آفتاب

مسئولان از وضعیت پزشک‌خانواده در فارس ابراز رضایت می‌کنند

مسئولان از وضعیت پزشک‌خانواده در فارس ابراز رضایت می‌کنند

همشهری آنلاین: رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: برنامه پزشک خانواده در استان فارس بخوبی در حال اجراست و این برنامه می‌تواند در سایر استان‌ها هم اجرا شود.

به گزارش همشهري آنلاين، رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي‌گويد: برنامه پزشك خانواده در استان فارس در ريل اصلي خود قرار گرفته است گرچه هنوز براي اجرايي شدن كامل اين برنامه محدويت هايي وجود دارد اما مشكلات و موانع را پشت سر گذاشته و در مسير رو به رشدي قرار داريم.

دكتر محمد هادي ايمانيه تاكيد مي‌كند: از آنجا كه اجراي پزشك خانواده از تكاليف برنامه پنجم توسعه كشور و همچنين سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري است، در استان فارس با تلاش و همت همه دست اندركاران برنامه پزشك خانواده، را اجرا كرديم و به نظر مي‌رسد كه اين برنامه درسایر استان‌ها هم مي‌تواند اجرا شود.

  • ابراز رضايتمندي مسئولان از وضعيت پزشك خانواده در فارس

رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز در عين حال از ابراز رضايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مسئولان از اجراي برنامه پزشك خانواده در استان فارس هم مي‌گويد.

ايمانه خاطر نشان مي‌كند: در نشست چند روز قبل كه با اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي داشتيم، نمايندگان عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي هم بر اجراي پزشك خانواده تاكيد داشتند و از چكونگي اجراي برنامه پزشك خانواده در استان فارس، راضي به نظر مي‌رسيدند ضمن آنكه در اجلاس روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كه در تهران برگزار شد، جناب آقاي نوبخت هم از وضعيت پزشك خانواده در استان فارس ابراز رضايت كردند.

  • پزشك خانواده تكليف قانوني، علمي و منطقي

رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه اجراي برنامه پزشك خانواده هم يك تكليف قانوني و هم يك تكليف علمي و منطقي است  روند اجراي اين برنامه  در استان فارس را مناسب  و مطلوب ارزيابي مي‌كند.

  • روند اجراي پزشك خانواده در فارس

 او درباره روند اجراي برنامه پزشك خانواده در استان فارس مي‌گويد: بيش از 90 درصد جمعيت شهري، پزشك خانواده را انتخاب كرده اند. تمام بيمارستان‌ها، ارجاعات پزشك خانواده را پذيرفته اند. يك هزار و 700 متخصص و فوق تخصص ، يك هزار و 250 قرارداد را امضا كرده اند و مشغول فعاليت هستند. تقريبا همه داروخانه و آزمايشگاه‌ها و راديو لوژي‌ها براي برنامه پزشك خانواده، قرارداد همكاري امضا كرده اند و مشغول فعاليت هستند. علاوه براين، 95 درصد پزشكان عمومي كه شاغل هستند و مطب دارند، تحت عنوان پزشك خانواده فعاليت مي‌كنند.

  • چالش‌هاي موجود از زبان ايمانيه

رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز اما از مشكلات و چالش‌هاي موجود هم مي‌گويد به گفته ايمانيه، با وجود همه موفقيت‌هاي برنامه پزشك خانواده در استان فارس، اين برنامه با چالش‌هايي هم روبه رو ست.

  • بيمه‌ها كمك كنند

ايمانيه مي‌گويد: يكي از چالش‌هاي اصلي موضوع پرداخت بيمه هاست چرا كه اين برنامه به شدت به پرداخت بيمه‌ها وابسته است و نظام فعلي پرداختي موجود اين برنامه را دچار مشكل خواهد كرد به همين دليل، به نظر مي‌رسد كه بايد اين مشكل هر چه زودتر با تدبير، مرتفع شود. بايد پرداختي پزشكان خانواده بموقع پرداخت شود.

