آفتاب
رئیس منطقه سازمان بهداشت جهانی:

بیماری مالاریا در سریلانکا ریشه کن شد

بیماری مالاریا در سریلانکا ریشه کن شد

دهلی نو-ایرنا- رئیس منطقه ای سازمان بهداشت جهانی از ریشه کنی کامل بیماری مالاریا در سریلانکا خبر دارد.

به گزارش ایرنا،دکتر 'پونم کتراپال سینگ' روز چهارشنبه در حاشیه نشست منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در کلمبو اظهار کرد سیاست گذاری دقیق و موثر سریلانکا از مهمترین علت موفقیت این کشور در ریشه کنی مالاریا است .
وی اظهار کرد سریلانکا در اوایل قرن بیستم از جمله کشور هایی بود که بیماری مالاریا در آن شیوع زیادی داشت .
رئیس منطقه ای سازمان بهداشت جهانی با اشاره به افزایش موارد ابتلاء به بیماری مالاریا در سالهای 1970 تا 1980 اظهار کرد دولت سریلانکا با تغییر استراتژی خود، مبارزه جدی با پشه و انگل ناقل این بیماری را هدف قرار داد.
سازمان بهداشت جهانی همچنین با صدور بیانیه ای در شصت و نهمین دوره نشست کمیته منطقه ای سازمان جهانی برای مناطق جنوب شرق آسیا که در کلمبو درحال برگزاری است ، ریشه کنی مالاریا در سریلانکا را تائید کرد.
'سریسینا' رئیس جمهوری کنونی سریلانکا که در زمان ریاست جمهوری 'راجاپاکسا' وزیر بهداشت سریلانکا بود به همراه وزارت بهداشت عمومی جمهوری دموکراتیک کره جایزه بهداشت عمومی منطقه را از سوی سازمان بهداشت جهانی به دلیل دستاورد های مهم و نقش بسیار موثر آنها در رسیدن به اهداف بهداشتی عمومی دریافت کردند.
کشور سریلانکا با وجود جنگ داخلی چندین ساله، توجه زیادی به بهداشت عمومی خود کرده است.
هند در زمینه بیماری مالاریا در مرحله کنترل قرار دارد و این کشور تلاش می کند تا سال 2017 مالاریا دراین کشور ریشه کن شود.
سازمان بهداشت جهانی چندی پیش با انتشار گزارشی در روز جهانی مالاریا برآورد کرده است که تا سال 2020 در 21 کشور جهان بیماری مالاریا ریشه کن خواهد شد.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که از سال 2000 نرخ مرگ و میر ناشی از مالاریا در سطح جهان 60 درصد کاهش یافته است .
براساس این گزارش همچنان نیمی از جمعیت جهان همچنان در معرض خطر ابتلاء به این بیماری قرار دارند.
در سال گذشته 214 میلیون مورد ابتلا به بیماری در 95 کشور جهان گزارش شد و بیش از 400 هزار نفر براثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
*آساق*267*1600
کد N1428924

وبگردی