آفتاب

مصوبۀ یونسکو اسرائیل و آمریکا را عصبانی کرد/ واشنگتن: با تصمیم یونسکو مخالفیم

مصوبۀ یونسکو اسرائیل و آمریکا را عصبانی کرد/ واشنگتن: با تصمیم یونسکو مخالفیم

شورای اجرایی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) در دویستمین اجلاس خود تصویب کرد: دو محوطه سایت حرم ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال ابن رباح در بیت لحم، بخشی تفکیک ناپذیر از فلسطین هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایرنا، این سازمان در نشست روز پنجشنبه خود با تصویب قطعنامه ای، ضمن اشاره به اهمیت این دو مکان مذهبی به پیروان ادیان آسمانی بزرگ اسلام، مسیحیت و یهودیت، حفاریهای رژیم صهیونیستی و فعالیت ها و ساخت و سازهای این رژیم برای ایجاد مسیرهای اختصاصی برای شهرک نشینان و احداث دیوار حائل در بخش قدیمی الخلیل را محکوم کرد.

قطعنامه این سازمان حاکی است: این اقدامات ضمن تخریب اصالت تاریخی این منطقه، آزادی تردد و دسترسی همگانی به مکانهای مذهبی در آن را از بین می برد؛ اسرائیل باید به عنوان یک قدرت اشغالگر به این خشونت ها پایان داده و مطابق با بیانیه ها و قطعنامه های یونسکو عمل کند.

یونسکو همچنین ضمن محکومیت خشونت های جاری در سرزمینهای اشغالی و رفتارهای خشن و تحریک آمیز شهرک نشینان و دیگر گروههای افراطی علیه فلسطینیان به ویژه کودکان و دانش آموزان فلسطینی، از رژیم صهیونیستی خواست مانع این اقدامات شوند.

سازمان فرهنگی وابسته به سازمان ملل متحد همچنین با ابراز تأسف از تأثیر منفی ساخت دیوار حائل در سایت مسجد بلال ابن رباح و مقبره راحل در بیت لحم بر منظره تاریخی این اثر، از سختگیری این رژیم و ممانعت از دسترسی زائران مسیحیان و مسلمانان فلسطینی به این مکان مذهبی ابراز تأسف کرده و خواستار بازگرداندن وضع منطقه به حالت اولیه و رفع این ممنوعیت ها شد.

یونسکو با ابراز تأسف عمیق از خودداری رژیم صهیونیستی از اجرای قطعنامه پیشین یونسکو در خصوص حذف دو سایت فلسطینی مزبور از فهرست میراث ملی خود، بار دیگر خواهان اجرای این تصمیم از سوی مسؤولان این رژیم شد.

این نهاد فرهنگی علمی وابسته به سازمان ملل متحد همچنین مصوب کرد: این موارد در دستور جلسه دویست و یکمین نشست این سازمان، در سرفصل جداگانه ای تحت عنوان 'فلسطین اشغالی' مطرح خواهد شد و مدیرکل نیز گزارش کار پیشرفت در این خصوص را ارایه خواهد داد.

یونسکو در این قطعنامه از اصرار رژیم صهیونیستی بر خودداری از اجرای قطعنامه های یونسکو و کمیته میراث جهانی بشر و ممانعت این رژیم از ورود کارشناسان به محدوده باب المغاربه و اعزام کمیسیون نظارتی به بخش قدیمی بیت المقدس و دیوار آن (دیوار براق) ابراز تأسف کرد.

این بیانیه همچنین از مدیرکل یونسکو خواست اقدامات لازم برای اعزام اعضای این کمیسیون نظارتی و انجام فعالیت های مورد نظر مطابق با قطعنامه های پیشین کمیته میراث جهانی بشر مبذول دارد تا این کمیسیون بتواند پیش از نشست آتی هیأت اجرایی، مأموریت خود را با همکاری همه طرفهای ذیربط انجام دهد.

یونسکو همچنین ضمن تقدیر از تلاشهای پیگیر مدیرکل برای اجرای تصمیمات و قطعنامه های پیشین این سازمان، تأکید کرد: گزارش کمیسیون نظارتی و پیشنهادات و توصیه های نشست تخصصی بررسی موضوع باب المغاربه باید به اطلاع مسؤولان ذیربط رسانده شود.

** بازسازی و نوسازی غزه

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد همچنین ضمن ابراز تأسف عمیق از عملیات نظامی علیه نوار غزه که هزاران غیر نظامی فلسطینی از جمله تعداد بسیاری کودک بی دفاع قربانی آن شدند، پیامدهای منفی این جنگ را بر فعالیت های یونسکو در حوزه مدارس و دیگر مراکز و تأسیسات آموزشی و فرهنگی این منطقه و فعالیت آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای مهاجران فلسطینی در خاورمیانه یادآور شد.

این نهاد علمی- فرهنگی وابسته به سازمان ملل از ادامه محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و تأثیر منفی آن بر فعالیت سازمانها و نهادهای امدادرسانی و قربانی شدن تعداد بی شماری از کودکان فلسطینی در نتیجه حملات علیه نوار غزه عمیقاً ابراز تأسف کرد و از رژیم صهیونیستی به عنوان یک قدرت اشغالگر خواست هر چه سریعتر به این محاصره پایان دهد. 

