آفتاب
وزیر بهداشت:

شهرهای خوزستان با کمبودهای جدی در حوزه بهداشت مواجه هستند

شهرهای خوزستان با کمبودهای جدی در حوزه بهداشت مواجه هستند

آبادان ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه شهرهای خوزستان با کمبود جدی در حوزه بهداشت مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن قاضی زاده هاشمی دوشنبه شب در نشست هماهنگی با مسئولان منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر در محل سرسرای اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: در حوزه بهداشت که بحث آب و هوا نیز در ان مطرح است علاوه بر خدمات اولیه که باید ارائه کنیم برای امور بهداشتی و در حوزه درمان نیز باید با توجه به کمبود تختهای بیمارستانی بر تعداد آنها بیفزاییم.

وی با بیان اینکه اکثر این مشکلات مربوط به پیش ازانقلاب است که ما وارث آنها هستیم، افزود: شاهدیم که پس از انقلاب ما چه تعداد تخت به مجموعه بیمارستانهایمان اضافه کردیم و این در حالی است که منابع این استان برای کل کشور هزینه می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: انتظار می رود تا تمام دستگاههای اجرایی به حوزه سلامت کمک کنند.

هاشمی با قدردانی از منطقه آزاد اروند و مهندس سعیدی کیا در کمک به ساخت بیمارستان فوق تخصصی در شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: در زمان حاضر این پرچم نیمه افراشته است که با گذشت یکی، ۲ سال دیگر می توانیم نتیجه این تلاشها را ببینیم، البته ما نیز در حد بضاعت خود کارهایی را به انجام رسانده ایم اما بایستی همکاران ما در دانشکده علوم پزشکی آبادان برای ارتقای ضریب رضایت مندی مردم بیشتر تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: خون های زیادی در این خطه از کشورمان بر زمین ریخته شد تا کشور و نظام ما حفظ شود و ما قدردان همه کسانی هستیم که در مسیر جهاد کوشیدند و خانواده هایشان که صبر کردند و جانبازانی که تحمل می کنند و در عین حال نظاره گر اعمال و رفتار ما هستند.

هاشمی ادامه داد: جمهوری اسلامی موهبتی بود که اگر قدرش را خوب می دانستیم و بیشتر از آنچه که امروز اهتمام داریم و با وحدت و همدلی دنبال برآورده کردن آرمانهای والای شهدای انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی بودیم، در مسیر، گرد و خاک نکرده بودیم، هدف را گم نکرده بودیم و به طور قطع از این موهبت آن گونه که شایسته و بایسته است مراقبت می کردیم، این شبهه ایجاد نمی شد که وقتی نگاه می کنیم به منطقه و کشورهای دنیا، باورمان نمی شود که انقلابمان همانگونه که امام اشاره کردند یک انقلاب اسلامی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تداوم حمایت خداوند به برکت افراد و عناصر صالحی است که همه چیزشان را وقف اسلام کرده اند و کوتاهی های ما را با لطف و رحمت خود جبران می کنند، حضور ما در این روز عزیز در شهر آبادان و منطقه اروند و خرمشهر برای ما مغتنم بود.

وی یادآور شد: از تمامی اقدامات و حمایتهایی که توسط نمایندگان چه قبلی و چه نمایندگان فعلی و سازمان منطقه آزاد اروند از ما شد قدردانی می کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فراموش نکردم که در نخستین سفر ریاست جمهوری به خوزستان، آن زمان گفتم و اکنون نیز اقرار می کنم که در استان خوزستان در حوزه خدمات و در محدوده سلامت، بهداشت و درمان مشکلات زیادی بود و انتظار بود تا هم به دلیل منابعی که در استان هست و خدادادی است و هم به دلیل شرایط سوق الجیشی و استثنایی آن در منطقه خاورمیانه، و از همه  مهمتر بابت دینی که خوزستان به گردن ایران و مردم دارد، بیشتر از اینها بایستی در این مناطق کار انجام شود.

هنوز کارهای زیادی انجام نشده است

هاشمی افزود: تصورم این است که در این بخش هنوز کارهای زیاد انجام نشده ای هست که اگر در راستای همان تفاهمنامه ای که پیشتر با سازمان منطقه آزاد اروند امضاء کردیم که اینجا یکی از قطب های آموزش پزشکی در منطقه شود و به کشورهای اطراف نیز کمک کند، علاوه بر نیروهای بومی که در منطقه هستند، از برکات این کار مردم منطقه نیز می توانند در جهت دریافت خدمات ارتقا یافته در حوزه بهداشت و سلامت نیز بهره مند شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در بخش بهداشت کارهای بسیار خوبی انجام شده، تمام مراکز بهداشتی اعم از خانه ها و پایگاههای بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت تا آخر سال آینده به طور مشترک با کمک وزارت بهداشت و منطقه آزاد و خیران به اتمام می رسد.

