی افزود: برای بررسی این موضوع سراغ چند آهنگر قدیمی شهر آمل رفتیم و از نزدیک با شرایط کار و دشواری کار آنها و ابزاری که برای استفاده در کشاورزی و دامداری تولید می کنند، آشنا شدیم.

این مستندساز یادآور شد: در این مستند علاوه بر این مسائلی که ذکر شد به این موضوع نیز می پردازیم که چرا با توجه به مشکلات بیکاری جوانان، کسی دیگر سراغ چنین مشاغلی نمی رود.

حبیبی تأکید کرد: در مستند «آه و آهن» سعی کردیم با اطلاعاتی که از آهنگران قدیمی کسب کردیم و ارائه می دهیم، تصویری از آهنگری سنتی و ارتباط آن در شکل گیری ویژگی‌های شخصیتی این آدم‌ها به عنوان آهنگر را نیز نمایش دهیم؛ چراکه این شغل نیز به واسطه حضور و دوام آنها تا به امروز باقی مانده است.

این مستندساز در پایان گفت: در طول تحقیق و آشنایی با کاراکترهای مستند، به تفاوت‌هایی در شرایط کار و ادامه فعالیت آنها پی بردیم که در طول فیلم مقایسه ای میان آنها انجام شد که به صورت غیر مستقیم، مخاطب با آن روبه‌رو می شود.

مستند «آه و آهن» تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شنبه ۲۴ مهر در قالب مجموعه «سینما حقیقت» ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه ۲۵ مهر ساعت ۱۰ و جمعه ۳۰ مهر ساعت ۱۷ بازپخش می شود.

کد N1521032

وبگردی