آفتاب

استاندار آذربایجان شرقی: دولت بیش از مجموع 18 سال قبل به بخش معدن استان توجه کرد

استاندار آذربایجان شرقی: دولت بیش از مجموع 18 سال قبل به بخش معدن استان توجه کرد

تبریز- ایرنا- استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیریت ارشد استان نسبت به اجرای پروژه تولید آلومینا از نفلین سینیت بی تفاوت نیست، گفت: در آینده نزدیک مناقصه بین المللی برای اجرای این طرح عظیم برگزار می شود.

اسماعیل جبارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو اختصاصی با ایرنا افزود: در دولت تدبیر و امید بیشتر از مجموع 18 سال گذشته به طرح های مختلف در بخش معدن استان از جمله مس و نفلین سینیت توجه شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن چندی پیش در مصاحبه با یکی از پایگاه های خبری محلی تبریز، ادعاهایی مبنی بر کم توجهی به بخش معدن آذربایجان شرقی مطرح کرده بود.
استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: طرح نفلین سینیت یا همان پروژه تولید آلومینا از نفلین سینیت که در دولت آقای خاتمی کلنگ زنی شده بود، در دولت های بعدی متوقف شد.
جبارزاده گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم همانقدر که به بحث دریاچه واقف بودیم، به بخش معدن نیز توجه وی‍ژه وجود داشت و از جمله مطالبات به حق مردم استان بود که در دولت مطرح شد و خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که اطلاعات و شناخت کافی از این پروژه داشت دستورات ویژه برای افزایش فعالیت این معدن داد.
وی با بیان اینکه در دولت های گذشته، این طرح به پیمانکاران متعدد واگذار شده بود، افزود: در دولت یازدهم متوجه شدیم نیاز اصلی طرح، انجام مطالعات دقیق علمی و روز دنیا است که انجام نگرفته بود.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: از این رو برای انجام تحقیقات علمی از شرکت اتوتک آلمان که یکی از شرکت های مطرح و توانمند در حوزه مطالعات مهندسی معدن است، اوایل سال 1394 با دستور وزیر صنعت و معدن قراردادی به ارزش 9 میلیون یورو بسته شد.
وی اضافه کرد: امضای این تفاهم نامه در حالی انجام شد که در دولت های قبلی چنین اعتباری برای این موضوع هزینه نشده بود و به دلیل تحریم ها نتوانستیم مبلغ این قرار داد را پرداخت کنیم.
جبارزاده با اشاره به رفع تحریم ها و امضای برجام، گفت: در مدت شش ماه پس از برجام، شرکت آلمانی طرف قرارداد گزارش اولیه خود را ارئه داد که متاسفانه اعداد و ارقام گزارش درباره ذخیره معدن نگران کننده بود.
وی با تاکید بر اینکه هدف ما از اجرای این پروژه تولید آلومینا است، گفت: در این پروژه ظرفیت تولید آلومینا 200 هزار تن می باشد، ولی مواد زائدی که با اجرای این طرح استخراج می شود، به قدری است که کل شهرستان از بین می رود.
وی تشریح کرد: بر اساس برآورد شرکت آلمانی، مواد زائد استخراجی از معدن نفلین سینیت سراب در صورت تبدیل سالانه 3.6 تا چهار میلیون تن سیمان و 150 هزار تا 200 هزار تن انواع نمک های کربنات سدیم است که آلاینده محیط زیست هستند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح 600 تا 900 میلیون دلار است، خاطرنشان کرد: 20 درصد تولیدات این کارخانه محصول مورد هدف بوده و 80 درصد آن موادی است که قصد تولید آن را نداریم و این موضوع چرایی اجرای این طرح را زیر سوال می برد.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر وامید هیچ روز غافل از بخش معدن استان نبوده ایم، اضافه کرد: با اجرای مناقصه بین المللی که در ماه های آینده انجام خواهد شد میزان دقیق سرمایه گذاری برای اجرای طرح تولید آلومینیا از نفلین سینیت مشخص می شود.
جبارزاده ادامه داد: با توجه به اینکه بازار سیمان مناسب نیست و کشش ندارد، باید تدابیری اتخاذ شود که با اجرا شدن این پروژه بیابان های سراب به انبار سیمان یا کربنات سدیم تبدیل نشود؛ به همین دلیل نیز به شرکت آلمانی مورد قرار داد ماموریت داده شده که نسبت به بالا بردن توجیهات این طرح مطالعات انجام دهد.
وی تاکید کرد: مصمم به عملیاتی کردن این پروژه هستیم اما طرح باید اگاهانه و با تمهیدات لازم اجرایی شود و طوری نباشد که واحدی ایجاد و اشتغال زایی صورت گیرد ولی بعد از یکسال تعطیل شود.
طرح تولید آلومینیا از نفلین سینیت در زمینی به وسعت 560 هکتار و با اشتغال زایی دو هزار و 500 نفر از جمله طرح های برجسته حوزه معدن آذربایجان شرقی است که کلنگ آن 18 سال قبل زمین شد، ولی در دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات عدیده مالی و اقتصادیف توجه ویژه ای به آن شد.

** ظرفیت مس سونگون در دولت تدبیر و امید دو برابر شد
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در زمان تحویل گرفتن دولت، ظرفیت تولید کنسانتره مس استان 150هزار تن بود که دردولت یازدهم با افتتاح فاز دوم مس سونگون این ظرفیت دو برابر شد.
وی اظهار کرد: این کنسانتره باید به مس کاتدی که ماده اولیه برای صنایع پایین دستی است، تبدیل شود .
جبارازده ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های مدیریت ارشد استان این است که با اجرای پروژه ذوب مس ، محصول دیگر اسید سولفوریک تولید خواهد شد که این نیز موجب آلایندگی بالای محیط زیست می شود.
وی با اشاره به تعصب وزیر صنعت و معدن نسبت به صنایع، ادامه داد: با دستور وزیر تحقیقات مختلفی برای اجرای این پروژه به روش های روز جهانی در آن مواد آلاینده محیط ایجاد نمی شود در حال مطالعه است و جلسات متعددی با حضور شخص وزیر با اساتید و صاحبنظران این امر برگزار شده است.
معدن مس سونگون و کارخانه تولید مس سونگون در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله این کانسار از شهر تبریز 130 کیلومتر است.
ذخیره احتمالی این معدن بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن با توجه به اکتشافات انجام گرفته حدود 796 میلیون تن برآورد شده است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون حدود 1.7 میلیارد تن سنگ مس با عیار 61 درصد است.
در این معدن غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات همراه وجود دارد.
6120/518
کد N1405976

وبگردی