آفتاب
معاون وزیر راه و شهرسازی:

افغانستان حاضر به قطع عوارض رودپاس نیست/ عوارض مرز ترکمنستان حذف می شود

افغانستان حاضر به قطع عوارض رودپاس نیست/ عوارض مرز ترکمنستان حذف می شود

مشهد- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: افغانستان حاضر به حذف عوارض رودپاس در پایانه های مرزی ایران و افغانستان نیست.

داوود کشاورزیان روز چهارشنبه در حاشیه مراسم معرفی مدیر کل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: در راستای کاهش هزینه های حمل کالا مذاکراتی با افغانستان برای حذف این عوارض صورت گرفته و اعلام شده است اگر طرف افغانستانی آمادگی حذف این عوارض را داشته باشد ایران نیز برای گسترش تجارت دو جانبه عوارض مزبور را قطع خواهد کرد ولی افغانستان تاکنون حاضر به قطع این عوارض نشده است.
وی اظهار کرد: در مرز باجگیران نیز چند سالی است که دولت ترکمنستان محدودیت وزنی برای ترانزیت اعمال کرده و حداکثر وزن کالای قابل تردد 19 تن اعلام شده است.
وی گفت: از آنجا که تعداد بسیاری از کامیونها دارای بار با وزن بیشتر از این مقدار هستند لذا امکان تردد و خروج از مرز برای آنها فراهم نیست.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: مذاکرات بسیار در این زمینه انجام شده ولی طرف ترکمن آمادگی تغییر این شرایط را ندارد.
وی اظهار کرد: برای حذف عوارض ترانزیت کالا در این مرز نیز در حال مذاکره با طرف ترکمن هستیم که به محض لغو عوارض توسط ترکمنستان ما نیز این عوارض را لغو خواهیم کرد.
وی در باره ساخت پاسگاه های جدید در جاده های کشور گفت: قرارداد ساخت 50 پاسگاه به صورت ساخته های بتنی منعقد شده و حدود سه پاسگاه جاده ای نیز به صورت آزمایشی راه اندازی شده که پس از رفع معایب در استانها مستقر خواهند شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این پاسگاه ها امکانات مانیتورینگ برای رصد وضعیت ناوگان حمل و نقل وجود دارد.
وی با اشاره به نقش برجام در توسعه روابط بین المللی نیز گفت: پس از برجام کشورهای غربی و برندهای معروف نظیر ولوو و بنز خواهان ارتباط با ایران شدند که امیدواریم به تدریج آثار مثبت برجام برای مردم بیشتر شود.
7505 / 6053 خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1515503

وبگردی