آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

«اپرای مردان سبیل استالینی» در بازار/ رمانی برای عبرت از تاریخ

«اپرای مردان سبیل استالینی» در بازار/ رمانی برای عبرت از تاریخ

محمد اسماعیل حاج‌علیان رمانی تازه بر مبنای حوادث تاریخی ایران معاصر با عنوان «اپرای مردان سبیل استالینی» منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رمانی تازه از محمد اسماعیل حاج‌علیان با عنوان «اپرای مردان سبیل استالینی» از سوی موسسه نشر هیلا راهی بازار کتاب شد.

حاج‌علیان در گفتگو با مهر درباره این رمان که تمی تاریخی دارد، گفت: کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ اتفاقی عجیب در تاریخ ایران معاصر به شمار می‌رود و جزو ارزان‌ترین کودتاهایی است در دنیا رخ داده و البته برای مردم ایران در بدترین بازه زمانی اتفاق افتاد. این کودتا زمانی شکل می‌گیرد که در ایران حس ناسیونالیستی تازه در حال شکل‌گرفتن است. ما تا قبل از مشروطه کمتر شاهد این حس و تغییرات در سطح بودیم اما در این دوره مردم کم‌کم ارزش تاثیرگذاری خود را درک و مزه آن را چشیدند. این مساله با جنش ملی شدن صنعت نفت و دولت محمد مصدق نیز عجین شد و نوعی اصلاح خواهی مردمی را در کشور رقم زد که تاپیش از آن سابقه نداشت. در چنین فضایی بدترین ضربه به مردم و کشور در قالب کودتا وارد می‌شود.

وی ادامه داد: مدت‌های زیادی بود که درباره این واقعه مطالعه داشتم و حس می‌کردم که خیلی کم در این زمینه کار داستانی خلق شده است. باورم این است که در مورد این اتفاق هنوز باید بنویسیم. این روزها که دوباره بحث مذاکرات در کشور رونق دارد و گفته می‌شود این مذاکرات دستاوردهایی داشته و البته منتقدانی نیز دارد، حس عجیبی به من نویسنده می‌گفت که تاریخ در حال تکرار است. به همین خاطر این رمان را در قالب تلنگری تاریخی به حافظه مردمم نوشتم تا به یاد داشته باشند که باید از تاریخ همواره درس گرفت.

وی در ادامه با اشاره به سه فصل از رمان خود گفت: این رمان به طور کامل بر مبنای شخصیت‌های حقیقی نوشته شده اما من تمامی اسامی را تغییر دادم به جز آنهایی که واقعا از نظر تاریخی میسر نبود. فصل اول کتاب با عنواون بخت توران شاهی روایتی است از زندگی زن و مردی که در آستانه ازدواج زندگی خود را نابود شده می‌بینند. این دو فعال سیاسی در دوران کودتا دستگیر و مرد به دلیل فعالیت سیاسی‌اش اعدام می‌شود.

حاج‌علیان افزود: فصل دوم کتاب با عنوان اصغر خالدار داستانی زندگی یکی از عناصر کارآزموده ایرانی ساواک است که در سازمان‌های اطلاعاتی خارجی آموزش دیده و در بحبوحه انقلاب به همراه ژنرال هایزر به ایران سفر می‌کند.

این نویسنده تصریح کرد: در دو بخش ابتدایی رمان نگاهی نیز به برخی افسانه‌های خرافی ایرانیان داشته‌ام و در درون متن و کنار شخصیت‌ها آنها را جاری کرده‌ام.

به گفته حاج علیان فصل سوم از این رمان که در قالب دو سه صفحه سفید منتشر شده، بخشی است که او نوشتنش را در اختیار مخاطبش قرار داده و انتظار نوشتنش از سوی آنها را دارد.

رمان «اپرای مردان سبیل استالینی» را نشر هیلا در ۱۵۶ صفحه با قیمت ۹۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

کد N1428639

وبگردی