آفتاب

رد ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص نقض قطعنامه ۲۲۳۱

رد ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص نقض قطعنامه ۲۲۳۱

وزیر امور خارجه روسیه ادعای مارک تونر مبنی بر اینکه عملیات روسیه از طریق ایران نقض قطع‌نامه سازمان ملل مبنی بر عدم ارسال، فروش و نقل و انتقال هواپیماهای نظامی به ایران است را رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از برکینگ نیوز، روز سه‌شنبه روسیه خبر داد که حمله هوایی به سه استان شمالی و شرقی سوریه از طریق پایگاه هوایی ایران در استان همدان صورت گرفته است.

وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه موج جدید حملات هوایی از ایران را اعلام کرد که این اعلام حرکت هواپیماهای روس اوایل روز از پایگاه هوایی غرب تهران برای حمله به اهدافی در شرق سوریه را توضیح میدهد.

در تاریخ ایران اینکه یک قدرت خارجی از یکی از پایگاه‌هایش به عنوان مرکز حمله استفاده کند قبلا شنیده نشده است. روسیه نیز در گذشته هرگز از سرزمین هیچ کشور دیگری در خاورمیانه برای انجام عملیات‌ها در سوریه استفاده نکرده بود .

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه ادعای مارک تونر مبنی بر اینکه عملیات روسیه از طریق ایران نقض قطع‌نامه سازمان ملل مبنی بر عدم ارسال،  فروش و نقل و انتقال هواپیماهای نظامی به ایران است را رد کرد.

او در یک کنفرانس خبری گفت: در این مورد گفت هیچ ارسال، فروش و نقل انتقال هواپیمای نظامی به ایران صورت نگرفته است. هواپیماهای روسی و نیروی هوایی روسیه پس از تایید ایران برای انجام یک عملیات ضد ترورریستی اقدام کرده‌اند.

وزیر امو رخارجه روسیه از آمریکا خواست ایراد بی خود در رابطه با اتفاقی که افتاده است نگیرد و آن را به محدودیت های باقی مانده تجاری برای ایران گره نزدند.

خبرگزاری دولتی سوریه روز چهارشنبه خبر داد در سوریه هفت غیر نظامی کشتهو نه نفر در جریان  آتش راکت ها توسط گروه های نظامی در شهر تحت کنترل دولت یعنی حلب زخمی شده اند.

این خبرگزاری همچنین خبر داد که راکت ها به ناحیه صلاح الدین اصابت کرده است که به دو بخش شرقی که توسط شورشیان کنترل میشود و بخش غربی که توسط دولت کنترل میشئود تقسیم شده است. روز سه شنبه 20 غیر نظامی در جریان حملات هوایی به ناحیه شرقی حلب  کشته شدند.

سرهنگ کریستوفر گارور سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در بغداد نیز به خبرنگاران پنتاگون گفته که روس‌ها لینک ارتباطی شن را با مقامات ائتلاف درست زمانی که ماموریت اولین بمب افکن شروع شد فعال کردند.

او گفت روس‌ها به ائتلاف خبر دادند و گفتند که از طریق پایگاه هوایی که می‌توانست به طور بالقوه آنها را به فرودگاه ائتلاف و آمریکا در عراق و روسیه نزدیک کند، صورت خواهد گرفت.

گارور در پاسخ به اینکه روس‌ها چه میزان اطلاع قبلی به آمریکایی‌ها داده بودند، گفت: ‌"ما در زمان وقوع خبر داشتیم و این برای حفظ امنیت پرواز بود. این مدت زمان زیادی نبود اما برای حفظ امنیت حریم هوایی عراق و سوریه کافی بود."

این مساله سوال‌هایی را در خصوص اینکه آیا این اطلاع‌رسانی برای کرملین یک ضرورت استراتژیک بوده یا یک پیغام سیاسی برای واشنگتن را در ذهن‌ها متبادر می‌سازد

اعلامیه روس‌ها نشان‌گر اولین استقرار قابل توجه نیروهای روسیه در ایران از زمان جنگ جهانی دوم است.

کد N1395839

وبگردی