آفتاب
در پورتال وزارت کشور؛

سامانه ثبت تشکل‌های سیاسی، صنفی و اقلیت‌های دینی افتتاح شد

سامانه ثبت تشکل‌های سیاسی، صنفی و اقلیت‌های دینی افتتاح شد

سامانه سامانه ثبت تشکل‌های سیاسی، صنفی و اقلیت‌های دینی با هدف شفافیت در فرآیند ثبت نام و تسریع در اخذ مجوز، در پورتال وزارت کشور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح سامانه ثبت تشکل های سیاسی، صنفی و اقلیت های دینی عصر امروز با حضور محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد.

با افتتاح این سامانه در پورتال وزارت کشور از این به بعد، تمامی فرآیند ثبت یک تشکل سیاسی و صنفی به صورت مکانیزه انجام می‌شود و تمامی فرآیند از زمان تقاضا تا اخذ مجوز در این سامانه قابل رؤیت است.

بر اساس این سامانه جدید، فرآیند و محدوده زمانی برای اخذ مجوز یک تشکل سیاسی و صنفی برای اعلام ثبت نام ۵ روز، بررسی نهایی ۲ روز، انجام استعلامات از دستگاه های بیرونی ۶۰ روز و ارسال به دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ۵ روز زمان می برد.

همچنین از این پس، در یک فرآیند زمانی تدریجی تمامی احزاب و تشکل های سیاسی که در گذشته مجوز گرفته اند نیز باید اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند.

محمدامین رضازاده مدیرکل سیاسی وزارت کشور در این مراسم با بیان اینکه ۵۲۸ تشکل صنفی، سیاسی و کانون بازنشستگی در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد، ۸۶ تشکل در دولت یازدهم به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: ۳۸ درصد از این تشکل های صنفی- سیاسی در دولت یازدهم تمدید پروانه کردند که برخی از آنان ۱۲ سال پروانه‌شان تمدید نشده بود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: همچنین در حوزه اقلیت های دینی ۲ تشکل به ثبت رسیده که بیشتر از این درخواستی برای ثبت تشکل های دینی نداشته ایم و هم اکنون ۶۰ تشکل اقلیت های دینی در کشور فعال هستند.

وی با بیان اینکه در این دولت ۱۷ حزب سیاسی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: امیدواریم شاهد فعالیت بیشتر اعضا و ارکان جامعه حزبی باشیم.

رضازاده با اشاره معضل ثبت تشکل های صنفی و سیاسی گفت: در راستای توسعه دولت الکترونیک، ثبت تشکل های سیاسی و صنفی به صورت رایانه‌ای امروز محقق شد که تسریع، شفافیت و سهولت دسترسی از ویژگی های این سامانه است.

کد N1410941

وبگردی