آفتاب
خبر

جهش در توسعه تمدن نفتی غرب کارون

جهش در توسعه تمدن نفتی غرب کارون

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم محور توسعه نفت بر میدان‌های مشترک نفت و گاز متمرکز شده تا از این طریق سهم این میدان‌ها در تولید نفت کشور ...

دنیای اقتصاد:از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم محور توسعه نفت بر میدان‌های مشترک نفت و گاز متمرکز شده تا از این طریق سهم این میدان‌ها در تولید نفت کشور ارتقا یابد. در این بخش ظرفیت تولید نفت خام کشور به بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه هدف‌گذاری شده است.  در این راستا طی چند سال اخیر تمرکز تولید از میدان‌های مستقل به میدان‌های مشترک تغییر جهت داده و حتی دکل‌های حفاری فعال در میدان‌های مستقل به میدان‌های مشترک منتقل شدند. متوقف شدن توسعه میدان‌های نفت و گاز با درصد پیشرفت کم و انتقال سرمایه آن برای توسعه میدان‌های مشترک نیز از دیگر راهبردهای کاری وزارت نفت دولت تدبیر و امید برای شتاب بخشی به چرخ‌های توسعه‌ای میدان‌های مشترک بوده که در این میان می‌توان به اولویت‌دهی به میدان‌های مشترک غرب کارون اشاره کرد. بر‌اساس هدف‌گذاری انجام شده، تا سال 1397 تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون (شامل پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران با ظرفیت نفت درجای ۶۴ میلیارد بشکه) به ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. از ابتدای سال جاری تولید نفت از فاز نخست میدان مشترک آزادگان شمالی و همچنین میدان یادآوران آغاز شده و هم‌اکنون مجموع تولید از این دو میدان به ٨٠‌هزار بشکه در روز رسیده است. فاز دوم توسعه این میدان‌ها نیز در حال بررسی است.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تولید نفت از فاز نخست میدان آزادگان جنوبی نیز به‌طور قطع تا سال 1397، به سطح 320 هزار بشکه در روز می‌رسد. این در حالی است که تا شهریورماه 1395، تولید نفت این میدان مشترک حدود ۶۰ هزار بشکه در روز بود که این میزان تولید به تدریج افزایش می‌یابد. طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی به‌عنوان نخستین پروژه صد درصدی بیع متقابل در غرب کارون نیز هم اکنون از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است. قرار است تا شهریور ماه 1395، تولید ٣٠ هزار بشکه‌ای از آن آغاز شود و به این ‌منظور حفاری 20 حلقه چاه این میدان نیز به اتمام رسیده است. وزارت نفت متعهد است روزانه60 هزار بشکه از میدان آزادگان جنوبی و 30 هزار بشکه از میدان یاران شمالی صادر کند.

طبق پیش‌بینی‌ها و با پشتوانه‌ قابل‌ اتکای شرکت‌های زیرمجموعه‌ وزارت نفت، در نهایت تا مهرماه می‌تواند تعهد صادراتی خود را تحقق بخشد. در صورت تزریق روان منابع مالی شاید حتی بتوان تولید از آزادگان جنوبی را از 60 هزار بشکه به 80 هزار بشکه افزایش داد و بیش از میزان تعهده شده، نفت صادر کرد. در مجموع روند تولید از میدان‌های مشترک غرب کارون رضایت‌بخش و مطابق با اهداف برنامه‌ریزی شده در دولت یازدهم، ارزیابی می‌شود. صنعت نفت کشور در میدان‎های مشترک واقع در خلیج فارس نيز با انجام تعمیرات اساسی و تولید پایدار، وضعیت رو به رشدی داشته است به‌طوری که تمامی برنامه‌های حفظ و نگهداشت و افزایش تولید نفت خام ایران در منطقه خلیج فارس با اولویت میدان‌های مشترک نفتی، عملیاتی می‌شود.

کد N1448633

وبگردی