قطعنامه یونسکو همچنین با تکرار درخواست از مدیرکل برای ارتقای شاخه یونسکو در غزه به منظور تضمین بازسازی مدارس، دانشگاه ها و اماکن فرهنگی، مؤسسات فرهنگی، مراکز رسانه ای و عبادتگاه های آسیب دیده یا ویران شده در جنگ های غزه از تلاشهای مدیرکل این نهاد برای برگزاری نشست اطلاع رسانی در زمینه اوضاع غزه در مارس 2015 و ارایه قابلیت های این نهاد و تشریح وضع طرح های یونسکو در نوار غزه تقدیر کرد و خواهان برگزاری یک نشست دیگر در این زمینه شد.

اعضای این نهاد فرهنگی، آموزشی سازمان ملل همچنین از مدیرکل به خاطر اجرای طرح هایی در زمینه آموزش، فرهنگ و جوانان و تلاش برای تأمین امنیت فعالیت های رسانه ای در سرزمین های اشغالی فلسطین تقدیر کرد بر لزوم ادامه مشارکت فعالانه او در زمینه بازسازی بخش های آموزشی و فرهنگی غزه تأکید کردند.

یونسکو سازمان علمی فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) که متشکل از 58 کشور و مقر آن در فرانسه است، در نشست امروز خود این قطعنامه را با ٢٤ رأی موافق و ٢٨ رأی ممتنع و ٦ رأی مخالف تصویب کرد.

جمهوری اسلامی ایران عضو شورای اجرایی یونسکو است و علاوه بر آن، کشورهای برزیل، چین، مصر، آفریقای جنوبی، بنگلادش، ویتنام، روسیه، لبنان، مالزی، مغرب، مکزیک، موزامبیک، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، پاکستان، قطر، جمهوری دومینیکن، سنگال و سودان به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

به رغم آنکه اکثر مصوبات این شورا با اجماع تصویب می شود، اما این قطعنامه به دلیل مخالفت غربیها بویژه آمریکا و انگلیس، لتونی، استونی، هلند و آلمان که به آن رأی منفی دادند، به رأی گذاشته شد و با این حال، با مشارکت فعال ایران، شورا رأی مثبت به آن داد.

در همین حال «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنشی شتابزده، این مصوبه را بشدت رد کرد و گفت: یونسکو تصمیمی عجیب گرفت که تایید می کند هیچ ارتباطی بین اسرائیلی ها با دیوار ندبه و کوه هیکل وجود ندارد.

نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی با بیان اینکه «اعضای یونسکو تورات را نخوانده اند»، افزود: آیا می توان گفت که هیچ ارتباطی بین چین با دیوار چین و یا بین مصر با اهرام وجود ندارد.

وی با اهانت به یونسکو، مصوبه آن را « زشت و بی ارزش» خواند و ادعا کرد: یونسکو مشروعیت ناچیز خود را هم از دست داد.
« رووفین ریفلین» رئیس رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد: هر طرفی که در جهان ارتباط تاریخی و دینی یهودیان با مکان های مقدس در قدس را نفی کند، خود را تحقیر کرده است.

« آوری آریل» وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی هم در واکنش به مصوبه یونسکو یهودیان را به حضور گسترده در مسجد الاقصی تحریک کرد.
روزنامه صهیونیستی (هآرتص) هم به نقل از منبعی صهیونیستی نوشت که « تلاش های دیپلماتیک اسرائیل، آرای بسیاری از کشورها را به نفع آن تغییر داد و در نتیجه فرانسه، سوئد ، اسلوونی ، آرژانتین و توگو رای ممتنع دادند.

« کرمل شاما کوهین» نماینده رژیم صهیونیستی نزد موسسه های سازمان ملل متحد در ژنو گفت: تصویب قطعنامه پیشنهادی فلسطین در یونسکو یک مصوبه باطل و تحریک کننده است.

وی افزود: اسرائیل و یهودیان نیازی به تایید یونسکو و یا کشورهای جهان در خصوص ارتباطشان با مکان های مقدس در قدس به ویژه دیوار ندبه و کوه هیکل ندارند.

روزنامه صهیونیستی « یدیعوت آحرونوت» هم نوشت: زمانی که مشخص شد یونسکو به قطعنامه پیشنهادی فلسطین رای می دهد، اسرائیل تلاش های زیادی را در چند هفته گذشته برای کاهش رای های مثبت به این قطعنامه انجام داد و حتی برای نخستین بار نماینده اسرائیل به واتیکان رفت.
این روزنامه صهیونیستی افزود: اگرچه سفیر واتیکان در یونسکو حق رای ندارد اما اسرائیل با این استدلال که فلسطینی ها قصد دارند علاوه بر یهودیان، قطع ارتباط مسیحیان با اماکن مقدسه در قدس را دنبال کنند، تلاش کرد تا واتیکان هم تحرکاتی را برای مخالفت کشورها با قطعنامه پیشنهادی فلسطین صورت دهد.

« مارک تونر» قائم مقام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج شنبه گفت: با قطعنامه سازمان علمی ،فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) در مورد دو محوطه سایت حرم ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال ابن ربح در بیت اللحم، مخالفیم.

به گزارش تارنمای خبری اسپوتنیک، تونر در جمع خبرنگاران گفت: با تصویب این گونه قطعنامه ها به شدت مخالفیم.
بر اساس قطعنامه یونسکو، دو محوطه سایت حرم ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال ابن ربح در بیت اللحم، بخشی تفکیک ناپذیر از فلسطین هستند.
قائم مقام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهارات خود مدعی شد: با اقدام اخیر یونسکو به شدت مخالفت می کنیم.

5252

کد N1520943

وبگردی