آفتاب
سرپرست کلینیک شنوایی‌سنجی محک:

عوارض سرطان در بروز مشکلات شنوایی کودکان مبتلا

عوارض سرطان در بروز مشکلات شنوایی کودکان مبتلا

سرپرست کلینیک مشاوره‌ای گوش و حلق و بینی و شنوایی‌سنجی بیمارستان محک، گفت: بیماری سرطان به سه شکل می‌تواند بر مشکلات شنوایی تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۳۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ ناشنوا و کم‌شنوا هستند که از این میان ۳۲ میلیون نفر آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. از آنجایی که یکی از عوارض بیماری سرطان مشکلات شنوایی است، کودکان مبتلا به سرطان نیز از این عارضه به دور نیستند و در صورتی که به تاثیر داروهای شیمی درمانی روی آنها توجه نشود، ممکن است با کم‌شنوایی یا ناشنوایی دست و پنجه نرم کنند.

مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک همواره در تلاش است تا تمامی اقدامات درمانی و تجهیزاتی که برای یک کودک مبتلا به سرطان نیاز است را زیر یک سقف گرد هم آورد. تاسیس کلینیک‌های تخصصی در بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک به منظور توجه به عوارض ناشی از درمان سرطان نیز در راستای همین هدف صورت گرفته است.

دکتر مسعود قاسمی فیروزآبادی سرپرست کلینیک مشاوره‌ای گوش و حلق و بینی و شنوایی‌سنجی بیمارستان محک، معتقد است در صورتی که شرایط شنوایی کودکان مبتلا به سرطان به صورت مرتب رصد شود، میزان مشکلات شنوایی آنها کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سئوال که سرطان چگونه می‌تواند برای بیماران مشکلات شنوایی ایجاد کند، گفت: به طور کلی بیماری سرطان به سه شکل می‌تواند بر مشکلات شنوایی تاثیر بگذارد؛ سرطان‌های گوش، سرطان‌هایی که مربوط به گوش نیست ولی گوش را درگیر می‌کند و درمان‌های سرطان که می‌تواند باعث کاهش شنوایی گوش شود. اصولا سرطان‌های مستقیم گوش سرطان‌های نادری هستند و شیوع بالایی ندارند و می‌توان با جراحی و دارو آن را کنترل کرد. از طرف دیگر، برخی از انواع دیگر سرطان که سرو گردن را درگیر خود می‌کنند می‌توانند به صورت غیرمستقیم باعث کم‌شنوایی و ناشنوایی گوش شوند.

قاسمی ادامه داد: بحث دیگر کاهش شنوایی به درمان‌های سرطان مرتبط است به خصوص آنکه در بیشتر سرطان‌های کودکان از داروهای شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. داروهای شیمی‌درمانی در کنار عوارضی که دارند، عصب گوش را ضعیف کرده و باعث کاهش شنوایی می‌شوند. همچنین رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن نیز می‌تواند روی سیستم گوش تاثیر گذاشته و باعث تجمیع مایع پشت پرده گوش شود.

وی درباره علت راه‌اندازی کلینیک گوش و حلق و بینی در بیمارستان فوق‌تخصصی محک، گفت: مهم‌ترین علت راه‌اندازی این کلینیک، تأثیر داروها بر سیستم عصبی کودکان است. بطوریکه ما پس از شیمی‌درمانی به صورت مرتب شنوایی کودکانمان را مانیتور می‌کنیم تا اگر به علت عارضه داروهای شیمی‌درمانی دچار کاهش شنوایی شدند، بنا به تشخیص متخصصان آنکولوژی، داروهای شیمی درمانی قطع شده و یا به داروی دیگر تغییر داده شوند.

قاسمی در خصوص خدمات کلینیک گوش و حلق و بینی محک به کودکان مبتلا به سرطان، افزود: بیمارستان فوق تخصصی محک بر موضوع سرطان تمرکز دارد و برای فعالیت‌های تکمیلی کلینیک‌های تخصصی نیز در این مؤسسه راه‌اندازی شده‌اند. کلینیک گوش و حلق و بینی نیز جزو همین کلینیک‌ها است تا ما بتوانیم به همکاران آنکولوژی اطفال مشاوره‌های تخصصی در زمینه مشکلات شنوایی فرزندانمان ارائه دهیم. البته باید بگویم که کلینیک شنوایی‌سنجی پیش از کلینیک گوش و حلق و بینی راه‌اندازی شده بود تا اینکه خرداد ۱۳۹۳ به منظور تکمیل قسمت‌های فوق‌تخصصی مشاوره‌ای این بیمارستان کلینیک گوش و حلق و بینی راه‌اندازی شد.

وی در پاسخ به این سئوال که در این کلینیک صرفا خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌شود، گفت: بله. هدف ما آن نیست تا یک بیمارستان فوق تخصصی گوش و حلق و بینی در محک راه‌اندازی نماییم. به همین خاطر به منظور انجام جراحی‌های گوش و حلق و بینی، از همکاران حاضر در بیمارستان‌هایی چون امیر اعلم و مسیح دانشوری کمک می‌گیریم. بسیاری از عمل‌های جراحی فرزندان محک به دلیل شرایط خاصی که دارند خارج از نوبت در این بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

کد N1448243

وبگردی