آفتاب

کتاب‌های عاشورا، تکرار مکررات است/ سانسور، هنرمندان را منزوی می‌کند

کتاب‌های عاشورا، تکرار مکررات است/ سانسور، هنرمندان را منزوی می‌کند

حسام‌الدین طباطبایی هنرمندی که آثار بسیاری را با موضوع عاشورا برای کتاب‌های مختلف دینی و مذهبی تصویرسازی کرده با بیان اینکه نویسندگان باید کلید‌واژه به تصویرگر بدهند، گفت: متاسفانه متونی که درباره عاشوراست به‌قدری ضعیف هستند که بهترین تصویرگران ما نیز نمی‌توانند تصاویر عالی در این‌باره ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حوزه هنر تصویرگری با موضوع عاشورا،‌ حسام‌الدین طباطبایی از جمله هنرمندانی است که آثار بسیاری را با این موضوع برای کتاب‌های مختلف طراحی کرده است.

او با بیان اینکه تصویرگری با موضوع عاشورا را در دوره‌های مختلف و با ناشران متعدد انجام داده‌، اظهارکرد: در هر دوره با توجه به متن دوست دارم تصاویر گویاتر باشد و آنچه در واقعه کربلا اتفاق افتاده است را به خوبی نشان دهم از همین رو به این نتیجه رسید‌ه‌ام که باید مطالعه بیشتری در این‌باره داشته باشم و روی واژه‌های کلیدی مانند سخن حضرت زینب(س) «بغیر از زیبایی ندیدم» که در این واقعه بکار رفته تحقیق می‌کنم و تلاش می‌کنم این زیبایی را درک کنم تا بتوانم آن را به تصویرکشم.

او ادامه داد: معتقدم در تصویرگری عاشورا باید بیشتر به دنبال نمادها و سمبل‌ها باشیم و البته نقش نویسندگان نیز در این میان بسیار موثر است و آن‌‌ها باید بلند‌پروازانه‌تر درباره عاشورا بنویسند. احساس می‌کنم در حال حاضر نویسندگان دراین‌باره کم‌لطفی کرده‌اند چراکه همه کتاب‌هایی که با موضوع عاشوراست، تکرار مکررات است.

این تصویرگر با بیان اینکه نویسنده‌ای که کلید‌واژه و ایده به تصویرگر بدهد کم‌ است، گفت: نویسندگان می‌توانند با تحقیق در سخنان امام رضا(ع) و امام صادق(ع) متون بهتری درباره عاشورا بنویسند چراکه در روایاتی این دو امام به نکات مهمی درباره عاشورا اشاره شده است.

طباطبایی به سختی کار تصویرگران اشاره کرد و افزود: واژه‌ها هستند که رنگ، فرم و تصویر را می‌سازند و زیبا می‌کنند تصویر از متن عقب‌تر است و در حقیقت گفتن از تصویرگر کشیدن راحت‌تر است و چیدن کلمات کنار هم بسیار آسان‌تر از ترکیب رنگ و فرم است.

او به متون بسیار ضعیف در زمینه عاشورا اشاره کرد و گفت: متاسفانه این متون بقدری ضعیف هستند که بهترین تصویرگران ما نیز نمی‌توانند تصاویر عالی در این‌باره ارائه دهند. تصویرگر نیازمند ادبیات قوی است تا بتواند بهترین کار را ارائه دهد چراکه تصویرگر می‌تواند برگرفته از ذهنش آثاری را ارائه دهد اما وقتی قرار است برای کتاب تصویرگری کند باید یک متن قوی در اختیار داشته باشد تا تصاویر عالی ارائه کند. معتقدم ادبیات ما در زمینه عاشورا ضعیف عمل کرده است.

این هنرمند با اظهارتاسف از نبودِ پژوهشکده هنرهای عاشورایی تصریح کرد: هرساله ده روز مانده به آغاز محرم با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند بیایید در زمینه عاشورا کار ارائه دهید در حالی‌که باید از مدت‌ها قبل در این‌باره بحث شود قطعا اگر یک دبیرخانه دائمی تشکیل شود می‌توان آثار بسیار فاخری ارائه داد.

طباطبایی با اشاره به اینکه کار برای عاشورا نیازمند ایثار است، گفت: در زمینه کارهای عاشورایی معتقدم کار زمانی خوب پیش می‌رود که تصویرگر و نویسنده به‌هم اعتماد داشته باشند. تصویر خوب اثر را جهانی می‌کند.

او در پایان با اظهارتاسف از اینکه بسیاری از بزرگان تصویرگری در حال مهاجرت هستند،‌ خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم و اساسی این است که بسیاری از تصویرگران بسیار خوب ما متاسفانه از کشور می‌روند. این‌ افراد سرمایه‌هایی هستند که ما آن‌ها را از دست می‌دهیم. متاسفانه برخی برخوردها از سوی ناشران و دولتمردان و کسانی هنر را سانسور می‌کنند باعث منزوی شدن هنرمند می‌شوند و هیچ‌گاه از هنرمند نخواسته‌اند حرف‌هایش را بگوید.

کد N1520994

وبگردی