آفتاب

نتایج پروژه‌های کاربردی نانو در اختیار صنایع مختلف قرار گرفته است

نتایج پروژه‌های کاربردی نانو در اختیار صنایع مختلف قرار گرفته است

مرکز نانو تحقیقات پژوهشگاه صنعت نفت با هدف شناخت پتانسیل موجود در صنعت و تقویت همکاری بین پژوهشگاه و دیگر صنایع در نهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی فناوری تهران حضور یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت،  علیمراد رشیدی رییس مرکز تحقیقات نانو فناوری پژوهشگاه با بیان این‌که این مجموعه به منظور ارایه دستاوردهای یک سال گذشته خود در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است، گفت: پژوهشگاه فناوری‌های خود را در حوزه نانو نه تنها به بخش صنعت بلکه به دیگر صنایع کشور ارایه کرده است.

وی ادامه داد: این آوردگاه بین‌المللی فرصت مغتنمی برای پژوهشگاه و دیگر بخش‌ها به منظور همکاری‌های گسترده با سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر است.

رشیدی با تاکید بر این‌که در نهمین نمایشگاه فناوری‌ نانو، شرکت‌های خارجی نیز حضور دارند، افزود: برای فروش محصولات و تبادل اطلاعات بیشتر می‌توانیم در این 4 روز با نمایندگان این شرکت‌های معتبر ارتباط نزدیک و مستقیمی برقرار کنیم.

برای اولین بار در دنیا گرافن متخلخل با حجم بالا تولید شد

وی به محصولات این مرکز در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: امسال در غرفه پژوهشگاه گرافن متخلخل عرضه می‌شود که این گرافن با این حجم برای اولین بار است که در دنیا تولید می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات نانو فناوری پژوهشگاه به دیگر محصولات ارایه شده نیز در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه نسل جدیدی از کربن‌ها به نام نانو کربن‌ها ارایه می‌شود که از قیمت بسیار پایینی برخوردار است.

رشیدی افزود: اکسید‌های فلزی نانو ساختار نظیر اکسید روی و منیزیم و همچنین پد‌های نانویی که برای حذف لکه‌های نفتی بسیار کارآمد بوده و قابلیت جذب بالایی دارند از دیگر محصولات پژوهشگاه در نمایشگاه نهم است.

وی تمام برنامه‌های این مرکز را بر اساس سند تنظیم شده در حوزه نانو دانست و گفت: هم اکنون تمرکز ما بر حوزه بالادستی و به خصوص ازدیاد برداشت است و امیدواریم در آینده طرح نانو امولسیون را با همکاری شرکت فلات قاره میدانی کنیم.

رشیدی ادامه داد: پروژه بازیافت بخارات بنزین که در سه ماه آتی در یکی از جایگاه‌های سوخت عملیاتی خواهد شد در مقیاس بالاتری با همکاری پژوهشکده توسعه پژوهشگاه برای انبار‌های نفت انجام خواهد شد.

وی همچنین حذف H2S و ترکیبات گوگردی از مایع به سفارش پتروشیمی‌ها را از دیگر فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی دانست.

گفتنی است نهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی فناوری تهران از روز چهارشنبه 14 تا 17 مهر‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی دایر است.

 

کد N1516122

وبگردی