آفتاب
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان خبر داد:

تثبیت ۱۰۰هزار هکتار از بیابان‌های استان سمنان/ وجود ۲۲نقطه بحرانی

تثبیت ۱۰۰هزار هکتار از بیابان‌های استان سمنان/ وجود ۲۲نقطه بحرانی

سرخه - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه ۵۵درصد از مساحت استان را کویر و بیابان تشکیل می دهد، گفت: ۱۰۰هزار هکتار از بیابان های استان با طرح های جهادی تثبیت شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، علینقی حیدریان صبح پنج شنبه در دیدار با سرپرست فرمانداری سرخه به میزبانی دفتر وی، ضمن اشاره به عملکرد منابع طبیعی در سطح استان سمنان، ابراز داشت: این استان با دارا بودن ۵۵درصد مساحت کویری و بیابانی به عنوان سومین استان کویری کشور شناخته شده است که این مهم وظایف این نهاد در اجرای طرح های بیابان زدایی و حفظ این منابع طبیعی را سنگین تر خواهد کرد.

وی افزود: طرح ها و عملکرد مطلوب سال های گذشته از سوی منابع طبیعی استان سمنان خوشبتانه باعث پیشرفت های خوبی در راستای پیشبرد سیاست های حفظ منابع طبیعی، طرح ترسیب کربن، طرح هایی مانند کاداستر، جنگلانه و ... در سطح استان و به ویژه شهرستان های شرقی شده است که این امر نوید روزهای سبز را در حیطه منابع طبیعی منطقه می دهد.

۲۲نقطه بحرانی در استان سمنان وجود دارد

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان همچنین گفت: منابع طبیعی وظایف بسیار مهم و خطیری را از اوایل انقلاب و تاسیس این نهاد در زمینه های مختلف اعم از حفظ و حراست از جنگل ها، مراتع و بیابان ها، توسعه جنگل ها و مراتع دست کاشت، اصلاح و احیاء گونه های گیاهی، بیابان زدایی و تشخیص و تفکیک حریم قانونی اراضی ملی عهده دار بوده و هم اکنون نیز در حال خدمت رسانی است.

حیدریان درباره آخرین وضعیت انفال و منابع طبیعی در استان سمنان هم گفت: در حال حاضر ۴۷۰هزارهکتار مساحت بیابانی با۲۲ نقطه بحرانی در استان وجود دارد که با عملکرد اداره کل منابع طبیعی خوشبختانه تاکنون ۱۰۰هزار هکتار از این مناطق با اجرای طرح های بیان زدایی تثبیت شده است.

وی با بیان اینکه ۳۷۰هزار هکتار مساحت بیابانی استان سمنان نیازمند توجه ویژه و جدی مسئولان است، افزود: امروزه بیابان زایی به دلیل خشکسالی های گسترده به پدیده شومی برای استان و کشور بدل شده که مهاجرت به شهرها، گسترش بیابان ها، کمبود منابع آبی و در نهایت مشکلات اجتماعی از جمله آثار سوء آن هستند لذا بیابانزدایی در قالب طرح های مختلف می بایست مورد عنایت تمام دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

بیابان زدایی مورد توجه ویژه مسئولان

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان همچنین گفت: بیابانزدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در سال های اخیر نگاه ویژه ای به این مقوله صورت گرفته که نگاه سازمان ملل متحد به طرح هایی نظیر ترسیب کربن در زمره این عنایات است و ما نیز در کشور و استان می بایست توجه بیشتری به این مقوله مهم داشته باشیم.

حیدریان گفت: خوشبختانه در یک سال اخیر برای اداره منابع طبیعی سرخه از محل اعتبارات تملک و دارایی، منابع مالی مطلوبی در نظر گرفته شده که امیدواریم شاهد اجرای طرح های مثبتی از قبیل تعمیم ترسیب کربن در این شهرستان باشیم.

علی مویدی زاده سرپرست فرمانداری سرخه نیز در این دیدار و در سخنانی کوتاه گفت: منابع طبیعی یکی از ارگان های حفاظتی و حراستی در مقوله منابع ملی و طبیعی و ارزشمند کشور محسوب می شود که حفظ و حراست از این منابع ارزشمند ملی و شاخص و همچنین انتقال آن به نسل های آینده از وظایف اصلی و موثر این سازمان است.

کد N1396565

وبگردی