آفتاب

تشدید کنترل و عبور و مرور در مرزهای ترکیه

تشدید کنترل و عبور و مرور در مرزهای ترکیه

ایرنا نوشت: بینالی یلدریم' نخست وزیر ترکیه امروز پنجشنبه در آنکارا گفت: از دید دولت عبور و مرور غیرمجاز و غیرقانونی از مرزهای کشور، جرم و عبور دشمن است و به شدت با آن مقابله خواهد شد.

یلدریم در نشست با استانداران سراسر ترکیه در تشریح رویکرد تازه دولت در مقابله با پ.ک.ک و فعالیت های تروریستی که به گفته او از موضع تدافعی به موضع تهاجمی تغییر یافته است، تصریح کرد: هیچ بهانه ای برای توجیه عبورهای غیرمجاز از مرزهای ترکیه قابل قبول نیست. ترکیه مجبور است در راه مبارزه با تروریسم، ابتدا مرزهای خود را به شدت کنترل کند.

وی با تاکید بر اهمیت حراست بی وقفه و بی توجیه از مرزهای ترکیه در مقابله با عبورهای غیرمجاز خطاب به استانداران استانهای مرزی ترکیه گفت: هر عبوری خارج از مبادی مرزی ترکیه، جرم است. هیچ تردیدی در مقابله با عبورهای غیرمجاز نباید نشان داده شود. بلافاصله باید مقابله شود.

وی با اشاره به عملیات اخیر ارتش ترکیه در مناطق جنوب شرق این کشور گفت: در این عملیات ارتش وارد مناطقی شده است که 25 سال تحت کنترل تروریست های جدایی طلب (پ.ک.ک) بود.

ارتش ترکیه بیش از یک هفته است که عملیات گسترده ای را در مناطق کوهستانی حکاری - چکورجا و شمدینلی، وان - چالدران - تندورک شروع کرده است. در این عملیات گفته شده که نزدیک به 200 تن از عناصر پ.ک.ک که از شمال عراق وارد خاک ترکیه شده بودند، کشته شده اند.

ارتش ترکیه در این عملیات نزدیک به 30 تن نیز تلفات داشته است. ترکیه در این راستا مناطقی از شمال عراق را نیز بمباران کرده است.

گفته می شود هدف ارتش ترکیه پاکسازی عناصر پ.ک.ک از منطقه پیش از شروع تدارکات زمستانی آن در مناطق کوهستانی است. عملیات نظامی در مناطق صعب العبور کوهستانی شرق و جنوب شرق ترکیه در فصل زمستان دشوار می شود.

نخست وزیر ترکیه گفته است هیچ راه حل سیاسی مطرح نیست و پ.ک.ک این فرصت را از دست داده است.
آتش بسی که همزمان با شروع فرایند موسوم به حل مساله حدود سه سال پیش شروع شده بود، در 22 جولای سال گذشته به پایان رسید و ترکیه دوباره شاهد درگیری های فزاینده ای در مناطق شرق و جنوب شرق این کشور شده است.

جنگ شهری که برای اولین بار در ماههای اخیر در شهرهای کردنشین شروع شده بود، با عملیات گسترده ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه تقریبا به پایان رسیده و درگیری ها دوباره به مناطق کوهستانی کشیده شده است.

یلدریم یکشنبه گذشته برنامه جامعی را برای بازسازی شهرهای تخریب شده و توسعه اقتصادی و جبران خسارات اصناف و کسبه و همچنین جذب سرمایه به این مناطق اعلام کرد.

52311

کد N1431023

وبگردی