آفتاب
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان عنوان کرد؛

تألیفات «سمت» در تکوین علوم اجتماعی و انسانی افغانستان نقش دارد

تألیفات «سمت» در تکوین علوم اجتماعی و انسانی افغانستان نقش دارد

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان و مدیر اطلاعات وزارت امور خارجه این کشور از سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) بازید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «سمت»، هیات افغانستانی شامل دکتر فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان و همچنین رئیس دانشگاه خصوصی «افغانستان» و دکتر نورستانی مدیر اطلاعات وزارت امور خارجه این کشور با دکتر سید رسول موسوی مشاور رئیس سازمان «سمت» در امور بین الملل دیدار و گفتگو کردند و با فعالیتهای «سمت» آشنا شدند. 

هیات افغانستانی ضمن آشنایی با مجموعه کتابهای آموزش زبان انگلیسی تخصصی ESP سازمان، از نمایشگاه ویژه کتاب های منتشر شده توسط سازمان «سمت» برای دانشگاه های افغانستان نیز دیدن کردند.

این هیات در این بازدید با دکتر محمدرضا سعیدی معاون اجرایی «سمت» نیز ملاقات کردند و وی توضیحاتی درباره سابقه روابط این سازمان با وزارت تحصیلات عالیه افغانستان ارائه داد.

در این دیدار، تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان گفت: «سمت» سازمان بیگانه‌ای نیست و از طریق آثار گرانقدری که در عرصه علوم اجتماعی و علوم انسانی منتشر کرده ‌است، در افغانستان نامی آشنا و گرانقدر و پرارزش است و کمتر محصل و دانشجو و استادی در دانشگاههای افغانستان یا کمتر پژوهشگری وجود دارد که در خانه‌اش آثاری از تألیفات «سمت» نباشد.

وی افزود: «سازمان «سمت» به عنوان نهاد بزرگ تولیدکننده کتب علمی دانشگاهها در ایران، در افغانستان نیز مورد توجه است و طبیعتا آثار آن در تکوین بخشی از علوم اجتماعی و علوم سیاسی و علوم انسانی در افغانستان نیز نقش بسزا و ارزنده‌ای داشته است. 

رئیس دانشگاه خصوصی «افغانستان» یادآور شد: امروز ما به نوع دیگری با «سمت» و کارهایی که برای افغانستان انجام داده است آشنا شدیم. «سمت» امروز با «سمت» که دیروز می‌شناختم متفاوت است و خوشحالم که در همسایگی ما سازمانی وجود دارد که به تولید دانش و به ویژه بومی‌سازی علوم اجتماعی و انسانی اهمیت می‌دهد.

وی اضافه کرد: با توجه به فرهنگ مشترک میان افغانستان و ایران، طبیعتاً هرگونه بومی‌سازی و اسلامی‌سازی دانش مورد توجه حکومت و مردم افغانستان نیز هست و ما تبعات مثبت آن را در داخل افغانستان هم شاهد خواهیم بود.

کد N1434977

وبگردی