آفتاب

معترض کنگویی به ضرب گلوله کشته شد

معترض کنگویی به ضرب گلوله کشته شد

تهران - ایرنا - یک معترض در جمهوری دمکراتیک کنگو روز چهارشنبه در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی این کشور به طرف جمعیت معترض ضد دولتی، کشته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر بنی، این جمعیت به ناتوانی و قصور دولت از محافظت از جان غیرنظامیان در پی قتل عام روی داده در شرق این کشور، اعتراض داشتند.
پلیس و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت چند صد نفری معترضان گاز اشک آور شلیک کردند.
شمار افرادی که اوایل هفته جاری در شهر بنی در شرق کنگو با قمه کشته شدند، به 51 نفر رسیده است.
این حمله شامگاه شنبه در این شهر روی داد و ارتش کنگو یک گروه مسلح از شورشیان با اصلیت اوگاندایی موسوم به نیروهای دمکراتیک متحد را مسئول آن دانست.
این گروه بیش از دو دهه در کنگو حضور داشته و به موارد گسترده نقض حقوق بشر متهم شده است.
کشتار شهر بنی، خشم ساکنان محلی که دولت را به ناکامی در حمایت از مردم متهم می کنند، برانگیخته است.
گفته می شود نیروهای دمکراتیک متحد که مخالف «یووری موسوینی» رئیس جمهوری اوگاندا هستند، به شبکه های جنایتکاری که از محل آدم ربایی و قتل تامین مالی می شوند، ورود کرده اند.
به رغم تلاش های جامعه جهانی و مقام های کنگو، این منطقه از زمان پایان جنگ دوم کنگو (1998 تا 2003) دستخوش خشونت و ناآرامی بوده است.
جمهوری دمکراتیک کنگو کشوری واقع در آفریقای مرکزی است که از سال 1971 تا 1997 به نام زئیر خوانده می شد و از سال 1908 تا 1960 به کنگوی بلژیک شهرت داشت.
جمهوری دمکراتیک کنگو با جمهوری کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی در شمال، اوگاندا، رواندا، بروندی و تانزانیا در شرق، زامبیا و آنگولا در جنوب و اقیانوس اطلس در غرب و جنوب غربی مرز مشترک دارد.
جمهوری دمکراتیک کنگو دومین کشور بزرگ در آفریقا به لحاظ وسعت منطقه ای و یازدهمین کشور بزرگ در جهان به شمار می رود.
خاورم**9109**1144
کد N1395804

وبگردی