آفتاب
قائم مقام وزیر کشور:

۹۸درصد کارمندان رفتار اسلامی بامراجعان دارند/نگرانی ازحاشیه نشینی

۹۸درصد کارمندان رفتار اسلامی بامراجعان دارند/نگرانی ازحاشیه نشینی

اهواز ـ قائم مقام وزیر کشور گفت: ۹۸ درصد از کارکنان با ارباب رجوع یک رفتار اسلامی و سالم دارند و نتیجه زحمات این همه کارمند خوب تنها توسط دو درصد باقی مانده به هدر می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی صبح امروز سه شنبه در همایش فرمانداران و بخشداران خوزستان با تسلیت ایام عزاداری امام حسین(ع) اظهار کرد: به صورت طبیعی یک وظایف و مسئولیت هایی داریم به عنوان فرماندار و بخشدار که در شرح وظایف مربوطه به آنها اشاره شده و طبق همان دستورالعمل کارها را اجرا می کنیم اما در موقعیت های مختلف و زمان های مختلف و سال های مختلف مسائل جدی تری را داریم که باید به آنها اولویت بدهیم و بر اساس آن برنامه ریزی را انجام و فعالیت ها را به پیش ببریم.

وی افزود: در ابتدای سال جاری وزیر کشور در همایش استانداران که در مشهد مقدس برگزار شد پنج موضوع را به عنوان اولویت تعیین و تقاضای توجه بیشتر به آنها را داشت. با لحاظ کردن انجام وظایف عادی باید این مسائل را پررنگ تر دید و کمی جدی تر به آنها پرداخت.

قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: اولین موضوعی که وزیر کشور تأکید داشت بحث امنیت بود، فرمانداران روسای شورای تأمین شهرستان و استاندار نیز مسائل امنیتی استان را به عنوان رئیس شورای تأمین بررسی کند و تصمیم گیری های لازم را داشته باشند تا استان در امنیت کامل اداره شود.

مقیمی عنوان کرد: در شرایط فعلی با توجه به وضعیت کشورهای همسایه شرایط کمی حساس تر است و از آن طرف نیز شرایطی که در برخی کشورهای اروپایی می بینیم تکلیف ما را در بحث نگاه به امنیت جدی تر می کند و در همین راستا شوراهای تأمین شهرستان و بخش را باید به موقع داشته و برگزار کنیم.

وی خطاب به فرمانداران گفت: مسائل را رصد کنیم و اگر به مسائل خاصی برخورد کردید که در شورای تأمین استان مطرح شود باید آن را منعکس و پیگیری کنید. تمام تلاش هایی که برای خدشه دار کردن امنیت کشور انجام شد بی نتیجه بود و باید به همین شکل کار را ادامه بدهیم.

مقیمی ادامه داد: موضوع دوم که مورد نظر است آسیب های اجتماعی و کاهش آنها است. باید مسائل اجتماعی استان را ساماندهی کرد، اوایل دولت، مطالعاتی را وزارت کشور انجام داد که مجموعه آن در شوراهای اداری کل کشور مطرح شد و به دولت، مجلس و مقام معظم رهبری گزارش نهایی ارائه و تصمیماتی را در آن جلسات اخذ کردند.

قائم مقام وزیر کشور اضافه کرد: به صورت عادی یک کارهایی را انجام می دهیم در شوراهای اجتماعی ـ فرهنگی شهرستان و جلساتی می گذاریم، تصمیماتی می گیریم و مسئولیت هایی را به دستگاه ها واگذار می کنیم و نتیجه اقدامات انجام شده در مسائل اجتماعی آن هم بعد از انقلاب این چیزی است که امروز مشاهده می شود.

وی بیان کرد: بحث فقر، حاشیه نشینی، اعتیاد و آسیب های اجتماعی را فرمانداران هر شهرستان به خوبی می دانند. اگر بخواهیم به روال عادی و جاری عمل کنیم همین درصدها و رشدها باقی می مانند و نگرانی جامعه برای آسیب های اجتماعی و دغدغه مسئولان پابرجا می مانند و ما به آن اهداف مدنظر دست پیدا نمی کنیم.

قائم مقام وزیر کشور افزود: مقرر شده تا اقدامات مؤثرتری را انجام دهیم تا این آسیب ها که امروز جامعه ما دست به گریبان است، سامان پیدا کرده و رشد آن هم متوقف شود به وضعیتی برسیم که زیبنده جمهوری اسلامی است.

مقیمی تصریح کرد: جلسات مشاوره برای زوج های جوان بگذاریم و مسائلی که منجر به طلاق می شود را با آنها در میان بگذاریم. صدا و سیما و دانشگاه ها، آموزش و پرورش، ارشاد و سازمان تبلیغات و تمام کسانی که باید در زمینه فرهنگی کار کنند را فعال تر کنیم تا در مذمت طلاق و راه های منجر به طلاق برای مردم صحبت کنند.

