آفتاب

نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی انسانی توانمند حوزه اکتشاف معدنی مهم است

نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی انسانی توانمند حوزه اکتشاف معدنی مهم است

زنجان - ایرنا - رئیس انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران گفت: دانشگاه ها به ویژه استادان نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی کارآمد و توانمند در حوزه اکتشافات معدنی کشور بر عهده دارند.

محمدحسن کریم پور روز شنبه در حاشیه مراسم افتتاح هشتمین همایش زمین شناسی اقتصادی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران به لحاظ ذخایر انرژی در جهان وضعیت ممتازی دارد و در این میان باید به تربیت نیروهای زبده و توانمند اهمیت زیادی داده شود.
وی اظهار کرد: در ارتباط با بخش معدن و بر مبنای شواهد زمین شناسی، ظرفیت های بالایی در این بخش وجود دارد و برای بهره برداری لازم از آن باید علاوه بر تربیت نیروی انسانی خوب، قوانین مربوطه نیز تعریف شود.
کریم پور افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای خوبی در بخش اکتشافات معدنی در کشور انجام شد اما کافی نبود و این در حالی است که با نگاهی به پیشینه ایران می توان به این موضوع پی برد که در این بخش سرآمد بودیم، اما اکنون از جهان عقب هستیم.
وی بیان کرد: بر این اساس باید انجمن های زمین شناسی اقتصادی ایران این موضوع مهم را آسیب شناسی کنند، که رفع موانع آن می تواند چشم اندار بهتری را ترسیم کند.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: انجمن های اقتصادی ایران نباید به برگزاری همایش و صرف ارائه مقالات بسنده کنند، بلکه باید به این موضوع بپردازند که این تحقیقات بر چه اساسی تعریف شده و اولویت ها چه بوده که به نظر می رسد اینگونه نیست و بیشتر سلیقه ای عمل شده است.
وی همچنین بر ضرورت هدفمند بودن کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در راستای رشد و توسعه علمی کشور تاکید و توجه اساتید و دانشگاه های کشور را به این موضوع مهم خواستار شد.
رئیس انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران ادامه داد: بر این اساس دانشگاه ها باید به نحوه تدریس، کارهای عملی هدفمند و پروژه های تحقیقاتی این رشته توجه کنند.
کریم پور یادآوری کرد: کارآمدی سرفصل دروس، تجدید نظر در کادر و شیوه های آموزشی، نحوه انتقال مطالب به دانشجو و درک مطلب از موضوعاتی است که باید مورد توجه دانشگاه ها قرار گیرد.
این استاد دانشگاه گفت: 40 درصد مقالات ارائه شده در این همایش توسط اساتید و پژوهشگران داخل کشوری بوده است.
به گفته وی، تمامی متخصصان و دانشجویان زمین شناسی اقتصادی تحت پوشش این انجمن قرار دارند و با آن همکاری می کنند.
زمین شناسی اقتصادی ایران در اصل به تربیت نیروی انسانی متخصص خود بر اکتشافات معدن می پردازد.
هشتمین همایش انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران روزهای 27 و 28 شهریور جاری در دانشگاه زنجان برگزار می شود.
هفتمین همایش انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران، شهریور سال گذشته در دانشگاه دامغان برگزار شده بود.
6085/7320
خبرنگار- اعظم شامی/ دبیر- رویا رفیعی
کد N1440880

وبگردی