آفتاب
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور:

سیاست دولت یازدهم در اکتشافات معدنی گرایش از سطح به عمق است

سیاست دولت یازدهم در اکتشافات معدنی گرایش از سطح به عمق است

تهران- ایرنا- رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: دولت یازدهم در موضوع اکتشافات معدنی کشور سیاست به عمق رفتن را جایگزین سطح ساخته و این مهم برپایه نیاز جمهوری اسلامی تعریف شده است.

به گزارش ایرنا، محمدتقی کره ای به مناسبت هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور) در جمع کارشناسان بخش معدن افزود: یک درصد از خشکی های دنیا در ایران واقع شده و انتظار می رود یک درصد از ذخایر دنیا را نیز دراختیار داشته باشیم.
وی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی در زمینه ذخایر نفت، گاز، مس، آهن، سرب و روی بیش از یک درصد ذخایر دنیا را در اختیار دارد و درعین حال از نظر
وجود ذخایر معدنی و منابع طبیعی ایران جایگاه بسیار مناسبی در جهان به خود اختصاص داده است.
کره ای، سیاست های کلی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در دولت یازدهم را علاوه بر بحث اطلاعات پایه، تمرکز براین امر دانست که با توجه به نیاز کشور اکتشافات را از سطح به سمت عمق سوق دهیم.
وی یادآورشد: براساس استانداردهای بین المللی چنانچه بتوانیم عمق متوسط اکتشاف در کشور را به 150 متر برسانیم، ذخایر موجود به سه برابر افزایش می یابد و در این رابطه مهمترین فاکتوری که به این مطالعات کمک می کند، ژئوفیزیک هوایی است.
کره ای اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده در سال گذشته، برابر با یک دوره 10 ساله در کشور، مطالعات ژئوفیزیک هوایی در استان های مختلف انجام شد و این برنامه کماکان به عنوان سیاست های اصلی وزارتخانه است.
به گفته وی، کشورهای توسعه یافته به سمت اکتشاف عناصر راهبردی روی آورده اند و سازمان زمین شناسی در این زمینه کل کشور را تحت پوشش مطالعات اولیه قرار داده و استان هایی را مشخص کرده و به ترتیب اولویت مطالعات سه استان مشخص شده است.
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه در سال 2010 در رده بندی جهانی، ایران به عنوان سومین کشور از نظر بلایای طبیعی معرفی شد، گفت: ایران یک درصد وسعت خشکی های دنیا را در اختیار دارد و انتظار می رود در زمینه بلایای طبیعی هم یک درصد خسارات را داشته باشد؛ در زمینه زلزله هایی که منجر به کشته شدن بیش از 10 هزار نفر شده، در 100 سال گذشته سهم کشورمان 16درصد اعلام شده است.
کره ای اضافه کرد: آمارهای منتشر شده نشان می دهد از مجموع 42 پدیده بلایای طبیعی در دنیا 32 واقعه طبیعی در کشور ما رخ داده است.
وی یادآورشد: پیش از این سه استان کشور سیل خیز بود اما امروز همه استان های کشور با این پدیده درگیرند؛ از سوی دیگر در 10 سال گذشته یک استان با مساله ریزگردها روبرو بود، درحالی که الان تمامی استان ها با این شرایط درگیرند.
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: سیاست دولت تدبیر و امید در حوزه معدنی تقویت و تکمیل حلقه های آخر فرآوری مواد معدنی است، زیرا با خود ارزش افزوده و ثروت و اشتغال به همراه دارد.
به گفته این مقام مسئول، راهبرد اولویت دار سازمان یاد شده، اکنون بر اکتشاف عناصر راهبردی و کانسرهای پنهان تمرکز دارد و اکتشاف کانسارها یا ذخایر معدنی پنهان در مناطق مختلف کشور در دستور کار سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی قرار دارد.
به اعتقاد کره ای، در حوزه اکتشافات معدنی باید به سمت به کارگیری فناوری های نوین و تجهیزات مدرن پیش رفت تا بهره وری در این زمینه افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاونت امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برپایه تفاهمنامه ای شناسایی ذخایر معدنی در گستره ای به مساحت 250 هزار کیلومتر مربع را از آذرماه 1393 در دستور کار قرار دادند و تاکنون ذخایری در مرحله مقدماتی 400 میلیون تن سنگ آهن، 500 میلیون تن زغالسنگ و 90 تن طلا کشف شده است.
اقتصام ** 1559 ** 2023
کد N1412894

وبگردی