آفتاب
مدیرکل پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی :

افزایش سواد رسانه ای راهکار مقابله با آسیب های فضای مجازی است

افزایش سواد رسانه ای راهکار مقابله با آسیب های فضای مجازی است

ساری - ایرنا - مدیرکل پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت : افزایش سواد رسانه ای خانواده ها بهترین راهکار برای مقابله با آسیب های فراگیر شدن فضای مجازی است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شیرین احمدنیا روز پنجشنبه در همایش خانواده و فضای مجازی در شهرستان قائمشهر افزود : هم اکنون در عصر ارتباطات زندگی می کنیم و فضای مجازی که مبتنی بر اینترنت است همه نهادهای زندگی بشر از جمله خانواده به عنوان مهم ترین آنها را تحت تاثیر قرار داده است .
وی فناوری های نوین اطلاعاتی را دارای دو جنبه مثبت و منفی برای زندگی دانست و ادامه داد : بهره گیری از وجه مثبت و کاستن از آثار منفی این ابزارهای نوین نیازمند انجام کار کارشناسی است .
احمدنیا مهم ترین قشر بهره گیرنده از فضای مجازی را جوانان و نوجوانان معرفی کرد و گفت : در چنین وضعیتی باید خانواده ها به سواد رسانه ای مجهز شوند تا بتوانند همپای فرزندانشان با حضور در فضای مجازی ، از آسیب های آن جلوگیری کنند.
وی یکی از وجوه مثبت فناورهای نوین اطلاعاتی و فضای مجازی را بهره گیری برای رشد و توسعه کشور دانست و افزود : متاسفانه وجوه منفی امروز بیشتر از وجه مثبت بروز یافته که یکی از آنها اثرگذاری منفی بر روابط اجتماعی است .
مدیرکل پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت : امروز شاهد جایگزینی روابط مبتنی بر فضای مجازی بر روابط چهره به چهره در کشور هستیم که نتیجه آن تضعیف روابط اجتماعی است .
استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اظهار این که شبکه های مجازی حوزه اطلاع رسانی را دگرگون کرده و اتکا به رسانه های مکتوب و سنتی را بشدت کاهش داده است ، افزود : تغییرات بنیادین در سبک زندگی و فرهنگ جوامع و نحوه تعامل با جنس مخالف نیز از تبعات منفی سیطره فضای مجازی بر روابط انسان هاست .
احمدنیا هشدار داد : در صورتی که به افزایش سواد رسانه ای خانواده ها توجهی نشود ، شکاف بین نسلی که هم اکنون نیز به اندازه کافی زیاد شده ، عمیق تر می شود در حالی که با افزایش سواد رسانه ای خانواده ها ، فاصله بین نسل ها کاهش می یابد و اعضای خانواده در کنار هم قرار می گیرند و هم زبانی و همدلی بین آنها حاکم خواهد شد.
وی با بیان این که بسیاری از مسئولان هم در صدد چاره جویی برای رفع آسیب های اجتماعی هستند گفت : با توجه به حجم بالای استفاده جوانان از اینترنت و فضای مجازی ، آموزش استفاده درست از ابزارهای نوین و فضای مجازی به آنان هم باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
احمدنیا با اعلام این که حدود 80 درصد از جوانان ایرانی از اینترنت استفاده می کنند ، افزود : تمایل استفاده از این امکان جدید در محدوده سنی 14 تا 22 سال بیشتر از سایر جوانان است .
وی با توضیح این که وابستگی روز افزون جوانان به اینترنت و استفاده از شبکه های مجازی باعث بروز پدیده اعتیاد به این امکانات و ابزارها شده است ، ادامه داد : در عین حال این ابزارها منجر به افسردگی ، دوری جوانان از اجتماع و کاهش اعتماد به نفس آنان خواهد شد.
احمدنیا گفت : شبکه های مجازی منجر به کاهش ارتباط بین والدین و فرزندان می شود و همچنین ارتباط جوانان با دوستان و در فضاهای مجازی را بیشتر می کند.
مدیر کل پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه والدین باید هوشیارانه عمل کنند ، ادامه داد: خانواده ها با ارتباط نزدیک برقرار کردن با فرزندانشان تعامل و همدلی را ایجاد کنند که مفید واقع شود.
وی به آزار سایبری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت : بیش از 30 درصد از کودکان و نوجوانانی که مورد مزاحمت سایبری قرار می گیرند ، افرادی هستند که خانواده ها دارای سواد رسانه ای نیستند.
احمدنیا افزود : باید با مدیریت درست و وارد کردن عناصر و فرهنگ بومی ، به ابزارهای نوین اطلاعاتی ، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به چشم یک فرصت نگاه کنیم .
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
کد N1516140

وبگردی