آفتاب
استاد موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع:

افزایش جمعیت شهرنشینی تهدیدی برای تنوع زیستی است

افزایش جمعیت شهرنشینی تهدیدی برای تنوع زیستی است

شهرکرد - ایرنا - استاد موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی تهدبدی برای تنوع زیستی جانوری و گیاهی است.

به گزارش ایرنا، ولی الله مظفریان روز چهارشنبه در همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی در دانشگاه شهرکرد افزود: هم اکنون به منظور توسعه مناطق مختلف شهری و گسترش جاده ها و اشغال اراضی، زیستگاه گونه ها هر روز تنگ تر می شود که این امر زمینه انقراض گونه ها را افزایش می دهد.
وی به اجرای طرح جامع کشاورزی از سال 1365در استان چهارمحال وبختیاری اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح یکهزار و 360 گونه گیاهی در 2 پوشش جنگلی و مرتعی استان شناسایی و جمع آوری شده است.
به گفته وی، در پوشش جنگلی این استان، گونه بلوط وجود دارد و 66 گونه گیاه درختی و درختچه ای نیز در استان شناسایی شده است.
مظفریان از شناسایی 85 گونه دیگر در این استان اشاره کرد و گفت: با توجه به موقیت کوهستانی استان بیشتر گونه های گیاهای ارتفاع پسند و در کنار سنگ و صخره ها مشاهده می شود.
وی از شناسایی گونه گیاه دارویی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: مستندات علمی و تاریخی حکایت از 198 گونه از این گیاهان دارویی در این استان دارد.
به گفته وی، از مجموع یکهزار و 360 گونه شناسایی شده در استان 360 گونه در ردیف گونه های انحصاری ایرانی و چهارمحال وبختیاری است که 70 گونه آن انحصاری این استان است.
مدیر طرح ملی حفاظت از محیط زیست زاگرس مرکزی نیز گفت: اجرای طرح زاگرس مرکزی یک تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ارتباط با تعهدی است که به جوامع بین المللی داده است.
شیرین ابوالقاسمی افزود: در این طرح مکانیزم مدیریت پایدار منابع طبیعی توسط مردم انجام می شود که تاکنون با آموزش هایی که در جوامع محلی انجام شده است این امر تا حد زیادی در بین جوامع محلی فرهنگ سازی شده است.
وی حساس سازی مردم در حوزه حراست و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را یکی از سیاست های اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: برای گسترش این طرح از زاگرس مرکزی به کل زاگرس و همچنین تمام کشور نیاز به آمایش سرزمین است.
ابولقاسمی افزود: براساس نقشه آمایش سرزمین در زاگرس مرکزی 134 کاربری متناسب با پتانسیل طبیعت تعریف شده است.
به گفته وی، براساس ارزیابی های برای هر سال بهره گیری و استفاده از طبیعت یک و نیم سال اجازه احیا و بازسازی نیاز است.
نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار به همت دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد به عنوان نهاد آموزش عالی منابع طبیعی در قلب زاگرس با همکاری طرح ملی حفاظت تنوع زیستی زاگرس مرکزی و انجمن جنگل بانی ایران به مدت 2 روز برگزار می شود.
7360/6021
کد N1418740

وبگردی