برخی از استان پدیده تکدی گری را ساماندهی کردند

وی با اشاره به اینکه در برخی از استان پدیده تکدی گری را ساماندهی کردند، گفت: در برخی از شهرها حاشیه نشینی واقعا وضعیت نگران کننده ای را به وجود آورده و در یکی از شهرستان ها فقط یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه نشین داریم که به دلیل عدم مدیریت صحیح، تصمیم گیری های غیر علمی و به موقع، خارج شدن از اصول فنی و مهندسی و توصیه ها و مسائل گوناگون باعث شده که حاشیه شهرها چنین وضعیتی را پیدا کنند. لازمه برخورد با این موضوع توانمندسازی این مناطق است و ساماندهی لازم را داشته باشیم و این امر بر عهده فرمانداران است.

قائم مقام وزیر کشور گفت: باید از لحظات و ساعات و روزهایی که در اختیارمان است و داریم فرمانداری می کنیم استفاده و این مسائل را حل کنیم و باید چهره شهرها و روستاها را از آسیب های اجتماعی پاک کنیم و به سمت کم کردن آسیب های اجتماعی برویم و کارهایی را انجام دهیم که این آسیب ها روز به روز کمتر شوند و مردم نقش کمتری دارند که باید از آنها کمک خواسته و بیشتر آنها را سهیم کنیم.

وی بیان کرد: هر ۶ ماه یک بار که قرار است گزارش اقدامات مؤثر توسط وزیر به مقام معظم رهبری ارائه شود، خوزستان هم باید گزارش های خوبی داشته باشد.

مقیمی ادامه داد: شما فرمانداران به عنوان نماینده دولت در شهرستان ها تکلیف دارید که نسبت به مسائل اجتماعی حساسیت بیشتری را داشته باشید. مردم به ما اعتماد کردند و باید به آنها پاسخ مثبت بدهیم و این پاسخ در مسائل اجتماعی وقت گذاشتن و کاهش آنها است.

قائم مقام وزیر کشور یادآور شد: درست است که از نظر اقتصادی با مشکلات جدی روبه رو هستیم و مباحث مختلفی را داریم و تنگناهای زیادی را داریم و درآمد نفت کاهش پیدا کرده و رکود در جامعه بوده و هست و جامعه با گرفتاری های اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کند ولی با تمام این مسائل مردم به آینده امید دارند و اعتماد کردند که باید به این اعتماد و امید پاسخ مثبت بدهیم.

وی تصریح کرد: روزی که دولت کار خود را شروع کرد تورم بالا بود و رکود تورمی داشتیم، قیمت های نفت کاهش پیدا کرده و با تحریم ها روبه رو بودیم که بایستی تک تک این مسائل را حل می کردیم و دولت ابتدا بحث تحریم ها، مذاکرات هسته ای را دنبال کرد و در یک طرف وزیر امور خارجه با تعدادی کارشناس مدیریت مذاکره را به دست گرفت و در طرفی نیز بیش از ۳۰ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار داشت و این تیم با اتکال به خداوند متعال و پشتیبانی ها و تدابیر مقام معظم رهبری در دولت واقعا کار بزرگی را انجام داد.

قائم مقام وزیر کشور اضافه کرد: بعد از برجام نفت را با دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه با قیمت توافقی به فروش می رسانیم ولی قبل از تحریم ها تنها باید به کشورهای خاص و آن هم تا یک میلیون بشکه صادر می کردیم.

امروز به تورم بین ۹.۸ درصد رسیدیم

وی افزود: باید تورم را کاهش می دادیم و خیلی کار سختی است. برای رسیدن به تورم ۴۳ درصد کاری لازم نیست فقط بی تدبیری ولی برای کاهش آن برای هر دهم درصد باید زمان بسیاری را بگذاریم. امروز به تورم بین ۹ و هشت درصد رسیدیم و هیچ استقراضی طی سه سال اخیر از هیچ بانکی نشده و مردم خیلی به دولت کمک کردند تا دولت هیچ اسکناسی چاپ نکند که همینطور هم شد.

مقیمی بیان کرد: طرح ارتقای سلامت را در شرایط بی پولی اجرا کردیم؛ ۷۰ درصد پرداختی مردم را به هفت درصد تقلیل کرد، حالا پول باید بیاد سرسفره ولی آیا کاهش هزینه درمانی پول سر سفره نیست.

قائم مقام وزیر کشور گفت: ۱۱ میلیون نفر بیمه نبودند که آنها را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم. گندم را در سال ۸۴ خودکفا کردیم و در همین سه سال باز هم در تولید گندم خودکفا شدیم. ارز کشور را به خوزستان دادیم تا ۵۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی ساماندهی شود.

وی عنوان کرد: پول ها را جایی هزینه کردیم که برای اقتصاد کشور مفید باشد. امروز هم که درآمدها کم است پول را جایی هزینه می کنیم که منافع ملی حفظ شود و از آب ها نیز به همین صورت استفاده می کنیم یعنی دولت با تخصیص منابع به کارهای اساسی و مهم کشور اقدامات بسیار خوبی را در ارتباط با مسائل اقتصادی انجام داده است.

قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: هزینه هایی که برای تسطیح اراضی و برداشت نفت از میادین و یا اینکه آب های مشترک همه سرمایه گذاری های مهم و اساسی است. یک ایرادی به دولت می گیرند که دولت همه وقت خود را برای برجام گذاشت که می گفتند با اصلاح روابط می خواهد همه مشکلات را حل کرد خب سوال من این است که چه کسی طرح تحول نظام سلامت، پروژه های بزرگ، احیای کارخانه های متوقف شده، کنترل تورم ۴۳ درصد را انجام داده است.

مقیمی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از اولویت های وزیر کشور است که نحوه مدیریت اقتصاد کشور را برای سالیان زیادی تعیین می کند. ۲۴ بند این سیاست اصلی دارد که باید بر اساس چارچوب آن پیش رفت و از روزی که این سیاست ها تعیین شده دولت تمام قد از آنها حمایت و پشتیبانی می کند تا در کشور عملیاتی و اجرایی شود. اول باید گفتمان اقتصاد مقاومتی را در جامعه نهادینه سازی کنیم و باید اعتقاد داشته باشیم که اقتصاد را به سمت اقتصاد مقاومتی به پیش ببریم و حرکت کنیم.

هر وزیر برای هر استان

وی افزود: اگر از اختیارات تفویض داده شده به استان ها استفاده کنیم دیگر امروز نیاز به نامه نگاری های بسیار به وزارت نیست. هر وزیر برای هر استان یک نفر مأموریت پشتیبانی را انجام و به تسریع در انجام امور استان ها کمک می کند.

قائم مقام وزیر کشور بیان کرد: دولت همه وقت خودش را می گذارد تا سیاست های اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرا کند که عمده کارها در استان ها انجام می شود و استانداران، فرمانداران و بخشداران نقش عمده ای دارند و با بخش های مختلف جلساتی را تشکیل و مشکلات و موانع تولید را بررسی و رفع می کنند.

وی افزود: تا سال ۱۴۰۴ باید حرف اول منطقه را بر اساس سیاست های کلی کشور بزنیم.

مقیمی اضافه کرد: اگر بتوانیم روش های مدیریتی را اصلاح کنیم و ۲.۵ درصد رشد از محل بهره وری به دست بیاوریم خیلی پیشرفت و رشد خواهیم داشت. فرمانداران باید در شهرستان ها مدیر این تغییرات باشند. باید از مجموعه امکانات درست استفاده کنیم تا میزان بهره وری ها افزایش پیدا کند.

قائم مقام وزیر کشور گفت: اگر بخواهیم به اهداف سند چشم انداز و مقام اول منطقه در سال ۱۴۰۴ برسیم باید تغییر و تحول در مدیریت ایجاد کنیم، درست فکر، کار و حضور داشته باشیم و وقت بیشتری هم بگذاریم. فرمانداران نیز بیشترین نقش را دارند.

وی ادامه داد: تکریم ارباب رجوع یکی دیگر از اولویت های وزیر کشور است. ۹۸ درصد از کارکنان با ارباب رجوع یک رفتار اسلامی و سالم دارند و نتیجه زحمات این همه کارمند خوب تنها توسط دو درصد باقی مانده به هدر می رود.

مقیمی عنوان کرد: اولویت بعدی نیز بحث انتخابات است که برای داشتن یک انتخابات سالم در سال گذشته چند کار را انجام دادیم. بی طرف بودن یکی از توصیه هایی است که باید در انتخابات مدنظر قرار داد.

قائم مقام وزیر کشور افزود: در انتخابات هفتم اسفندماه نشان دادیم که جامعه ما در اوج نشاط سیاسی اوج سلامت انتخابات را با آرامش داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید در هر دو انتخابات راه را برای حضور همه فراهم کنیم. باید افراد کارآمد و با داشتن صلاحیت لازم برای انتخابات پا پیش بگذارند. هرچه این افراد روی کار بیایند ما موفق تر می شویم و باید برای تبیین نقش شوراها همایش بگذاریم و آسیب شناسی کنیم که چرا نتوانستند به اختیارات قانونی خود دست پیدا کنند و شاید یکی از دلایل آن پرداخت به کارهای جزئی است.

قائم مقام وزیر کشور گفت: در انتخابات آینده رأی را حق الناس می دانیم و بی طرفی را نیز مدنظر داریم.

مقیمی در پایان بیان کرد: به عناوین مختلف سر راه من و فرمانداران مواردی را می گذارند که ما را از این مسیر اصلی منحرف کنند ولی مسیر ما خدمت به مردم است و اگر وظایف خود را به درستی انجام دادیم آن وقت مدیری خوب هستیم.

کد N1514053

وبگردی