او همچنين اضافه مي‌كند: گرچه وضعيت پرونده سلامت الكترونيك كه يكي از زير ساخت‌هاي برنامه پزشك خانواده است وضعيت روبه رشدي دارد اما به نظر مي‌رسد كه نياز به نرم افزار مشتركي بين وزارت خانه‌هاي بهداشت و همچنين رفاه كه مسئول بيمه‌ها ست، وجود دارد.

این طرح درحوزه زیرساخت‌ها و آي تي، که مرتبط با وزارت ارتباطات وفناور ی اطلاعات است در روستاها با مشکلاتی همراه است اما در شهرها کمک خوبی از سوی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، شده است.

 ايمانيه، از جمله مهمترین دستاوردهای این برنامه را بهره برداری از نرم افزار سیب مي‌داند و مي‌گويد با استفاده از این نرم افزار می‌توانیم قابلیت اجرایی شدن این طرح را به طور واضح ببینیم و همچنین نسخه‌های الکترونیک که پزشکان برای بیماران مي‌نويسند را بخوبي رصد و ارزيابي كنيم.

  • ضرورت و لزوم فرهنگ‌سازي

 او از ضرورت و لزوم فرهنگ‌سازي براي اجراي برنامه پزشك خانواده هم مي‌گويد و كمك رسانه‌ها را در اين زمينه مهم و ضروري توصيف مي‌كند.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي‌گويد: براي فرهنگ سازي و قبول پذيرش همه مردم به برنامه پزشك خانواده، نياز به كمك رسانه‌ها، احساس مي‌شود. بايد با فرهنگ سازي مستمر و بموقع مردم را مطلع كنيم و آموزش دهيم كه براي درمان هر دردي، نياز به تخصص محوري و فوق تخصص محوري نيست بلكه بسياري از مشكلات مردم با مراجعه ابتدايي به پزشك خانواده قابل حل است و اين مسئوليت به عهده پزشك خانواده است كه با معاينه دقيق آنجا كه صلاح دانست، بيمار را به سطح بعد ارجاع دهد.

به گفته ايمانيه، 90 درصد مشكلات درماني، با مراجعه به پزشكان خانواده قابل حل است و اين فرهنگ اشتباهي است كه مردم براي درمان هر دردي بجاي اينكه به پزشكان خانواده مراجعه كنند به پزشكان متخصص و فوق تخصص در ابتداي كار، مراجعه مي‌كنند.

رییس دانشگاه علوم پزشگی شیراز در ادامه گفت و گو تصريح مي‌كند كه پزشگ خانواده آماده آسفالت هست و مي‌تواند در استان‌هاي ديگر اجرا شود اما اين مهم منوط به آن است كه براي اجرا در استا ن‌‌هاي ديگر از تجربه استان‌هاي فارس و مازندران كه پزشك خانواده در حال اجرا ست، بخوبي و مناسب استفاده شود .

ايمانه تصريح مي‌كند: اجراي برنامه پزشك خانواده، به نفع اقشارآسیب پذیر جامعه است ما این موفقیت را در شیراز به وضوح مشاهده كرديم.

او  از جمله مهمترین دستاوردهای این طرح را بهره برداری از نرم افزار سیب  مي‌داند و مي‌گويد: با استفاده از این نرم افزار می‌توانیم قابلیت اجرایی شدن این طرح را به طور واضح ببینیم و همچنین نسخه‌های الکترونیک که پزشکان برای بیماران مي‌نويسند را رصد و ارزيابي كنيم.

به گفته رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز، برنامه پزشك خانواده، در کشورها ی انگلستان، استرالیا، هلند، کانادا و کشورهایی که رتبه بند ی بالایی دارند در حال اجراست و دستاوردها و پيامدهاي مثبت بسيار دارد.

کد N1415026

وبگردی