وی تصریح کرد: در مورد بیمارستان هم تعداد تخت های بیمارستانی به دو برابر افزایش پیدا می کند و مقدمه ای خواهد بود برای اینکه ما بتوانیم دانشگاه بین المللی که می تواند نقش آفرین باشد را در این منطقه به ثمر برسانیم.

هاشمی یادآور شد: اگر بتوانیم بخش خصوصی را نیز تشویق به ورود به این حوزه جهت سرمایه گذاری در کنار این خدمات دولتی کنیم، مزیتهای خوبی نیز دارد و آنکه اگر از عراق و یا کویت به اینجا بیایند و یا از داخل کشور این ارزشمند است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مورد تجهیزات نیز در آینده برای آنژیوگرافی، اعمال جراحی قلب و غیره خدمات توسعه می یابد و نهایت کمک را در این زمینه خواهیم کرد کما اینکه در خصوص بیمارستان اروندکنار نیز که تاخیر فراوانی در اجرا و افتتاح آن رخ داده نیز با کمک مالی سازمان منطقه آزاد اروند در این خصوص، تاکنون این حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته و سازمان منطقه آزاد اروند و دانشکده علوم پزشکی آبادان قول داده اند که تا ۲۲ بهمن ماه در این بیمارستان بیمار پذیرش شود.

وی اضافه کرد: تجهیز و تامین نیروی انسانی را نیز ما با کمک و همراهی و نمایندگان دنبال می کنیم، در بخش تجهیزات موراد مربوطه را به طور مشترک پیگیری می کنیم و در بحث تامین نیروی انسانی نیز از سازمان امور استخدامی کشور مجوزهای لازم را می گیریم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: امروز در اصل به قصد ادای احترام به شهدای هشت سال دفاع مقدس، تجدید خاطره شکست حصر آبادان و عرض احترام و ادب به مردم ولایی و مقاوم آبادان به اینجا آمدم بود .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: برای آمبولانس هوایی و دریایی نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند قولهایی داده، ضمن انکه بنا بر تعهد این سازمان کار ورود سری دیگری از آمبولانس های تعهد شده با شتاب بیشتری دنبال شود.

دانشکده علوم پزشکی ۳۵ میلیارد تومان طلب دارد

وی یادآور شد: نمایندگان بایستی بحث خرید خدمت از مراکز در حال ایجاد  را با هدف خروج از وابستگی به دولت را به انجام برسانند، اداره این مراکز نباید وبال دولت باشد، در زمان حاضر دانشکده ۳۵ میلیارد تومان طلب دارد و از آن سو بابت دارو و تجهیزات بدهی دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر کدام از بیمارستانهای در حال ساخت می تواند خود یک واحد اقتصادی و دارای مدیرعامل باشد و دستشان هم در تمامی این زمینه ها باز است و به سرعت نیز می توانند رشد کنند آنچه در این میان باقی می ماند خرید از این ها است.

هاشمی افزود: وزارت نفت بایستی پا میان بگذارد و بخشی از این کمک را آن انجام دهد، در این منطقه وزارت نفت که دارای شرکت و موسسات وابسته است می تواند کمک حال باشد و برخی از سرمایه های اجتماعی را تحمل کند، این کار در عین حال باعث محبوبیت پالایشگاه و موسسات دیگر می شود، بایستی هزینه کنند که یکی از بهترین بخشها بخش بهداشت و درمان است.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری نمایندگان و استاندار در این خصوص بیان کرد: در این حوزه به اندازه ای که دولت در حال هزینه کرد است به همان اندازه نفت نیز سهم خود را بیاورد، چنانچه این کار انجام شود دیگر نیازی به ساخت بیمارستان توسط ما نیست چرا که بخش خصوصی به دلیل مقرون به صرفه بودن آن خودش ورود می کند و در پی آن نیز متخصص و تجهیزات مورد نیاز نیز ورود پیدا می کند ضمن آنکه ماندگاریشان نیز طولانی تر خواهد بود.

کد N1448566

وبگردی